POSTANOWIENIE - Interpretacja - P1/443/17/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.02.2005, sygn. P1/443/17/05, Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a, art. 14b § 1-4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w odpowiedzi na wniosek Strony z dnia 30.12.2004 roku (data wpływu 31.12.2004 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawiam uznać przedstawione we wskazanym wniosku stanowisko Strony za prawidłowe.

UZASADNIENIE

We wniosku skierowanym do tut. Organu Strona prosi o udzielnie pisemnej interpretacji stosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych na podstawie umów najmu oraz użyczenia nieruchomości zawartych pomiędzy jednostką samorządu terytorialnego a jej jednostkami organizacyjnymi.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54, poz. 535) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Umowy, których dotyczy zapytanie tj. najmu oraz użyczenia są umowami cywilnoprawnymi uregulowanymi w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (Tytuły: XVII i XVIII) w związku z czym w zakresie usług świadczonych na podstawie powyższych umów Urząd Miasta jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Oddanie do używania nieruchomości na podstawie umowy najmu w myśl art. 8 ust 1 ustawy o VAT jest świadczeniem usług, które jednak na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz 970 ze zm.) korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

O tym zaś czy nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług decyduje zgodnie z ust. 2 w/w artykułu 8 ustawy o VAT łączne spełnienie następujących przesłanek: 1)świadczenie to następuje na określone cele,2)nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,3)podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W myśl natomiast art. 9 ust. 1 w/w ustawy w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne (...), którymi są m.in. gminne jednostki budżetowe, gminne zakłady budżetowe, oraz gospodarstwa pomocnicze (wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna).

Z uwagi na to, że wskazane jednostki wykonują zadania gminy, oddanie do bezpłatnego używania nieruchomości na podstawie umów użyczenia zawartych pomiędzy tymi jednostkami jako czynność nie spełniającą w/w definicji z art. 8 ust. 2 nie jest usługą w rozumieniu ustawy o VAT (związana jest z prowadzeniem przedsiębiorstwa), a w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Biorąc pod uwagę powyższe postanawiam jak w sentencji.

Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie