POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-36/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.05.2005, sygn. PP/443-36/05, Urząd Skarbowy w Wejherowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 07.04.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie ujęcia w fakturze wewnętrznej VAT (i naliczenia od niej podatku VAT) opłaty za użytkowanie dróg przez samochody ciężarowe, która to opłata została pobrana od podatnika przez jego kontrahenta w ramach wykonania transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nie prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Podatnik w piśmie z dnia 07.04.2005r. wskazuje, iż dla celów swojej działalności handlowej nabywa towar z Niemiec. Podatnik oświadcza, iż jest bezpośrednim odbiorcą towaru od kontrahenta zagranicznego, a transportu dokonuje wynajęta firma mająca siedzibę w Polsce, która odprowadza podatek VAT od usługi transportowej. Wg oświadczenia wnioskodawcy, w ostatniej transakcji kontrahent zagraniczny oprócz należności za towar zażądał od podatnika zwrotu poniesionych przez niego kosztów opłat za użytkowanie dróg przez samochody ciężarowe tzw. "mautanteil". Wskazaną opłatę ujął w dokumencie potwierdzającym dokonaną transakcję gospodarczą.

Wątpliwość wnioskodawcy budzi fakt czy przedstawioną opłatę za użytkowanie dróg przez samochody ciężarowe - tzw. "mautanteil" - winien ująć w fakturze wewnętrznej VAT i naliczyć od niej kwotę podatku VAT.

Zdaniem podatnika, opłaty za użytkowanie dróg przez samochody ciężarowe tzw. "mautanteil" nie ujmuje się w fakturze wewnętrznej VAT i nie nalicza się od niej kwoty podatku VAT.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie wskazuje, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Stosownie do art. 31 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1, obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności płacone w związku z nabyciem towarów;
  2. wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Z przedstawionego stanu prawnego wynika, iż przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się:

  • nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które
  • w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu
  • przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Natomiast, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Przede wszystkim będzie to należność dla dostawcy wynikająca z faktury. Ponadto, wskazana kwota obejmuje: podatki, cła, opłaty i inne należności płacone w związku z nabyciem towarów, wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Zasada włączenia tych świadczeń do podstawy opodatkowania oznacza, że wartości tego typu kosztów, których ciężar przerzucony jest na nabywcę, nie wykazuje się jako odrębnego świadczenia, lecz traktuje jako element świadczenia zasadniczego.

Podstawa opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów obejmuje dodatkowe koszty takie jak: np. podatki, cła, opłaty i inne należności płacone w związku z nabyciem towarów a także wydatki dodatkowe. Przy czym wskazany w art. 31 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług katalog wydatków, jakie stanowią podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, nie stanowi katalogu enumeratywnego (zamkniętego). Podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów mogą stanowić także inne należności płacone w związku z nabyciem towarów oraz wydatki dodatkowe. Warunkiem niezbędnym jest aby zarówno wskazane "inne należności płacone w związku z nabyciem towarów" jak i "wydatki dodatkowe":

  1. pobierane były przez dostawcę;
  2. w wyniku wykonania transakcji wewnątrzwspólnotowej dostawy;
  3. od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

W myśl art. 106 ust. 7 cyt. ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne wystawiane są także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Zgodnie z § 28 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, przepisy § 12, § 16-20, § 22, § 23 i § 26 wskazanego rozporządzenia stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym i prawnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie wskazuje, iż przedstawiona w piśmie podatnika z dnia 07.04.2005r. opłata za użytkowanie dróg przez samochody ciężarowe tzw. "mautanteil" jaką obciążył wnioskodawcę (podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia) zagraniczny kontrahent (dostawca) stanowi element kwoty jaką nabywający jest obowiązany zapłacić w wyniku transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - tym samym stanowi podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia. Zatem, podatnik winien powyższą opłatę ująć w fakturze wewnętrznej dokumentującej transakcję wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a całą transakcję gospodarczą opodatkować właściwą stawką podatku od towarów i usług. Zasady wystawiania faktur wewnętrznych regulują natomiast przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zatem, Naczelnik tut. Urzędu uznaje stanowisko zaprezentowane przez podatnika w piśmie z dnia 07.04.2005r. za nieprawidłowe.

Urząd Skarbowy w Wejherowie