Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t.. Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60), art. 5, art. 19, art... - Interpretacja - US-PP-443/9/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.05.2005, sygn. US-PP-443/9/05, Urząd Skarbowy w Lesku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t.. Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60), art. 5, art. 19, art. 27, ust. 2, pkt. 1, art. 109 ust. 2, ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w odpowiedzi na pisemny wniosek podatnika z dnia 02.03.2005 r., otrzymany przez tutejszy organ podatkowy w dniu 03.03.2005 r. o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym:

  • jakie są zasady opodatkowania usług wyrębu i pozyskania drewna na terenie Szwecji świadczonych przez podatnika na rzecz kontrahenta szwedzkiego, a także opodatkowania usług świadczonych w Szwecji przez podwykonawców na rzecz tego podatnika oraz jaka stawka podatku obowiązuje dla opisanych usług?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku po wnikliwej analizie własnego stanowiska wnioskodawcy, który uważa, że świadczone przez niego usługi na rzecz kontrahenta szwedzkiego i usługi jego podwykonawców podlegać będą opodatkowaniu w Polsce wg stawki podatku VAT - 3 % postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.

W dniu 03.03.2005r. wpłynął do tut. Organu podatkowego pisemny wniosek podatnika o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wnioskodawca pyta: jakie są zasady opodatkowania usług wyrębu i pozyskania drewna na terenie Szwecji świadczonych przez podatnika na rzecz kontrahenta szwedzkiego, a także opodatkowania usług świadczonych w Szwecji na rzecz podatnika przez podwykonawców oraz obowiązującej stawki podatku dla tego rodzaju usług?

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że na podstawie kontraktu zawartego z firmą szwedzką ma wykonywać we własnym imieniu i na własny rachunek usługi wyrębu lasu i pozyskania drewna na terytorium Szwecji. Przy wykonywaniu usług podatnik posługiwać się będzie podwykonawcami- przedsiębiorcami, mającymi wpisy do ewidencji działalności gospodarczej w Polsce.

Po wnikliwej analizie przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku postanawia jak w sentencji postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe, ponieważ: Zasady dotyczące miejsca opodatkowania transakcji mają kluczowe znaczenie dla określenia państwa uprawnionego do poboru podatku. Prawidłowe określenie miejsca świadczenia określonej usługi jest podstawowym kryterium oceny, czy dana transakcja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości. Zatem w przypadku wszelkiego rodzaju usług związanych z nieruchomościami o miejscu świadczenia, a także o miejscu opodatkowania decyduje miejsce położenia nieruchomości. Należy jednocześnie podkreślić, iż wymieniony katalog nie jest zamknięty, a zatem każda usługa związana z nieruchomością podlega opodatkowaniu w miejscu położenia nieruchomości. Istotną rolę będzie zatem odgrywała definicja nieruchomości obowiązująca na gruncie prawa cywilnego.Obecnie ustawa o VAT nie posługuje się pojęciem "eksportu usług". Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają czynności określone w art. 5 ww. ustawy. Odnośnie usług - jedynie w pkt 1 tego artykułu wymieniona została "odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju". Tak więc wymienione przez Pana w piśmie usługi wyrębu lasu dla pozyskania drewna wykonywane na terenie Szwecji, na rzecz kontrahenta szwedzkiego, również świadczone przez podwykonawców, posiadają co do zasady z punktu widzenia polskiej ustawy o VAT, status usług niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podlegają one zawsze opodatkowaniu w miejscu, gdzie położona jest nieruchomość. Przepisy Kodeksu Cywilnego stanowią, że grunty zalesione są nieruchomościami, a zatem usługi leśne świadczone przez Pana firmę na rzecz kontrahenta szwedzkiego, jak też usługi podwykonawców są usługami związanymi z nieruchomościami. W przypadku usług świadczonych na terytorium innego państwa członkowskiego, związanych z nieruchomością położoną na terytorium tego innego państwa członkowskiego, podatnikiem będzie podmiot nabywający te usługi od kontrahenta polskiego. Omówione zasady dotyczą zarówno wykonawców, jak i podwykonawców. Wykonawcy, świadcząc usługi związane z nieruchomościami położonymi na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju, są usługodawcami. Podobnie ma się rzecz w przypadku podwykonawców. Również oni są usługodawcami usług, których miejscem opodatkowania jest kraj położenia nieruchomości, której usługa dotyczy. W art. 106 ust. 2 ww. ustawy o VAT wskazano natomiast sposób dokumentowania tych czynności, postanawiając że w przypadkach dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych m.in. przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej na terenie obcego państwa, czynności te dokumentuje się fakturami, wystawionymi w trybie przepisów polskiej ustawy, lecz nie wykazuje się na nich polskiego podatku od towarów i usług, ponieważ do naliczenia i odprowadzenia podatku jest zobowiązany zagraniczny podmiot. Zgodnie z powyższymi uregulowaniami usługi wyrębu lasu dla pozyskania drewna wykonywana przez generalnego wykonawcę, jak i stanowiąca jej część składową usługa wykonywana przez podwykonawcę na podstawie umowy o roboty na terenie Szwecji nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług pod rządami polskiego prawa, obowiązek podatkowy w tym zakresie, rozumiany jako obowiązek rozliczenia podatku należnego nie powstanie więc po stronie firm polskich, które będą jedynie zobligowane do wystawienia faktur w terminie określonym w art. 19 ustawy.

Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia.Zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14 § 2 ww. ustawy - jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona w drodze decyzji.

Urząd Skarbowy w Lesku