Temat interpretacji
prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu ....
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 lipca 2016 r. (data wpływu 4 sierpnia 2016 r.), uzupełnionym pismem które wpłynęło do tut. organu 4 października 2016 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu ... - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 sierpnia 2016 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu ....
Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu 4 października 2016 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 września 2016 r. znak: 2461-IBPP2.4512.615.2016.1.AB.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:
Celem projektu jest podniesienie jakości i dostępności edukacji przedszkolnej w Gminie B poprzez rozbudowę istniejącej placówki o nową infrastrukturę dla dzieci 3 i 4 letnich. Cel ten jest zgodny z celem głównym 12 Osi Priorytetowej: Infrastruktura edukacyjna oraz wpływa wprost na realizację celu szczegółowego Działania 12.1. Infrastruktura wychowania przedszkolnego RPO 2014-2020 oraz cel projektu będzie pozytywnie oddziaływał na osiągniecie Celu II Strategii RIT: Zwiększenie potencjału edukacji przedszkolnej oraz dostosowanie umiejętności i kompetencji mieszkańców Subregionu Południowego do potrzeb rynku pracy poprzez poprawę jakości, atrakcyjności i elastyczności edukacji zawodowej".
Przedmiotem inwestycji jest rozbudowa budynku Przedszkola Publicznego o dwa oddziały przedszkolne, zlokalizowane w nowym zaprojektowanym skrzydle budynku przedszkola, które będzie powiązane komunikacyjnie z istniejącym przedszkolem. Inwestycja jest przeznaczona przede wszystkim dla dzieci w wieku od 3 do 4 lat mieszkających na terenie G, które stanowią grupę docelową przedmiotowej inwestycji, jak również dla pozostałych dzieci w wieku przedszkolnym, ich rodziców, a także nauczycieli i pozostałych pracowników Przedszkola.
Dodatkowo ww. inwestycja, dzięki powiązanemu z nią projektowi organizacji nowych, dodatkowych zajęć edukacyjnych, będzie miejscem realizacji nowej, rozszerzonej oferty przedszkola, skierowanej do obecnych i potencjalnych przedszkolaków.
Zakres prac przewidzianych w inwestycji obejmuje:
- Wzmocnienie istniejącego budynku.
- Wykonanie wymiany klatki schodowej
- Rozbiórki i zamurowania na potrzeby Projektu
- Rozbudowę budynku
- Wykonanie węzłów sanitarnych
- Modernizacja istniejących pomieszczeń.
Od strony istniejącego parkingu (południowy-zachód) na działkach 14/15 i 15/15 zostanie zlokalizowany nowoprojektowany budynek przedszkola wraz z połączeniem i skomunikowaniem z istniejącym budynkiem przedszkola, w którym wejście główne do budynku przedszkola wraz z wejściem do apteki i przychodni zaplanowano jako schody żelbetowe ze spocznikiem i zadaszeniem. Zaplanowano również wejście dla personelu przedszkola jako schody zewnętrzne żelbetowe wraz z zadaszeniem. W projekcie technicznym zaplanowano nawierzchnię utwardzoną z kostki brukowej kolorowej w celu dostępu do nowoprojektowanego budynku rozbudowanego przedszkola do wejścia głównego oraz do wejścia dla personelu.
Rozbudowa Przedszkola będzie polegała na dobudowaniu do istniejącej bryły istniejącego przedszkola nowej infrastruktury o trzech kondygnacjach - piwnicy i dwóch kondygnacji nadziemnych. W piwnicy znajdować się będą pomieszczenia techniczne i gospodarcze, a na dwóch nadziemnych poziomach znajdować się będą dwa nowe oddziały przedszkolne. Projekt obejmuje również przebudowę komunikacji wewnętrznej.
Ostatecznymi odbiorcami wsparcia w ramach przedmiotowego Projektu są:
- Przedszkole Publiczne,
- dzieci i rodzice dzieci uczęszczające do Przedszkola Publicznego,
- nauczyciele i pracownicy Przedszkola Publicznego.
Przy projektach inwestycyjnych w zakresie edukacji, ważnym podmiotem jest tzw. beneficjent ostateczny projektu, czyli w przypadku przedmiotowej inwestycji przedszkole publiczne, na rzecz którego zostanie zrealizowana inwestycja oraz dzieci, które będą korzystały z rozbudowanej infrastruktury przedszkolnej. Rozbudowany budynek przedszkola użytkować będzie po zakończeniu projektu 125 dzieci oraz 29 pracowników z Przedszkola Publicznego, które wraz z inwestorem, czyli Gminą B, będzie gwarantował trwałość tej inwestycji w kolejnych latach.
Trwałość oraz zarządzanie finansowe Inwestycją będzie odbywać się poprzez planowane corocznie w budżecie nakłady finansowe, które będą miały odzwierciedlenie w uchwale budżetowej, względnie w postaci nakładów przeznaczonych na finansowanie inwestycji, a mających odzwierciedlenie w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Wartość Projektu została uwzględniona w Uchwale nr VII/63/15 Rady Gminy B z dnia 15.10.2015 roku w sprawie zmian wieloletniej prognozy finansowej. Zgodnie z załącznikiem nr 2 do Uchwały Projekt został wpisany do realizacji w latach 2014-2017.
Przedszkole Publiczne jako gminna jednostka oświatowa świadczy usługi, które podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.
W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:
Ad.1.
Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Ad.2.
Na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu Gmina B widnieje jako nabywca.
Ad.3.
Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Gminy B.
Ad.4.
Efekty realizowanego projektu będą służyły czynnościom podlegającym zwolnieniu od podatku od towarów i usług.
Ad.5.
Projekt jest realizowany od 17.07.2015 roku do 29.09.2017 roku.
Ad.6.
Przedszkole jest prowadzone na podstawie ustawy z dnia 7.09.1991 roku o systemie oświaty. Ad.7.
Zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej gminne jednostki organizacyjne (w tym Przedszkole Publiczne) nie są odrębnymi od Gminy podatnikami podatku od towarów i usług.
Ad.8.
Udostępnienie odbędzie się na zasadach oddania w trwały zarząd.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur związanych z realizacją projektu pod nazwą ...?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina B nie będzie mogła dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Takie prawo przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Powyższe wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku bądź niepodlegajacych temu opodatkowaniu.
Do zadań własnych gminy należny zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej - art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym.
Celem inwestycji jest podniesienie jakości oraz dostępności edukacji przedszkolnej. Usługi w tym zakresie będzie świadczyło już istniejące Przedszkole Publiczne, a ich czynności podlegają zwolnieniu z podatku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Należy wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 446) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy w zakresie edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 cyt. ustawy).
Zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2156 ze zm.), zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkoli specjalnych oraz innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 14a ust. 1a, szkół podstawowych oraz gimnazjów, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół artystycznych oraz szkół przy zakładach karnych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, należy do zadań własnych gmin.
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy). Podmioty takie są wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej.
Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym).
Należy zauważyć, że zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminu jednostka budżetowa, wobec czego należy posiłkować się definicją legalną zawartą w ustawie z dnia 27 sierpnia 2007 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.).
Jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego (art. 11 ust. 1 tej ustawy).
Stosownie do brzmienia ust. 3 powyższego artykułu, podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej planem finansowym jednostki budżetowej.
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw, tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe.
W myśl ust. 2 powyższego artykułu, tworząc jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1, nadaje jej statut, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej, oraz określa mienie przekazywane tej jednostce w zarząd.
Zgodnie z art. 79 ust. 1 ww. ustawy, przedszkola, szkoły i placówki publiczne zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami budżetowymi. Zasady gospodarki finansowej tych szkół, przedszkoli i placówek określają odrębne przepisy, z zastrzeżeniem ust. 1c.
W tym miejscu zauważyć trzeba, że w dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-276/14, zgodnie z którym gminna jednostka organizacyjna, której działalność nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi.
Jak wynika z wyroku TSUE w sprawie C-276/14 samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT, zatem wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła.
W związku z ww. wyrokiem TSUE w sprawie C-276/14, w dniach 29 września 2015 r. oraz 16 grudnia 2015 r. Ministerstwo Finansów wydało Komunikaty, w których stwierdzono, że mając na uwadze rozstrzygnięcie TSUE, zakłada się obowiązkowe scentralizowanie w samorządach rozliczeń w zakresie podatku VAT. Jednocześnie stosowany obecny model rozliczeń do momentu obowiązkowego scentralizowania, nie będzie kwestionowany.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności. Czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Celem projektu jest podniesienie jakości i dostępności edukacji przedszkolnej w Gminie poprzez rozbudowę istniejącej placówki o nową infrastrukturę dla dzieci 3 i 4 letnich. Rozbudowa przedszkola będzie polegała na dobudowaniu do istniejącej bryły istniejącego przedszkola nowej infrastruktury o trzech kondygnacjach - piwnicy i dwóch kondygnacji nadziemnych. Rozbudowany budynek przedszkola użytkować będzie po zakończeniu projektu 125 dzieci oraz 29 pracowników z Przedszkola Publicznego, które wraz z inwestorem, czyli Gminą, będzie gwarantował trwałość tej inwestycji w kolejnych latach. Na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu Gmina widnieje jako nabywca. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Gminy B. Efekty realizowanego projektu będą służyły czynnościom podlegającym zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Projekt jest realizowany od 17.07.2015 roku do 29.09.2017 roku. Przedszkole jest prowadzone na podstawie ustawy z dnia 7.09.1991 roku o systemie oświaty. Zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej gminne jednostki organizacyjne (w tym Przedszkole Publiczne) nie są odrębnymi od Gminy podatnikami podatku od towarów i usług. Udostępnienie odbędzie się na zasadach oddania w trwały zarząd.
Rozważając możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do odliczenia podatku VAT, należy wskazać, iż najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację tego prawa jest związek dokonanych zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości, należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Ponadto, rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć również na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie podatnika od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane przez podatnika towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Wobec powyższego, skoro jak wskazał Wnioskodawca, efekty realizowanego projektu będą służyły czynnościom podlegającym zwolnieniu od podatku od towarów i usług, a jednocześnie wydatki dokonane w ramach realizacji projektu, jak i sam efekt tej inwestycji, nie będą w żadnym zakresie i żadnym czasie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
W rezultacie, stosownie do powołanych wyżej przepisów, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego w faktur dokumentujących wydatki poniesione przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu pn. ....
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, w szczególności wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie zgodnie z art. 57a skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach