Temat interpretacji
Decyzja
Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku działając na podstawie:
- art. 14 b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U nr 8, poz. 60 z 2005r.),
po rozpatrzeniu zażalenia wniesionego pismem z dnia 20 września 2005r. przez spółkę na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gdańskim znak NP/443-34/05 z dnia 12 września 2005r. zawierające pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie ewidencjonowania sprzedaży
zmienia postanowienie będące przedmiotem zażalenia
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 11 lipca 2005r. uzupełnionym pismem z dnia 07 września 2005r. spółka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gdańskim z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie ewidencjonowania sprzedaży.
Wnioskujący przedstawił następujący stan faktyczny:
Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje sprzedaży towarów na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej jak również na rzecz innych podmiotów (osób fizycznych oraz osób prawnych prowadzących działalność). Całość transakcji (sprzedaży) ewidencjonowana jest za pomocą ufiskalizowanej kasy rejestrującej. Dodatkowo Wnioskujący podnosi, iż nie dokonuje sprzedaży towarów bez rejestracji na kasie rejestrującej, a do każdej wystawianej faktury VAT dołączany jest odpowiadający danej sprzedaży paragon fiskalny .
Na tle tak zarysowanego stanu faktycznego Wnioskujący zadał pytanie, czy w przypadku kompletnego ewidencjonowania czynności sprzedaży towarów na kasie rejestrującej wydruk z kasy (paragon fiskalny) stanowi ewidencję wyczerpującą znamiona ewidencji o której mowa w art. 109 ust.3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.
Wnioskujący przedstawił własne stanowisko, zgodnie z którym paragon fiskalny wypełnia dyspozycje zawarte w art. 109 ust 3 cyt. ustawy, bowiem zawiera komplet niezbędnych danych do pełnego i prawidłowego sporządzenia deklaracji VAT, a więc nie ma potrzeby sporządzania i prowadzenia dodatkowej ewidencji sprzedaży.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gdańskim postanowieniem znak NP/443-34/05 z dnia 12 września 2005r. wskazał, iż w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego, stanowisko zawarte w przedmiotowym wniosku Podatnika - jest nieprawidłowe.
W uzasadnieniu postanowienia Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gdańskim powołując przepisy art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54, poz. 535 ze zm.) wskazał, iż podatnicy z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 i 82 ust 3 oraz art. 113 ust 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej. Dodatkowo Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gdańskim wskazuje, iż w sytuacji gdy Podatnik dokonuje sprzedaży udokumentowanej fakturami VAT, zobowiązany jest do ich ewidencjonowania w rejestrze sprzedaży, w którym powinien zostać uwzględniony również miesięczny fiskalny raport dokumentujący zestawienie sprzedaży z danego miesiąca dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Na powyższe postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gdańskim Gdańsku, spółka, pismem z dnia 20 września 2005r. złożyła zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku zarzucając brak podstawy prawnej, określającej obowiązek prowadzenia dodatkowej ewidencji sprzedaży przy jednoczesnym stosowaniu ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, na której odnotowywana jest każda operacja związana z prowadzoną przez Podatnika działalnością gospodarczą.
Wnioskujący wskazuje, iż każda sprzedaż, bez względu na odbiorcę, ewidencjonowana jest za pomocą kasy rejestrującej, a wydruk z niej (paragon fiskalny) dołączany jest do wystawianych na życzenie klienta faktur VAT. Załączany do faktury VAT paragon fiskalny jest automatycznie przypisywany do odpowiadającej mu faktury bowiem nosi on wszelkie informacje o jej numerze.
Zdaniem Podatnika w przedstawionym stanie faktycznym nie ma on obowiązku prowadzenia dodatkowych ewidencji sprzedaży poza prowadzoną ewidencją przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, po dokonaniu weryfikacji przedmiotowego postanowienia stwierdza co następuje.
Zgodnie z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas fiskalnych. W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 roku w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.) w § 5 ust. 1 pkt 1 wskazano, iż podatnik prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kasy rejestrującej, z zastrzeżeniem ust. 2 obowiązany jest do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy.
W art. 109 ust. 3 cyt. ustawy postanowiono, że podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, czyli podatnicy obowiązani do zarejestrowania się jako ?podatnicy VAT czynni? są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą:
- kwoty określone w art. 90, czyli kwoty, które podatnik obowiązany jest ewidencjonować do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego,
- dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania,
- wysokość podatku należnego,
- kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz
- kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz
- inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej,
- a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.
Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Natomiast zgodnie z art. 106 ust. 4 i 5 ww. ustawy podatnicy nie mają obowiązku wystawiania faktur, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - za wyjątkiem sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu, które w każdym przypadku muszą być potwierdzone fakturami. Jednakże na żądanie tych osób, czyli osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury. Jeżeli faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do kopii faktury podatnik winien dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż, co wynika z § 11 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798). Zaznaczyć należy, iż przepis ust. 3 ww. rozporządzenia nie dotyczy sprzedaży dokumentowanej fakturą emitowaną przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w przypadkach gdy wartość sprzedaży i kwota podatku należnego zostały zarejestrowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy.
Raporty fiskalne dobowe, bądź też łączne raporty okresowe za okresy miesięczne, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 roku w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników są zatem podstawą do dokonania zapisów w ewidencji sprzedaży VAT. Wystawiona na żądanie klienta faktura VAT dotycząca wcześniejszej sprzedaży zarejestrowanej przy użyciu kasy fiskalnej powinna zawierać dane zawarte w rozdziale 4 (szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) i nie powinna być już zaewidencjonowana w ewidencji sprzedaży VAT, gdyż sprzedaż ta uprzednio została zaewidencjonowana w ewidencji, jako sprzedaż nieudokumentowana fakturami (paragon potwierdzający tę sprzedaż jest ujęty w raporcie dobowym, ten z kolei w raporcie miesięcznym okresowym). Taka praktyka mogłaby prowadzić , do podwójnego wykazania podatku należnego z tytułu wykonania tej samej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Biorąc pod uwagę powyższy stan prawny oraz przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny stwierdzić należy, iż prawidłowym jest stanowisko zawarte we wniosku z dnia 11 lipca 2005r. uzupełnionym pismem z dnia 7 września 2005r. skierowanym do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gdańskim w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie ewidencjonowania sprzedaży. Bowiem ewidencja sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej jaką prowadzi Podatnik, wypełnia dyspozycje zawarte w przepisach prawa podatkowego i nie ma on obowiązku prowadzenia dodatkowej ewidencji sprzedaży. Skoro bowiem przepisy nie określają wzoru ewidencji sprzedaży dla potrzeb podatku od towarów i usług, za prawidłowe należy uznać takie ewidencje, które zawierają dane pozwalające na poprawne sporządzenia na ich podstawie deklaracji podatkowych VAT-7. Dlatego też w sytuacji gdy Podatnik ewidencjonuje obrót i kwoty podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej ? drukowane przez niego raporty dobowe oraz miesięczne, stanowią ewidencje sprzedaży, o której mowa w art. 109 ust 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.
W świetle powyższego, Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, przychylając się do stanowiska Podatnika oraz wobec stwierdzenia, iż rozstrzygnięcie zawarte w przedmiotowym postanowieniu jest sprzeczne z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, zmienia postanowienie będące przedmiotem zażalenia.