Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia:
uznać
stanowisko Strony za prawidłowe.
UZASADNIENIE
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona będąca oddziałem przedsiębiorcy zagranicznego (dalej ? przedsiębiorca zagraniczny) w oparciu o umowę zawartą pomiędzy innym przedsiębiorcą zagranicznym, powiązanym z przedsiębiorcą zagranicznym, którego Strona jest Oddziałem (dalej ? inny przedsiębiorca zagraniczny) a kontrahentem z Polski, została wyznaczona do świadczenia na rzecz tego kontrahenta usług utrzymania i konserwacji sprzedanego przez innego przedsiębiorcę zagranicznego sprzętu komputerowego oraz usług wsparcia w zakresie oprogramowania. Jak wynika z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego, jest Ona zobowiązana również do sprowadzania i zwrotu części zamiennych do ww. sprzętu. Części zamienne sprowadzane są przez Stronę do Polski z Niemiec, na terytorium których inny przedsiębiorca zagraniczny posiada magazyny i zarejestrował się dla potrzeb VAT-UE, a następnie
dostarczane do nabywcy ww. sprzętu komputerowego.W związku z powyższym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż transakcje, w wyniku których zostały sprowadzone części zamienne nie stanowią wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. W związku z tym Strona nie ma obowiązku opodatkowywać ww. transakcji.
Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju. W myśl art. 9 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Zgodnie z ust. 2
ww. artykułu wymieniony przepis stosuje się pod warunkiem, że nabywca oraz dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, (tj. osobą prawną, jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej lub osobą fizyczną wykonującą samodzielnie działalność gospodarczą określoną w art. 15 ust. 2 ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności), lub podatnikiem podatku od wartości dodanej.
Jak wynika z cyt. wyżej przepisów, aby czynność stanowiła wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, łącznie winny zostać spełnione m.in. następujące warunki:winno dojść do nabycia przez nabywcę towarów prawa do rozporządzania nimi jak właściciel,towary w wyniku dostawy, której konsekwencją jest nabycie, winny zostać wysłane (przetransportowane) na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu,nabywcą towarów winien być podatnik podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej,dostawcą towarów
winien być podatnik podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej w innym państwie członkowskim Wspólnoty Europejskiej. Niezależnie od powyższych warunków aby wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy konieczne jest, by miejsce jego świadczenia zgodnie z przepisami o miejscu świadczenia przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów przypadało na terytorium kraju (tj. Polski). Wskazać w związku z tym należy, iż na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują sie w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu. Natomiast w przypadku gdy nabywca podał numer przyznany mu przez dane państwo członkowskie dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych inne niż państwo członkowskie, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub
transportu, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane również na terytorium tego państwa członkowskiego, chyba że nabywca udowodni, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów zostało opodatkowane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu lub zostało uznane za opodatkowane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, ze względu na zastosowanie procedury uproszczonej w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej.
Mając powyższe przepisy na uwadze wskazać zatem można, iż dla uznania transakcji za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów fakt, iż zarówno dostawca, jak i nabywca nie zarejestrowali się w VAT dla potrzeb handlu wewnątrzwspólnotowego jest obojętny; istotne jest natomiast, aby posiadali status podatnika podatku od towarów i usług lub podatnika podatku od wartości dodanej w innym państwie członkowskim Wspólnoty
Europejskiej. Jak wynika z opisu, zarówno Strona ? będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, jak i poczynając od lutego 2005r. dostawca towarów, który zarejestrował się dla potrzeb VAT na terytorium Niemiec, spełniają powyższy warunek.
Bezprzecznie też w opisanej sytuacji doszło do przemieszczenia dostarczonych towarów z terytorium jednego państwa członkowskiego (Niemiec) na terytorium innego państwa członkowskiego (Polski).
Jeżeli natomiast, tak jak wynika to z przedstawionego stanu faktycznego, Strona jedynie pośredniczy ? zgodnie z zawartą z innym przedsiębiorcą zagranicznym umową o świadczenie szeroko rozumianych usług serwisowych ? przy dostawie (wymianie) części zamiennych, zaś zgodnie z zawartymi w tym zakresie umowami odbiorcą (nabywcą) tych towarów jest ww. polski kontrahent (nabywca sprzętu komputerowego), to nie jest spełniony w odniesieniu do niej warunek nabycia prawa do rozporządzania przedmiotem dostawy jak właściciel; nabycie takie wystąpi po stronie
wspomnianego polskiego kontrahenta, który powinien w związku z tym ? o ile spełnione są pozostałe warunki ? wykazać wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów z tego tytułu. W przeciwnym razie, tzn. jeżeli z zawartych umów wynika, iż to jednak Strona jest nabywcą ww. części, które następnie w ramach świadczonych przez Nią usług są wymieniane, winna Ona wykazać w podatku od towarów i usług wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i usług z tego tytułu.