POSTANOWIENIENa podstawie:art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 ze zm.) - Interpretacja - 1425/021/443/101/05/IW

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.01.2006, sygn. 1425/021/443/101/05/IW, Drugi Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIENa podstawie:art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 ze zm.)

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu:stwierdza, że stanowisko Podatnika zawarte w piśmie złożonym w dniu 21.10.2005r. przez Szkołę dotyczącym interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

UZASADNIENIE We wniosku z dnia 21.10.2005r. Szkoła przedstawiła następujący stan faktyczny, zapytanie oraz własne stanowisko w sprawie: Szkoła otrzymała ze środków unijnych realizowanych przez Narodową Agencję Programu Leonardo da Vinci dotację na organizację 13 tygodniowego stażu w Irlandii dla 10 studentów tejże uczelni. Za zakwaterowanie, koszty utrzymania i inne koszty administracyjne szkoła otrzymała częściową fakturę z Irlandii. Szkoła jest płatnikiem VAT, ale bez prawa odliczania podatku naliczonego związanego ze sprzedażą zwolnioną. Sprzedaż opodatkowana dotycząca najczęściej wynajmu sal stanowi poniżej 2% w strukturze całej sprzedaży, wobec czego szkoła nie odlicza podatku naliczonego.Czy szkoła winna zarejestrować się jako płatnik VAT UE i odprowadzić należny podatek VAT od faktury zakupu z Irlandii za koszty utrzymania studentów skierowanych na praktyki?Szkoła uważa, że praktyki w Irlandii związane są z usługami edukacyjnymi, które są zwolnione z podatku VAT i nie powinny podlegać opodatkowaniu. Z uwagi na wysokie koszty utrzymania kwota dotacji nie wystarczyłaby na pokrycie tego podatku.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu udziela następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepis art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: 1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; 2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; 3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. W przedstawionym stanie faktycznym realizacja celów Programu Leonardo da Vinci nie stanowi odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu wyżej wspomnianego przepisu. W ramach realizacji tego Programu nie dochodzi bowiem do wykonania za wynagrodzeniem konkretnego świadczenia na rzecz określonej osoby fizycznej, osoby prawnej czy jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Udział odbiorców w samym Programie jest bezpłatny - osoby te nie ponoszą żadnych kosztów uczestnictwa (m.in. ubezpieczenie, podróż, utrzymanie podczas pobytu za granicą). Wszystkie koszty z tym związane ponosi Szkoła, które następnie w ramach Programu są refundowane.Zgodnie z art. 29 ust. 1 cyt. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z powołanej wyżej regulacji wynika, iż w sytuacji gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny - tego rodzaju dofinansowanie stanowi również obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Aby jednak tak było dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie niezdefiniowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu. Istotne zatem dla określenia, czy dane dotacje (subwencje) są, czy też nie są opodatkowane, będą szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Zatem dotacje wypłacane na pokrycie części wydatków podatnika (zarówno inwestycyjnych, jak i kosztowych), wpływające na cenę sprzedawanych przez niego produktów i świadczonych usług, których nie można jednak przyporządkować w konkretnej wysokości do ceny wykonywanych świadczeń nie spełniają definicji podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 cyt. ustawy o VAT. Bowiem sam fakt, iż dofinansowanie wpływa na ostateczną cenę świadczenia nie ma znaczenia dla uznania czy dofinansowanie powinno zwiększyć podstawę opodatkowania, gdyż w praktyce prawie zawsze dofinansowanie działalności podatnika wpływa w jakiś sposób na poziom stosowanych przez niego cen. Elementem istotnym, wpływającym na ewentualne objęcie dofinansowania definicją podstawy opodatkowania jest natomiast stwierdzenie, czy dotacje są dokonywane w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. W sytuacji bowiem gdy dotacje nie dotyczą dostawy konkretnych usług - nie jest możliwe przyporządkowanie im stawki podatkowej.Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie dotacja otrzymana przez Podmiot w ramach programu Leonardo da Vinci nie stanowi obrotu w rozumieniu wyżej powołanego art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu. Dotacja ta bowiem nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, ponieważ jak już wcześniej wspomniano realizacja tego Programu nie jest odpłatnym świadczeniem usług, podlegającym opodatkowaniu - nie istnieje zatem cena za określone świadczenie, którą przyznana dotacja miałaby współfinansować. Reasumując, otrzymana przez Szkołę dotacja w ramach Programu Leonardo da Vinci nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ nie jest ona związana ze świadczeniem usług opodatkowanych podatkiem VAT. Kwestię obowiązku rejestracji jako podatnika VAT UE reguluje art. 97 ust. 1 cyt. Ustawy, który stwierdza, że podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności. W ust. 2 w/cyt. art. określono, że do rejestracji są obowiązani podatnicy w rozumieniu art. 15 inni niż wymienieni w ust. 1 i osoby prawne niebędące podatnikami w rozumieniu art. 15, w których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, oraz tych którzy zamierzają skorzystać z możliwości określonej w art. 10 ust. 6. W ust. 3 w/cyt. art. obowiązkowi rejestracji podlegają również podatnicy podatku VAT nabywający usługi o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 (tj. usługi transportowe). Zatem w świetle powyższych przepisów Szkoła nie jest obowiązana, w przypadku opisanym w złożonym zapytaniu, do rejestracji jako podatnik VAT UE.Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 - tj. usługobiorca usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zatem wykonywane przez Wnioskodawcę, opisane w złożonym wniosku, czynności należy uznać za import usług. Z wniosku wynika, że przedmiotem dokonywanego importu usług są usługi edukacyjne, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT (poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy) zwolnione są od opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 106 ust. 7 ww. ustawy o podatku VAT w przypadku importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne. Sprawę wystawiania faktur reguluje rozdział 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.). W związku z powyższym prawidłowe jest stanowisko Podmiotu przedstawione w złożonym w dniu 21.10.2005r. wniosku. Zatem należało orzec jak w sentencji.

Naczelnik tut. Urzędu informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Zgodnie z art. 14 b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zgodnie z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.Złożenie zażalenia podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł.

Drugi Urząd Skarbowy w Radomiu