P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/NTR2/443-494d/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.12.2005, sygn. 1471/NTR2/443-494d/05, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki akcyjnej z dnia 26.09.2005r. o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. że w świetle art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT miejsce świadczenia usług pośrednictwa w dostawie towarów należy określić zgodnie z przepisami dotyczącymi miejsca świadczenia przy dostawie towarów, a więc zgodnie z art. 22-24 ustawy o VAT, i w konsekwencji w przypadku gdy miejscem świadczenia ww. usług wypada na podstawie ww. przepisów na terytorium państwa trzeciego, wówczas przepis art. 28 ust. 6 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

postanawia:

#61485; uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Strona dokonuje dostaw towarów do krajów Unii Europejskiej, w tym do Polski, jak i do krajów spoza Unii. Korzysta przy tym z pomocy pośredników działających w jej imieniu i na jej rzecz, którzy wyszukują nabywców towarów, negocjują kontrakty, aranżują dostawy itp. Pośrednicy to podmioty zagraniczne, zarówno z Unii Europejskiej, jak i spoza niej.

W związku z tym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż w świetle art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT miejsce świadczenia usług pośrednictwa w dostawie towarów należy określić zgodnie z przepisami dotyczącymi miejsca świadczenia przy dostawie towarów, a więc zgodnie z art. 22-24 ustawy o VAT. W konsekwencji, w przypadku gdy miejscem świadczenia ww. usług pośrednictwa wypada na podstawie art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT na terytorium państwa trzeciego (poza Unią Europejską), wówczas przepis art. 28 ust. 6 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania. Zatem jeżeli nabywa usługi pośrednictwa przy dostawie towarów przemieszczanych np. z Rosji do Chin, usługi te nie będą opodatkowane VAT w Unii Europejskiej, ponieważ zgodnie z ww. art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy miejsce ich świadczenia będzie w kraju dokonania dostawy, tj. poza terytorium Wspólnoty.

Na podstawie art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów. Tym samym potwierdzić należy stanowisko, iż miejscem świadczenia usług pośrednictwa nabywanych przez Stronę w związku z dokonywaną przez nią dostawą towarów, o ile są one bezpośrednio związane z tą dostawą, co stanowi warunek sine qua non zastosowania art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c), jest miejsce dokonania dostawy towarów ustalone zgodnie z przepisami o miejscu świadczenia przy dostawie towarów, tj. na podstawie art. 22 i nast. ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych miejscem tym - stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy #61485; jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu do nabywcy.

Jeżeli więc, tak jak w podanym przykładzie, miejscem rozpoczęcia wysyłki (transportu) towarów jest terytorium państwa trzeciego w rozumieniu art. 2 pkt 5 ww. ustawy, tj. Rosji, a towary są dostarczane na terytorium innego państwa trzeciego (Chin), miejscem dostawy, a co za tym idzie miejscem świadczenia usług pośrednictwa związanych z tą dostawą, jest terytorium państwa, na terytorium którego towary znajdowały się w momencie rozpoczęcia wysyłki (transportu), a więc Rosji.

W konsekwencji nie znajdzie tu zastosowania art. 28 ust. 6 ustawy, zgodnie z którym w przypadku gdy nabywca usługi poda dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na terytorium którego zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. Jak bowiem wynika z brzmienia tego przepisu, ma on zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy miejsce świadczenia usługi zgodnie z ust. 5 tego artykułu przypada na terytorium państwa członkowskiego. Natomiast w rozpatrywanej sytuacji miejsce to przypada na terytorium Rosji, tj. państwa trzeciego.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego zauważa, iż na podstawie art. 14a § 1 ustawy-Ordynacja podatkowa jest uprawniony i zobowiązany do wydania interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przez które zgodnie z art. 3 pkt 2 ww. ustawy rozumie się przepisy ustaw podatkowych oraz wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych. W związku z powyższym nie jest uprawniony, ani obowiązany do interpretacji w trybie przepisów prawa wspólnotowego, jak również oceny poprawności dokonanego zaklasyfikowania przedmiotowych usług. Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych do zaklasyfikowania usługi lub wyrobu (wg PKWiU) zobowiązany jest odpowiednio usługodawca lub producent (importer) danego wyrobu. W przypadku trudności z zaklasyfikowaniem Strona winna zwrócić się o opinię klasyfikacyjną do właściwego urzędu statystycznego.

Ww. interpretacja dotyczy więc wyłącznie prawa podatkowego obowiązującego na terytorium RP.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa ), w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie