POSTANOWIENIE W dniu 07.11.2005r. spółka Jawna, wystąpił do tut. Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i ... - Interpretacja - 1424/1110/443/122/2005/IW

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.02.2006, sygn. 1424/1110/443/122/2005/IW, Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE
W dniu 07.11.2005r. spółka Jawna, wystąpił do tut. Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wniosek dotyczy podatku od towarów i usług.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, ze w ramach prowadzonej działalności Spółka zajmuje się dystrybucją produktów, które posiadają status wyrobów medycznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o wyrobach medycznych ( Dz. U. nr 93 poz. 896).Wyroby te znajdują szerokie zastosowanie zarówno w działalności profilaktycznej, jak i diagnostycznej prowadzonej przez placówki służby zdrowia. Do wyrobów dystrybuowanych przez Spółkę zaliczyć należy następujące kategorie produktów:
- tomografy komputerowe
- aparaty ultrasonograficzne
- densytometry
- stacje komputerowe do archiwizowania obrazów radiologicznych.
W skład dystrybuowanych przez Spółkę wyrobów wchodzą części, które pomimo, że same odrębnie nie są rejestrowane jako wyrób medyczny, stanowią jednak niezbędne elementy składowe wyrobów medycznych.
Ze względu na ilość części stosowanych w swoich wyrobach, Spółka nie wymienia ich w przedmiotowym wniosku. Spółka zaprezentowała przykładowe części stosowane w wyżej wymienionych wyrobach:
- płyty elektroniczne,
-zasilacze nisko i wysoko napięciowe,
-kable,
-obudowy,
-monitory,
-lampy rtg,
- silniki,
- detektory.
Części te mogą być używane tylko w wyrobach Spółki. Jak pisze Spółka niemożliwe jest zastosowanie tych wyrobów produkowanych przez inne firmy, a także w innego typu urządzeniach nie będących wyrobami medycznymi.
Do wniosku Spółka dołączyła:
- kserokopię pisma Departamentu Polityki Lekowej Ministerstwa Zdrowia z dnia 7 lipca 2004r. sygn. PLO-01-R-W87/2004.
- kserokopię pisma Departamentu Prawnego Ministerstwa Zdrowia z dnia 10 grudnia 2004r. sygn. MZ-PR-024-1694/MR/04.
- kserokopię postanowienia Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie sygn. 1472/RPP1/443-553/05/SS z dnia 07 października 2005r.
Pytanie Wnioskodawcy:
Czy sprzedaż części do wyrobów medycznych podlega opodatkowaniu VAT z zastosowaniem 7% stawki tego podatku zgodnie z poz. 106 załącznika nr 3 ustawy o VAT?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT oraz poz. 106 załącznikanr 3 do cyt. ustawy, podatkowaniu stawką VAT w wysokości 7% podlega sprzedaż, bez względu na symbol PKWiU, towarów określonych jako "Wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika".
W tym kontekście, Spółka zaznacza, iż części do wyrobów medycznych są dopuszczone do obrotu w Polsce oraz nie są odrębnie wymienione w innych pozycjach Załącznika, ani w innych załącznikach do ustawy o VAT określających towary, których sprzedaż jest zwolniona z VAT lub opodatkowana inną stawką tego podatku ( tj. 0%, 3%, lub 7%).
W efekcie, biorąc pod uwagę powyższe oraz fakt, iż ustawa o VAT nie zawiera definicji wyrobu medycznego, kwestią o kluczowym znaczeniu dla rozstrzygnięcia, czy części mieszczą się w poz. 106 załącznika ( a co za tym idzie, czy ich sprzedaż podlega 7% stawce VAT), jest ustalenie kwestii, czy towary te mogą być uznane za wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych.
Art. 3 ust. 3 ustawy o wyrobach medycznych zawiera rozszerzoną definicję wyrobu medycznego, którą należy stosować przy interpretacji przepisów w sytuacji, gdy brak jest specyficznego odnośnika do innej definicji wyrobu medycznego. W/w przepis stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o wyrobie medycznym, bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć wyrób medyczny do różnego przeznaczenia, wyrób medyczny do diagnostyki In vitro, aktywny wyrób medyczny do inplantacji oraz wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia i wyposażenie wyrobu medycznego do diagnostyki In vitro". Definicja ta stanowi zatem dodatkowo, iż wyrobem medycznym jest również wyposażenie wyrobu medycznego.
Zatem zdaniem Spółki, części mające zastosowanie wyłącznie w Wyrobach medycznych (co ma miejsce w przypadku części dystrybuowanych przez Spółkę) są wyposażeniem tych wyrobów medycznych. W/w fakt znajduje odzwierciedlenie w dokumentacji zgromadzonej przez Spółkę ( tj. m.in. w odpowiednich specyfikacjach wyrobów medycznych).
Dodatkowo, prawidłowość w/w interpretacji przepisów ustawy o wyrobach medycznych została potwierdzona w piśmie Departamentu Ministerstwa Zdrowia z dnia 10 grudnia 2004r sygn. MZ-PR-024-1694/MR/04.
Zgodnie z w/w pismem "w stawce 7% VAT podlegają tylko te części, które można zakwalifikować jako wyposażenie wyrobu medycznego".W świetle powyższego, należy uznać, iż ustawodawca ( zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 3 ustawy o wyrobach medycznych) objął preferencyjnymi zasadami opodatkowania VAT również wyposażenie wyrobu medycznego, a zatem zgodnie z argumentacją przytoczoną powyżej, także części do tych wyrobów medycznych.
Spółka zwraca uwagę, iż powyższa argumentacja znajduje uzasadnienie również w stopniu prezentowanym przez Ministra Zdrowia. Z pisma wydawanego przez Departament Polityki Lekowej Ministerstwa Zdrowia w dniu 7 lipca 2004r.( sygn. PLO-01-R-W-87/2004) jednoznacznie wynika, że dla potrzeb ustawy o VAT należy stosować definicję wyrobu medycznego uwzględniającego jego wyposażenie.
W konsekwencji Spółka uważa, iż ma prawo do zastosowania stawki VAT w wysokości 7% w odniesieniu do sprzedaży części do wyrobów medycznych.
Takie stanowisko zajął również Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie ( sygn. 1472/Rpp1/443-553/05/SS).
Stanowisko Organu Podatkowego:Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Pod poz. 106 tego załącznika wymienione są, bez względu na klasyfikację PKWiU, wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika (poz. 70 - 109 "Towary związane z ochroną zdrowia").
Jak wynika z w/w przepisu, dla opodatkowania na jego podstawie dostawy towarów stawką 7% rozstrzygające znaczenie ma uznanie towaru za wyrób medyczny w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych.
Jakkolwiek więc organ podatkowy nie jest uprawniony, ani też obowiązany do dokonywania oceny, czy dany towar spełnia warunki do uznania go za wyrób medyczny w rozumieniu w/w ustawy, wskazać należy, iż zgodnie z art. 3 ust.1 pkt 17 tej ustawy przez wyrób medyczny należy rozumieć narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:
a) diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób,
b) diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń,
c) badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub prowadzenia procesu fizjologicznego,
d) regulacji poczęć,
który nie osiąga swojego zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez nie wspomagane.
Jak wynika z cytowanych przepisów 7 % stawce podatku podlegają tylko te części, które można zakwalifikować jako wyposażenie wyrobu medycznego, czyli takie, które w specyfikacjach wyrobu w celu uzyskania atestu, czy też rejestracji, określone są jako przedmioty do łącznego stosowania z wyrobami umożliwiając używanie wyrobu zgodnie z jego przeznaczeniem. Dla innych części zamiennych, a zwłaszcza tych, dla których można stosować z powodzeniem w innych produktach (np. wyroby powszechnego użytku) - takich jak elementy i podzespoły - należy stosować właściwą dla nich stawkę podatkową. Skoro zatem, jak wynika z przedstawionego przez Stronę opisu, przedmiotowe części stanowią wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika (poz. 70 - 109 "Towary związane z ochroną zdrowia"), podlegają one na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 106 zał. nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu według stawki podatku w wysokości 7%.
Pouczenie:
Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Załączone do wniosku kserokopie:
- pisma Departamentu Polityki Lekowej Ministerstwa Zdrowia z dnia 7 lipca 2004r. sygn. PLO-01-R-W87/2004.
- pisma Departamentu Prawnego Ministerstwa Zdrowia z dnia 10 grudnia 2004r. sygn. MZ-PR-024-1694/MR/04.
- postanowienia Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie sygn. 1472/RPP1/443-553/05/SS z dnia 07 października 2005r.
nie poddano ocenie, a interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej -do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14b § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997r. powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.
Zgodnie z art. 236 § 2 pkt. 1 cyt. ustawy zażalenie podlega opłacie skarbowej we właściwej wysokości.
Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez Organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu