POSTANOWIENIE - Interpretacja - ZP/443-65/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.04.2005, sygn. ZP/443-65/05, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów:

- art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ),

- art. 42 ust. 1, 3, 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.),

wobec wniosku, dotyczącego udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać pogląd Podatnika wyrażony w złożonym wniosku, za prawidłowy.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w styczniu 2005 r. Wnioskująca dokonała wewnątrzwspólnotowej dostawy cukru dla zgłoszonego do transakcji unijnych odbiorcy na Litwie. Cukier transportowany był na zlecenie nabywcy przez przewoźnika litewskiego. Ponadto, Spółka informuje, iż posiada następujące dowody potwierdzające wewnątrzwspólnotową dostawę towarów:

- kopię faktury proforma,

- fakturę VAT,

- potwierdzony przez odbiorcę dowód dostawy z wyspecyfikowanym towarem,

- kserokopię dokumentu transportowego CMR, na którym odbiorca oryginalnym podpisem potwierdził odbiór towaru; kserokopia ta nie jest potwierdzona za zgodność z oryginałem.

W związku z powyższym, Wnioskująca zwróciła się z zapytaniem, czy w przypadku posiadania tylko kserokopii dowodu przewozowego CMR ale z oryginalnym podpisem odbiorcy wystarczy aby Spółka mogła zastosować stawkę podatku w wysokości 0%?

Zdaniem Spółki dowody, które są w Jej posiadaniu dokumentują i potwierdzają dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy cukru na Litwę. Dokument transportowy mimo, że jest kserokopią to posiada oryginalny podpis odbiorcy. Wnioskująca nie ma możliwości uzyskania oryginału czy kopii CMR, ponieważ transport odbywa się na zlecenie i koszt odbiorcy. W związku z powyższym, Spółka uważa, iż zgodnie z art. 43 ustawy o VAT, ma prawo zastosować stawkę podatku w wysokości 0% do przedmiotowej transakcji.

Wypowiadając się w kwestii przedstawionej powyżej, stwierdza się co następuje;

Stosownie do przepisu art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm. ), wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1) podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów,

2) podatnik przed złożeniem deklaracji za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Dowodami takimi, zgodnie z art. 42 ust. 3 przywoływanej ustawy, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1) dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika ( spedytora ) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów zlecany jest przewoźnikowi ( spedytorowi ),

2) kopia faktury dostawy,

3) specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,

4)dokument potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Ponadto należy wskazać, iż zgodnie z art. 42 ust. 11 przywoływanej ustawy, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w art. 42 ust. 3 - 5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, dowodami, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, a w szczególności:

1) korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2) dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;

3) dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie precyzuje formy dokumentów, które mają potwierdzać dostawę towarów do kontrahenta unijnego. Niewątpliwie jednak mają one mieć rangę dowodów. Muszą więc w sposób nie budzący wątpliwości potwierdzać okoliczność faktyczną przez nie dowodzoną. Zatem, podatnik powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne i potwierdzające faktyczne dokonanie transakcji.

Zatem, jeżeli zgromadzone przez Wnioskującą dokumenty spełniają powyższe wymogi, to stanowią dowód w rozumieniu przepisów art. 42 ust. 3 przywoływanej ustawy, pozwalający na zastosowanie stawki podatku w wysokości 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów.

W związku z powyższym, Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, postanawia jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu