P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - US40/VAT/I/650/2005/ADB

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.03.2005, sygn. US40/VAT/I/650/2005/ADB, Urząd Skarbowy Warszawa-Wola

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art.14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r Nr 8 poz.60), art.15 ust.3 pkt 3 ustawy z dnia 11.03.2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 z późn.zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 04.02.2005r (wpłynęło 07.02.2005) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego (dotyczącej podatku od towarów i usług), Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola postanowił uznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące opodatkowania wynagrodzeń za świadczenie przez adwokatów pomocy prawnej z urzędu za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 07.02.2005r Strona złożyła wniosek z dnia 04.02.2005r w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług. Z przedmiotowego pisma wynika:
Stan faktyczny
Wnioskodawca - adwokat - jako podatnik podatku od towarów i usług opodatkowuje swoje usługi z tej działalności. Występuje także - po wyznaczeniu przez właściwy Sąd - do reprezentowania oskarżonego lub strony w postępowaniach karnych, cywilnych i administracyjnych. W sprawach tych na podstawie postanowienia właściwego Sądu, tworzącego stosunek prawny pomiędzy zlecającym (Sąd) a wykonawcą (pytający) świadczy on pomoc prawną z urzędu. Z tego tytułu przysługuje mu wynagrodzenie.
Zapytanie
Czy tego rodzaju czynności stanowią działalność gospodarczą i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stanowisko wnioskodawcy
Zdaniem pytającego - czynności wykonywane w ramach świadczonej z urzędu pomocy prawnej nie stanowią samodzielnej działalności gospodarczej, o której mowa w art.15 ust.1 ww. ustawy i podlegają wyłączeniu spod opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na mocy ww. ustawy o VAT.

Działając na podstawie przepisu art. 14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko podatnika w nim zawarte za nieprawidłowe.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy
Zgodnie z art.15 ust.3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2 - 8 ustawy z dnia 26.07.1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności.
W myśl art.13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonywanie określonych czynności...
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż z samodzielnie wykonywaną działalnością nie mamy do czynienia jedynie wówczas, gdy podatnik, któremu organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów zlecił wykonywanie określonych czynności:
1. przy wykonaniu tych czynności korzysta wyłącznie lub przede wszystkim z organizacji infrastruktury podmiotu, na rzecz którego działalność jest prowadzona,
2. nie ponosi ryzyka ekonomicznego,
3. nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą tzn. odpowiedzialność tą ponosi wyłącznie pracodawca.
Zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Wola z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego, nie wynika, że czynności świadczone przez podatnika - adwokata, usługi na zlecenie sądu nie są działaniami rodzącymi odpowiedzialność wobec osób trzecich.
Mając na uwadze, iż czynności świadczone przez adwokata są działaniami rodzącymi odpowiedzialność wobec osób trzecich, stwierdza się że w omawianym przypadku nie są spełnione przesłanki wymienione w art.15 ust.3 pkt 3 ustawy.
W związku z powyższym należy stwierdzić, iż świadczone przez adwokata usługi na zlecenie sądu podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według zasad ogólnych.
Reasumując należy stwierdzić, że nie podlegają opodatkowaniu VAT jedynie te czynności określone w art.13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które realizowane są w oparciu o stosunek prawny, w ramach którego zostaną sformułowane elementy określające warunki osobistego wykonywania czynności w ramach danego stosunku prawnego, a także przejęcie odpowiedzialności zlecającego (w konkretnym przypadku sądu) za czynności usługodawcy. Czynności wymienione w ww. art.13 pkt 6, które są realizowane w oparciu o stosunek prawny, w którym nie określono odpowiedzialności zlecającego za czynności usługodawcy - jako nie spełniające wymogów wymienionych w art.15 ust.3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług - podlegają opodatkowaniu VAT w tytułu samodzielnej działalności gospodarczej.

P O U C Z E N I E

Powyższej informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz obowiązujące w dniu złożenia zapytania przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art.14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla podatnika, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z art.14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z art.14a § 4 na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem tutejszego urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia, zgodnie z art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Urząd Skarbowy Warszawa-Wola