Temat interpretacji
Sp. z o. o. prowadzi działalność w zakresie dystrybucji materiałów do pakowania oraz maszyn i urządzeń do przetwarzania żywności płynnej. Dotychczasowa współpraca pomiędzy podatnikiem a klientami realizowana była w oparciu o szereg umów i porozumień. W roku 2004, w związku z przeprowadzoną analizą stosunków gospodarczych z klientami, spółka poinformowała klientów o zamiarze zmiany dotychczasowych zasad współpracy, które zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2005r. Jednakże w ocenie dwóch kluczowych klientów nowe warunki okazały się mniej korzystne. Ze względu na chęć kontynuowania współpracy oraz w celu uniknięcia ryzyka sporu sądowego Spółka i klienci zdecydowali się na polubowne rozstrzygnięcie zaistaniałej sytuacji. W tym celu zawarto ugodę w myśl której klienci:
nieodwołalnie zrzekli się wszelkich roszczeń związanych lub mogących wynikać z dotychczasowych porozumień, utrwalonej praktyki handlowej lub wprowadzenia nowego modelu biznesowego, a także
oświadczyli, że nie wnieśli oraz zobowiązali się, że nie wniosą żadnego powództwa oraz nie będą zgłaszać i dochodzić żadnych roszczeń wobec lub podmiotów powiązanych z , wynikających lub powiązanych z dotychczasowymi porozumieniami lub ich rozwiązaniem, ze zlikwidowaniem dotychczasowych rabatów i upustów, wprowadzeniem nowego modelu biznesowego, nowych warunków cenowych i handlowych oraz w sposób nieodwołalny zrzekli się wszelkich tego typu roszczeń.
W zamian za to podatnik, nie uznając zarzutów i roszczeń klientów, zgodziła się wypłacić klientom określoną kwotę, płatną zgodnie z określonym harmonogramem.
W przypadku niewykonania przez klientów jakichkolwiek zobowiązań lub niedotrzymania udzielonych zapewnień lub gwarancji wynikających z zawarytej ugody, Spółka upoważniona jest bezterminowo zawiesić dokonywanie płatności oraz zażądać zwrotu przekazanych już klientowi kwot.
Zdaniem wnioskodawcy, zobowiązanie klientów polegające na zagwarantowaniu i zobowiązaniu do powstrzymania się od wniesienia powództwa, stanowi świadczenie usług i podlega opodatkowaniu według stawki 22 %. Podatnik ma zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazananego w fakturze dokumentującej powyższe świadczenie usług.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.
W ocenie Naczelnika tut. Urzędu zobowiązanie klientów Spółki wyczerpuje dyzpozycję przywołanego wyżej przepisu, a co za tym idzie stanowi świadczenie w rozumieniu ustawy o VAT.
W myśl art. 41 ust. 1 cyt. ustawy stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 17, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie natomiast do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi m.in., zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. A zatem po spełnieniu powyższych warunków Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących przedmiotowe świadczenie usług.