Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0461-ITPP2.4512.698.2016.1.AGW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 09.11.2016, sygn. 0461-ITPP2.4512.698.2016.1.AGW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2016 r. (data wpływu 28 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu XXX - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu XXX.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Towarzystwo jest stowarzyszeniem, którego celem statutowym jest ochrona ptaków ze szczególnym uwzględnieniem ochrony ich naturalnych środowisk (PKWiU 94.99.12). Cele przyświecające Stowarzyszeniu, zgodnie ze statutem, są osiągane poprzez wykup i dzierżawę gruntów w ważnych ostojach ptaków, wykonywanie zabiegów ochronnych w ptasich ostojach, zabezpieczanie miejsc lęgowych, żerowisk, noclegowisk, innych miejsc występowania ptaków oraz miejsc i siedlisk, w których występują gatunki fauny i flory stanowiące pokarm ptaków lub wpływające w inny sposób na populacje ptaków lęgowych i wędrownych, edukację i udział w tworzeniu naukowych podstaw ochrony przyrody. Stowarzyszenie jako osoba prawna jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Od 1 sierpnia 2016 r. Stowarzyszenie rozpoczęło realizację projektu XXX, objętego umową dotacji z Komisją Europejską nr XXX z dnia XXX w ramach programu finansowego LIFE oraz umową z XXX z dnia XXX Projekt jest realizowany w partnerstwie z Parkiem Krajobrazowym i Parkiem Narodowym, a Stowarzyszenie w projekcie pełni funkcję Beneficjenta Koordynującego. Cele projektu to: XXX.

Działania zaplanowane do zrealizowania w ramach projektu to: XXX.

Koszty planowane do poniesienia przez Stowarzyszenie w projekcie to:

  • wynagrodzenie: zespołu zarządzającego projektem, eksperta od monitoringu usług ekosystemowych, eksperta prowadzącego szkolenia, eksperta prowadzącego spotkania z mieszkańcami, prawnika, socjologa, tłumacza,
  • zakup: 80 izolatorów na stanowiska rozgałęźne, 80 izolatorów na stanowiska odłącznikowe, 110 izolatorów na stacje transformatorowe, 40 kul ostrzegawczych, kartonów do transportu bocianów 500 szt., 2 lornetek, aparatu fotograficznego, drona, 1 lunety, samochodu z podnośnikiem, oprogramowania ARC GIS, zabezpieczeń na kominy, dachy i słupy, oprogramowania do analiz statystycznych, platform pod gniazdo bocianie 60 szt.,
  • zlecenie: monitoringu z wykorzystaniem radaru, opracowania statystycznego, audytu zewnętrznego, wykonania bazy danych GIS i strony internetowej,
  • opracowanie i druk: poradnika ochrony bociana (2 wersje), kalendarzy, raportu laika, materiałów konferencyjnych, materiałów promocyjnych - koszulki i kubki, tablice informacyjno-edukacyjne, tabliczek informacyjnych na słupy, roll-up 3 szt., instrukcji w formie tablicy informacyjnej,
  • budowa: 280 platform gniazdowych,
  • inne koszty: wynajem sali podczas 5 szkoleń, 20 spotkań z mieszkańcami, koszt noclegów i wyżywienia podczas konferencji, szkolenia operatora podnośnika, operatora drona.

Majątek wytworzony w ramach projektu w ramach działań zrealizowanych przez Stowarzyszenie pozostanie własnością Stowarzyszenia. W okresie realizacji projektu oraz minimum 5 lat od zakończenia projektu wytworzony majątek będzie wykorzystywany na realizację działań przewidzianych w projekcie, mających na celu ochronę populacji bociana białego w dolinach rzecznych Polski. Wyprodukowane materiały edukacyjne i promocyjne będą dystrybuowane nieodpłatnie. Wybudowana infrastruktura oraz wydane publikacje ze względu na swój charakter nie mogą być wykorzystywane w celu prowadzenia działalności zarobkowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu XXX?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu XXX nie przysługuje. Stosownie bowiem do treści przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm), zarejestrowany czynny podatnik VAT, zasadniczo uprawniony jest do rozliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi. Wszelkie wydatki dokonywane prze Stowarzyszenie, w ramach realizowanego projektu XXX, nie mają żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną, a więc w ocenie Wnioskodawcy nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabywanych towarach i usługach dokonywanych w ramach ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy