Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zwanej w dalszej treści "Ordynacją podatkową", Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieruszowie, po rozpatrzeniu wniosku (...), zwanego dalej "podatnikiem",
Nr RO-3030-5/1/2006 z dnia 12 stycznia 2006r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.
W dniu 16 stycznia 2006r. wpłynął do mnie wniosek podatnika z dnia 12 stycznia 2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. W dniu 17 stycznia 2006r. podatnik wniósł uzupełnienie do przedmiotowego wniosku.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego sprawy wynika, że Gmina (...) ubiega się o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" Dz. 2.3. Odnowa wsi i ochrona dziedzictwa kulturowego na realizację zadania w zakresie remontu - modernizacji budynku na świetlice i zaplecze turystyczne z
infrastrukturą w (...). Powyższa inwestycja związana jest z realizacją zadań własnych gminy, określonych ustawą o samorządzie gminnym. Organizowane wszelkiego rodzaju imprezy są imprezami ogólnodostępnymi i nieodpłatnymi. W ocenie wnioskodawcy, powołując się na zapisy art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ), zwanej dalej "ustawą o VAT", towary i usługi nabywane w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną, co uniemożliwia obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Rozpatrując wniosek podatnika Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieruszowie zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz ( prezydent miasta ), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub
inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Stosownie do postanowień art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Stosownie do postanowień art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( j.t. Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm. ), do zadań własnych gminy należy
zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Wśród zadań tamże wymienionych ( art. 7 ust. 1 pkt 9 i 10 ) znajdują się sprawy:
1) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
2 ) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zakup, z którego wynika podatek naliczony, musi być związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Skoro zatem Gmina, w zakresie wymienionego we wniosku zadania nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a w konsekwencji nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem, a
prawo do odliczenia podatku naliczonego jest nierozerwalnie związane z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu, to należy skonstatować, że stanowisko wnioskodawcy, że Gminie (...) przy realizacji wskazanego we wniosku zadania nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego od podatek naliczony od nabycia towarów lub usług związanych z tym zadaniem - jest poprawne.
Mając na względzie przedstawiony stan faktyczn oraz obowiazujący w tym zakresie stan prawny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieruszowie podziela pogląd zaprezentowany przez wnioskodawcę i orzeka, jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania,
Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona
wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej.