W związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 29 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług / Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./ i... - Interpretacja - DPP-005-78/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.01.2006, sygn. DPP-005-78/05, Drugi Wielkopolski Urząd Skarbowy w Kaliszu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 29 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług / Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./ i po rozpatrzeniu wniosku o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania sprzedaży towarów w ramach akcji promocyjnej, Naczelnik Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu stwierdza, #191;e stanowisko przedstawione przez Spółkę w w/w wniosku jest prawidłowe .

Do tut. Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Z przesłanego wniosku wynika, że wnioskodawca planuje organizację akcji promocyjnej dla swoich klientów (osób prawnych) polegającą na tym, że każdy z klientów indywidualnych przy zakupie określonego rodzaju kabiny prysznicowej będzie mógł kupić odpowiedni (z góry określony) do rodzaju kabiny brodzik akrylowy za 1 zł. Niezależnie od tego jako kolejną akcję promocyjna Spółka planuje zorganizować sprzedaż zestawu: "kabina prysznicowa z brodzikiem" za cenę odpowiadającą cenie rynkowej kabiny powiększonej o 1 zł. Promocja będzie trwała określony czas i będzie opublikowana w prasie, ogólnodostępna dla wszystkich.

Na tle powyższego stanu faktycznego u wnioskodawcy powstają następujące pytania:

a/ czy sprzedaż brodzika akrylowego za 1 zł, w ramach wyżej wspomnianej akcji promocyjnej nie zostanie uznana przez organ podatkowy za próbę zaniżenia wysokości zobowiązania podatkowego z tytułu podatku należnego w podatku od towarów i usług bądź czynność pozorną?

b/ czy organ podatkowy nie uzna danej transakcji za udzielenie rabatu towarowego mającego charakter sprzedaży premiowej, co skutkowałoby opodatkowaniem transakcji podatkiem od towarów i usług jako nieodpłatnego przekazania towarów oraz zaktualizowaniem obowiązków ( doszacowaniem przychodu) w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych?

c/ czy przedmiotowa transakcja sprzedaży jest rabatem kwotowym?

d/ czy sprzedaż zestawu: "kabina prysznicowa z brodzikiem" za cenę odpowiadającą cenie brodzika powiększonej o 1 zł nie będzie stanowiła rabatu towarowego o charakterze sprzedaży premiowej?

e/ czy łączna sprzedaż kabiny prysznicowej (za cenę określoną przez wnioskodawcę) i brodzika akrylowego (za cenę l zł) nie jest w istocie rodzajem działania marketingowego neutralnego podatkowo, bowiem w cenie sprzedaży kabiny wkalkulowano cenę sprzedaży brodzika akrylowego a określenie ceny sprzedaży kabiny za 1 zł nie stanowi rabatu?

We własnym stanowisku wnioskodawca stwierdził, że w opisanej sytuacji będziemy mieli do czynienia z udzieleniem rabatu kwotowego na zakup kabiny prysznicowej w przypadku nabycia brodzika akrylowego. Na taką kwalifikację planowanej akcji promocyjnej wskazuje argumentacja zawarta w interpretacji naczelnika innego urzędu skarbowego z dnia 22 listopada 2004 r. Rozpatrując podobną sprawę, stanął on bowiem na stanowisku, że w przypadku takiej transakcji sprzedaży nie można wyodrębnić jedynie sprzedaży towaru po obniżonej cenie, ponieważ prawo do zakupu towaru za złotówkę jest związane ze spełnieniem przez klienta określonego warunku, tj. zakupu innego towaru po normalnej cenie rynkowej.

W literaturze wskazuje się, iż takie rabaty udzielone przed ustaleniem ceny nie mają wpływu na podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy, a więc w takim przypadku pomniejszona już o rabat (tak J. Zubrzycki, Leksykon VAT, Wrocław 2005 r., s. 419). Innymi słowy, w takim przypadku obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwzględnia już rabat. W związku z tym, wnioskodawca uważa, że w przypadku udzielenia rabatu w momencie sprzedaży nie wykazuje się go na fakturze. Oznacza to, iż na fakturze wykazać należy (oprócz rynkowej ceny kabiny) pomniejszoną cenę jednostkową brodzika, która uwzględnia wartość przyznanego rabatu, tj. cenę jednostkową 1 zł. Wnioskodawca nie uważa by omawianą transakcję można było uznać za udzielenie swoistego rabatu towarowego mającego charakter sprzedaży premiowej.

Podobnie nie można uznać za udzielenie takiego rabatu towarowego o charakterze sprzedaży premiowej sprzedaży zestawu: "kabina prysznicowa z brodzikiem" za cenę odpowiadającą cenie kabiny powiększonej o 1 zł.

Sprzedaż premiowa to taka sprzedaż, z którą związane jest przyznanie nagrody. Cechą charakterystyczną sprzedaży premiowej jest to, że warunkiem otrzymania nagrody jest zakup towaru objętego tą promocją. Nagrodę stanowiącą premię otrzymuje każda osoba dokonującą zakupu w ramach danej promocji. W przedmiotowej akcji promocyjnej brodzik akrylowy za 1 zł nie jest jednak nagrodą. Aby uznać akcję promocyjną za mającą cechy sprzedaży premiowej sprzedawca musiałby otrzymywać jedynie cenę sprzedaży towaru podstawowego, bez żadnych dodatkowych opłat za wydany towar. Dlatego zdaniem wnioskodawcy w odniesieniu do analizowanego stanu faktycznego brodzik akrylowy nie ma charakteru nagrody.

W odpowiedzi na przesłane zapytania Naczelnik Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego potwierdza przedstawione stanowisko i informuje.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca chce zorganizować akcję promocyjną dotyczącą sprzedaży określonego rodzaju kabiny prysznicowej z brodzikiem akrylowym w cenie 1 zł oraz kabiny prysznicowej z brodzikiem w cenie odpowiadającej cenie rynkowej kabiny powi#234;kszonej o 1 zł. Natomiast we własnym stanowisku wnioskodawca przedstawia sytuację odwrotną tzn. udzielenie rabatu kwotowego na zakup kabiny prysznicowej w przypadku nabycia brodzika z kabiną prysznicową. Powyższa zamiana asortymentowa dokonywanej sprzedaży nie zmienia sensu zapytania, dlatego udzielana odpowiedź ma tożsame merytoryczne znaczenie. Jak wynika z zapisu art. 5 ust. 1 pkt 1 w/w. ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu tym podatkiem podlega między innymi odpłatna dostawa towarów. Podstawą opodatkowania / art. 29 ust. 1 w/w. ustawy / jest obrót, z zastrze#191;eniem ust.2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art.120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od dostawcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, mające bezpośredni wpływ na cenę / kwotę należną / towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Jednocześnie na podstawie art. 29 ust. 4 w/w. ustawy obrót zmniejsza si#234; o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów / bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont / i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt. Udzielając odpowiedzi na powyższe zagadnienie dotyczące sprzedaży promocyjnej wskazuje się, że łączna sprzedaż kabiny prysznicowej (za cenę określoną przez wnioskodawcę) i brodzika akrylowego (za cenę 1 zł) należy uznać za działania marketingowe ale neutralne podatkowo. Sprzedaż brodzika akrylowego za 1 zł, w ramach wyżej wspomnianej akcji promocyjnej nie zostanie uznana przez organ podatkowy za próbę zaniżenia wysokości zobowiązania podatkowego z tytułu podatku należnego w podatku od towarów i usług bądź czynność pozorną, gdy będzie ona wynikała z przyjętej przez podatnika strategii prowadzenia działalności, mającej na celu np. uatrakcyjnienie sprzedaży, zwiększenie sprzedaży produktu głównego itp. Wszelkie czynności podejmowane przez podatnika mające swoje uzasadnienie ekonomiczne i gospodarcze nie mogą rodzić dla niego negatywnych skutków podatkowych.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Drugi Wielkopolski Urząd Skarbowy w Kaliszu