POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP-2-443/18/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.06.2005, sygn. PP-2-443/18/05, Urząd Skarbowy Kraków-Krowodrza

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Krowodrza, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 7 kwietnia 2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług

stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe

UZASADNIENIE

Stan faktyczny: Z treści złożonego pisma wynika, że przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez Pana jest świadczenie usług niematerialnych na rzecz odbiorców mających siedzibę na terenie Francji i innych państw członkowskich. Usługi te polegają na poszukiwaniach genealogicznych w celu udowodnienia spraw spadkowych, a obejmują m.in.: gromadzenie dokumentów na potrzeby odpowiednich organów prawnych, kontakty z sądami, adwokatami, notariuszami itp. Usługi te są wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wg opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi (Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych), powyższe usługi zostały zakwalifikowane do kategorii PKWiU 93.05 jako "Usługi pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Pytanie Podatnika dotyczy opodatkowania ww. działalności w zakresie podatku od towarów i usług, a w szczególności: czy miejscem świadczenia usług, o których mowa wyżej, jest kraj odbiorcy czy świadczącego usługę czyli Rzeczpospolita Polska, według jakiej stawki należy opodatkować te usługi i jak poprawnie udokumentować taką transakcję?.
Podatnik uważa, że miejscem świadczenia ww. usług jest terytorium Polski. Świadczenie tych usług podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%. Dokumentem stwierdzającym dokonanie sprzedaży ww. usług jest faktura VAT zawierająca numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy (krajowy a nie europejski).

Stanowisko zawarte w Pana wniosku jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania. Od tej zasady istnieją jednak wyjątki określone w ust. 2-6 art. 27 i art. 28 tejże ustawy.

W opisanym przez Pana przypadku nie będą miały zastosowania wyjątki dotyczące szczególnego sposobu określania miejsca świadczenia przewidziane dla enumeratywnie wymienionych usług. Zastosowanie znajdzie tu cytowany wyżej przepis art. 27 ust. 1 będący ogólną regułą miejsca opodatkowania usług, który spowoduje, iż miejscem opodatkowania tych usług będzie Rzeczpospolita Polska. W związku z powyższym, będzie Pan obowiązany z tytułu świadczenia tych usług na rzecz firmy francuskiej (bądź innej firmy posiadającej siedzibę na terytorium państwa członkowskiego) naliczyć podatek od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w wysokości 22%. Dokonane transakcje winny być udokumentowane fakturą VAT, zgodnie z art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług.
Przypadki, w których występuje obowiązek posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem PL zostały uregulowane w art. 97 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, że podmioty, o których mowa w ust. 1 i 2, zarejestrowane jako podatnicy VAT UE, które uzyskały potwierdzenie, zgodnie z ust. 9, przy dokonywaniu wewnątrzwspólnotowego nabycia lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub przy nabywaniu usług, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, podają numer, pod którym są zidentyfikowane na potrzeby podatku, są obowiązane do posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem PL.

Stosownie do treści § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971 - obowiązującego do dnia 31 maja 2005 r.), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11 (dodatkowe wymogi przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów).
Mając na uwadze powyższe, stanowisko zawarte w Pana wniosku jest prawidłowe.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego aktualnie obowiązującego, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie

Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków - Krowodrza, w terminie 7 dni od daty doręczenia.

Urząd Skarbowy Kraków-Krowodrza