Zwolnienie od podatku czynności zamiany nieruchomości gruntowej. - Interpretacja - 0461-ITPP3.4512.527.2016.1.APR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.11.2016, sygn. 0461-ITPP3.4512.527.2016.1.APR, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku czynności zamiany nieruchomości gruntowej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2016 r. (data wpływu 12 września 2016 r.), uzupełnionym w dniu 26 października 2016 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności zamiany nieruchomości gruntowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 26 października 2016 r.,o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności zamiany nieruchomości gruntowej.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza dokonać nieodpłatnej zamiany niezabudowanych gruntów poprzez:

  • zbycie na rzecz osób fizycznych Pana K. C. oraz Państwa B. i R. K. działki numer 61/2 o powierzchni 0,0996 ha, położonej w obrębie N. K., gmina S., stanowiącej własność Gminy,
  • nabycie na rzecz Gminy działki numer 71/3 o powierzchni 0,1025 ha, położonej w obrębie N. K., gmina S. stanowiącej własność Pana K. C. oraz Państwa B. i R. K.

W wypisie z ewidencji gruntów działka nr 61/2 figuruje jako użytek: dr (droga).

Nieruchomość położona w obrębie N. K. gmina S. oznaczona numerem ewidencyjnym 61/2, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, terenu położonego w obrębie N. K., uchwalonym Uchwałą Nr z dnia 18.10.2007 r., zmienionym Uchwałą Nr Rady Gminy z dnia 20 grudnia 2012 r. oznaczona jest w części symbolem 2ZN - teren istniejącej zieleni nieurządzonej naturalnej, położony w strefie przybrzeżnej jeziora K. - obejmujący także obszar byłej drogi gminnej (w dotychczasowym planie oznaczonej jako XX XX), która zostaje przeniesiona w miejsce oznaczone po zmianie planu symbolem XXXY, oraz w części symbolem 4US - teren przeznaczony na cele sportowo-rekreacyjne.

Zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy uchwalonego Uchwałą Nr Rady Gminy z dnia 30.10.2000 r. działka o nr 61/2 zlokalizowana jest:

  • w strefie polityki przestrzennej SI - obejmującej tereny potencjalnego rozwoju w oparciu o funkcję turystyczna położoną w ciągu jezior J. R., U., L. oraz S. M. i W.,
  • w strefie rozwoju funkcji t4 - obszar predysponowany do funkcji rolniczej,
  • w obszarze oznaczonym na rysunku Studium jako tereny usług turystycznych i zabudowy letniskowej.

Zgodnie z powyższym aktualnym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, grunt o nr ewidencyjnym 61/2, obręb N. K. nie jest działką budowlaną, w związku z czym miejscowy plan nie zakłada zabudowy tej działki ani wybudowania utwardzonej drogi, natomiast może być realizowana infrastruktura techniczna o charakterze liniowym.

Jednocześnie na ww. działkę nie wydano decyzji o warunkach zabudowy. Wójt Gminy, na działkę o nr ewid. 61, z której w wyniku podziału powstała między innymi działka o nr ewid. 61/2, wydał w dniu 01.09.2011 r. decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego znak: B, polegającą na budowie napowietrznej linii nN, kablowej linii nN wraz ze złączami kablowo-pomiarowymi do zasilania budynków mieszkalnych.

Gmina nie posiada Gminnego Programu Rewitalizacji w myśl ustawy o rewitalizacji z dnia 9 października 2015r. (Dz. U. z 2015r., poz. 1777 z późn. zm.). Działka nr 61/2, obręb N. K. stanowi grunt niezabudowany.

Działka nr 61/2 obecnie nie jest użytkowana jako droga gminna. W części stanowi grunt podmokły, dlatego przejazd jest utrudniony, a w okresie wiosennym niemożliwy. Z uwagi na stan trudności przejazdu przez działkę nr 61/2 ludzie korzystają z dz. nr 71/3. Na działkę nr 61/2 nie zostały poniesione żadne nakłady - działka ta jest terenem niezabudowanym. Z uwagi na fakt, iż wjazd na działki sąsiednie jest przez skarpę, również zjazd z drogi gminnej w obecnym stanie jest utrudniony, a miejscami niemożliwy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  • Czy zbycie powyższej działki nr 61/2, obręb N. K., w trybie nieodpłatnej zamiany należy potraktować dla celów podatku VAT jako dostawę niezabudowanego terenu niebędącego terenem budowlanym i nieprzeznaczonym pod zabudowę, zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43. ust, 1 pkt 9 ustawy?
  • Czy też z uwagi na nieodpłatną zamianę nieruchomości (grunt za grunt) zbycie działki nr 61/2 nie będzie podlegało opodatkowaniu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, zbycie działki nr 61/2, obręb N. K., gmina S., należy potraktować zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 2 pkt 33 oraz art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT jako dostawę towaru zwolnionego z podatku VAT . Jednocześnie Gmina nadmieniła, że studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nie jest aktem prawa miejscowego ustanawiającym przepisy gminne, nie ma mocy aktu powszechnie obowiązującego. Jest to wyłącznie akt planistyczny, określający politykę przestrzenną gminy, stanowiący podstawę wszelkich późniejszych działań podejmowanych na terenie gminy w zakresie planowania przestrzennego. Gmina wskazała, że działka nr 61/2, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, terenu położonego w obrębie N. K., Gmina S., oznaczona jest w części symbolem 2ZN - teren istniejącej zieleni nieurządzonej, naturalnej położony w strefie przybrzeżnej jeziora K. - obejmujący także obszar byłej drogi gminnej (w dotychczasowym planie oznaczonej jako XX XX), która zostaje przeniesiona w miejsce oznaczone po zmianie planu symbolem XXXY, oraz w części symbolem 4US - teren przeznaczony na cele sportowo-rekreacyjne. Działka nr 61/2 objęta w części symbolem 4US obejmuje teren ok. 65 m2. Szerokość działki nr 61/2 stanowi ok 5 m w liniach rozgraniczających.

W związku z powyższym, zdaniem Gminy, działka nr 61/2 stanowi teren niezabudowany inny niż teren budowlany w rozumieniu art. 43. ust.1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 na mocy art. 8 ust. 1 ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Należy podkreślić, że co do zasady dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest odpłatność za daną czynność, co wynika wprost z powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

W myśl art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r., poz. 380 z późn. zm.), przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.

Przepis art. 604 Kodeksu cywilnego daje dyspozycje odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży.

Z powyższych przepisów Kodeksu cywilnego wynika, że w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując zarówno w charakterze dostawcy, jak i w charakterze nabywcy.

Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna.

Zatem zamiana nieruchomości skutkuje przeniesieniem prawa do rozporządzania zamienianymi nieruchomościami jak właściciel.

Stawka podatku zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 9 ustawy stanowi, że zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że zamiana niezabudowanej działki nr 61/2 położonej w obrębie N. K. gmina S., będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu. Będzie jednak korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika bowiem, że zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działka ta jest oznaczona jako teren istniejącej zieleni nieurządzonej naturalnej oraz teren przeznaczony na cele sportowo-rekreacyjne, a opis sprawy nie wskazuje, aby była dla niej wydana decyzja o warunkach zabudowy. Zatem działka ta nie stanowiła terenu budowlanego w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy