Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0461-ITPP3.4512.549.2016.1.BJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.11.2016, sygn. 0461-ITPP3.4512.549.2016.1.BJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2016 r. (data wpływu 20 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. X jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług ww. zakresie.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną na potrzeby podatku do towarów i usług jako podatnik VAT czynny (potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT czynnego z dnia 26 października 2005 r.). W dniu 1 czerwca 2016 r. Gmina podpisała umowę o dofinansowanie ww. projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa . na lata 2014 - 2020, działanie 5.3. Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności publicznej. Gmina uzyska dofinansowanie z EFRR w wysokości - 74,99 % wydatków kwalifikowanych. Wydatki poniesione na podatek od towarów i usług mogą zostać uznane za kwalifikowane, jeżeli beneficjent nie ma prawnej możliwości ich odzyskania. Potwierdzenie kwalifikowalności podatku od towarów i usług określone zostanie na podstawie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego najpóźniej do dnia złożenia pierwszego wniosku o płatność. Dotujący wymaga przedłożenia pisemnej interpretacji w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług. Realizację przedmiotowej inwestycji przewidziano w okresie od 15 września 2015 r. do 30 września 2017 r. W 2015 r. poniesiono wydatki na opracowanie dokumentacji technicznej dot. zadania inwestycyjnego. W 2016 roku opracowano dokumentację projektową. Termomodernizacja budynku obejmuje następujący zakres rzeczowy:

  • docieplenie dachu, stropu nad ostatnią kondygnacją, ścian fundamentowych oraz ścian zewnętrznych,
  • wymiana stolarki okiennej i ślusarki drzwiowej,
  • wykonanie instalacji wentylacji mechanicznej,
  • wykonanie instalacji fotowoltaicznej,
  • wymiana instalacji co., instalacji ciepłej wody, części instalacji elektrycznej i oświetleniowej wraz z oświetleniem,
  • remont części wejścia, wiatrołapu wraz z holem wejściowym, schodów zewnętrznych, głównego wejścia oraz wejścia gospodarczego a także montaż platformy dla osób
    niepełnosprawnych.

Wykonawca zostanie wyłoniony w trybie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r Prawo zamówień publicznych. Przetarg ogłoszono w dniu 25 sierpnia 2016 r. Na dzień sporządzania wniosku o interpretację nie został rozstrzygnięty.

Celem przedsięwzięcia jest poprawa efektywności energetycznej budynku użyteczności publicznej poprzez redukcję kosztów ogrzewania, co wpłynie na obniżenie kosztów funkcjonowania instytucji publicznej.

Od dnia 1 września 2016 roku Gmina nie wykorzystuje budynku administracyjnego do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie zamierza wykorzystywać budynku do czynności opodatkowanych VAT również w przyszłości. Do 31 sierpnia 2016 r. Gmina świadczyła usługi grzewcze (dostawa ciepła z kotłowni Urzędu Miejskiego) na rzecz podmiotów mieszczących się w budynkach przylegających do budynku urzędu. Z dniem 31 sierpnia 2016 r. umowy na świadczenie usług grzewczych zostały rozwiązane.

Zmodernizowany budynek nie będzie służył działalności opodatkowanej, a wyłącznie działalności statutowej. Głównym celem zakupu towarów i usług w celu realizacji inwestycji jest wykorzystanie budynku do realizacji zadań własnych, do których należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności z zakresu utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych ( art. 7 ust.1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina w odniesieniu do realizowanego ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług?

Zdaniem Gminy, zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje sie za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina dokonując inwestycji polegającej na termomodernizacji budynku administracyjnego, tj. budynku użyteczności publicznej, wykonuje zadanie z zakresu zadań własnych, określonych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Ponadto Gmina nie zamierza wykorzystywać obiektu do czynności opodatkowanych. Wobec powyższego Gmina stoi na stanowisku, że:

  • nie będzie działać, jako podatnik VAT realizując przedmiotową inwestycję,
  • od dnia 1 września 2016 r. Gmina nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywać budynku do czynności opodatkowanych.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Gminy nie wystąpią przesłanki, o których mowa w art. 86 ust.1 ustawy o VAT, pozwalające na skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na termomodernizację budynku urzędu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit.a ustawy).

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że nie jest spełniony warunek, o którym mowa w cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż poniesione wydatki w ramach ww. projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z przedmiotową inwestycją.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia

Końcowo, tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy..

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy