Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz.60 z 2005 r. ) po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 31.01.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dokumentowania korekt związanych z nabyciem towarów, dokonania korekt zapisów w ewidencji nabycia towarów i usług VAT oraz osób uprawnionych do wystawienia faktur korygujących w związku z zerwaniem umowy komisu przez komitenta, w przypadku przyjmowania w komis towarów używanych od osób, które nie są podatnikami podatku od towarów i usług
stwierdzam,że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego.
U Z A S A D N I E N I E
W złożonym w tut. organie podatkowym pismie z dnia 31.01.2005 r. uzupełnionym w dniu 14.02.2005 r. podatnik przedstawił następujący stan faktyczny :
Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalność w zakresie: sklep wędkarsko-zoologiczny. Podatnik rozszerza dotychczasową działalność o sprzedaż komisową. Umowy komisu będą zawierane z osobami,które nie są podatnikami VAT, a więc nie będą mogły wystawiać faktur VAT.
W związku z powyższym podatnika uważa, że fakturę dokumentującą nabycie przez niego towarów powinien wystawić komisant (a więc on sam) w oparciu o umowę komisu. Natomiast w przypadku kiedy osoba która oddała towar w komis rozmyśli się i po kilku dniach zerwie zawartą umowę i zażąda wydania towaru istnieje konieczność dokonania korekty tej transakcji.
W związku z powyższym podatnik zwrócił się z zapytaniem: jaki dokument będzie stanowił podstawę do dokonania korekty zapisów w ewidencji nabycia towarów i usług VAT ?
Podatnik uważa, że w przypadku zerwania umowy komisu przez komitenta nie będącego podatnikiem podatku od towarów i usług, komisant ma prawo do wystawienia faktury VAT Komis- Korekta.
W związku z przedstawionym stanem faktycznym tut. organ podatkowy stwierdza co następuje:
Wydanie towaru w ramach umowy komisu traktowane jest po 1 maja 2004 r. jako dostawa towaru: pomiędzy komitentem i komisantem oraz komisantem a osobą trzecią ( nabywcą).Począwszy od 1 maja 2004 r. ,faktury dokumentujące dostawy w ramach umowy komisu wystawia się na zasadach i w terminach analogicznych jak dla faktur dokumentujących zwykłą sprzedaż. Zgodnie z art 106 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z 2004 r. ze zmian.) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
A zatem komitent wystawia fakturę dokumentującą wydanie towaru komisantowi, a komisant osobie trzeciej (nabywcy)- pod warunkiem, że komitent jest uprawniony do wystawiania faktur VAT ,tj. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług - art. 15 ust. 1 w/cyt. ustawy. W myśl tego przepisu, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z zasadą ogólną wynikającą z § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 97 poz. 971 z 2004 r. ) fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 17 i 18.
Natomiast faktury korygujące wystawia się w przypadkach i na zasadach określonych w § 19 ust.1 w/cyt rozporządzenia, w myśl którego w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.
Natomiast § 19 ust. 3 pkt 1 w/w rozporządzenia stanowi, że przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;
W świetle przedstawionych powyżej przepisów począwszy od 1 maja 2004 r. brak jest - jak to miało miejsce w poprzednim stanie prawnym, szczególnych uregulowań dotyczących zasad fakturowania transakcji w oparciu o zawartą umowę komisu tj. faktur "VAT Komis" a tym samym faktur "VAT Komis-Korekta".
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że firma podatnika poszerza działalność o handel towarami używanymi nabywanymi od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej na podstawie umowy komisu oraz dokonywać będzie sprzedaży towarów używanych we własnym imieniu. Z tytułu nabywania towarów od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej nie występuje podatek naliczony u nabywcy. Firma podatnika, w świetle przedstawionych powyżej przepisów nie jest uprawniona jako komisant do wystawiania sama sobie faktur VAT dokumentujących transakcje zawarte z komitentem nie będącym podatnikiem podatku od towarów i usług. Natomiast faktury korygujące wystawia się do faktur VAT już uprzednio sporządzonych.
W powyższym przypadku nie może być wystawiona "Faktura VAT Komis" dokumentująca w/w transakcje a tym samym" faktura VAT Komis - Korekta ".Również w ewidencji nabycia dla potrzeb podatku VAT, nie wystąpią zapisy dot. podatku naliczonego w związku z zerwaniem umowy komisu przez komitenta w przypadku przyjmowania w komis towarów używanych od osób, które nie są podatnikami podatku od towarów i usług, gdyż nie występuje w tym przypadku podatek naliczony.