Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Limanowej działając na podstawie art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 07.02.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Zapytanie:
Wnioskiem z
dnia 07.02.2005 r., uzupełnionym w dniu 30.03.2005 r., Gmina (...) zwróciła się z prośbą o wydanie pisemnej interpretacji stwierdzającej brak możliwości zwrotu podatku naliczonego z tytułu realizacji zadania: "Stypendia dla uczniów Liceum Profilowanego w (...)."
Stan faktyczny:
W 2004 r. Gmina (...) zwróciła się z wnioskiem o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) na realizację projektu "Stypendia dla uczniów Liceum Profilowanego w (...)". Na podstawie pisma uzupełniającego z dnia 30.03.2005 r. ustalono, iż stypendia dla uczniów przekazywane będą w formie rzeczowej lub refundacji kosztów, a podstawą do wypłaty będą przedstawione przez uczniów faktury potwierdzającej zakupy określonych pomocy naukowych.
Stanowisko Gminy:
Gmina powołując się na art. 86 i 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług może dokonać
odliczenia podatku naliczonego tylko w zakresie, w jakim usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina z tytułu realizacji zadania pod nazwą "Stypendia dla uczniów Liceum Profilowanego w (...)" nie otrzymuje i nie będzie otrzymywać w przyszłości przychodów z tytułu odpłatnego świadczenia usług (zgodnie z art. 5 ustawy), w związku z którymi powstałby podatek należny. Nie ma więc możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych ze sprzedażą.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Limanowej, po przeanalizowaniu przedstawionego w treści zapytania stanu faktycznego, w oparciu o stan prawny obowiązujący w dacie udzielenia odpowiedzi, uprzejmie wyjaśnia:
Zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Według cytowanego przepisu zarejestrowanym podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - płaconego z tytułu dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, określonych w art. 5 ustawy, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, gdy nie zachodzi związek pomiędzy dokonywanym przez podatnika zakupem towarów i usług, a czynnościami opodatkowanymi podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyjątkiem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Organ władzy publicznej jest więc podatnikiem podatku od towarów i usług tylko w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Wszędzie tam, gdzie w danej czynności uczestniczy on w charakterze organu władzy publicznej i dana czynność jest umocowana decyzją administracyjną, bądź znormalizowana innym aktem o charakterze władczym - to w tym zakresie nie jest ona podatnikiem podatku od towarów i usług. Zadanie, dla realizacji którego Gmina (...) ubiega się o pomoc finansową w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, tj. "Stypendia dla uczniów Liceum Profilowanego w (...)" wynikają z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) regulującej zakres działania i zadania gminy, gdzie art. 7 ust. 1 pkt 8 wymienionej ustawy obejmuje między innymi sprawy edukacji publicznej.
Ponadto stwierdzić należy, że na mocy art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 651 ze zm.) jednostki budżetowe, jednostki samorządu terytorialnego korzystają ze zwolnienia podmiotowego w tym podatku, w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966) i w związku z tym nie mogą zaliczać nie odliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodu.
Wobec powyższego, organ podatkowy stoi na stanowisku, że w ramach realizacji zadania pod nazwą "Stypendia dla uczniów Liceum Profilowanego w (...)", Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z tym zadaniem.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z
chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Limanowej w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.