w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla dostawy i montażu systemu telewizji przemysłowej - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.178.2018.2.JS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.05.2018, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.178.2018.2.JS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla dostawy i montażu systemu telewizji przemysłowej

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2018 r. (data wpływu 7 marca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 kwietnia 2018 r. (data wpływu 7 maja 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla dostawy i montażu systemu telewizji przemysłowej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla dostawy i montażu systemu telewizji przemysłowej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 kwietnia 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Przedsiębiorstwo S.A. z siedzibą w ..., dalej przywoływana również jako Spółka, jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Spółka prowadzi działalność opodatkowaną w zakresie produkcji i montażu urządzeń automatyki kolejowej i drogowej, teletechniki i elektroenergetyki, jak również nowoczesnej obróbki blach. W ramach niektórych transakcji sprzedażowych Spółka, działając jako podwykonawca, wykonuje prace z zakresu robót o charakterze budowlanym, jak również nabywa tego rodzaju roboty od podwykonawców, co potencjalnie może ją zobowiązywać do ich rozliczenia w trybie tzw. odwrotnego obciążenia.

Niniejszy wniosek dotyczy ustalenia zasad opodatkowania i rozliczenia podatku VAT po stronie Spółki, dla opisanych poniżej transakcji, których przedmiotem jest odpowiednio:

  • w zakresie sprzedaży realizowanej przez Spółkę jako podwykonawcę, na rzecz zlecających posiadających status zarejestrowanych podatników VAT czynnych - (I) kompleksowe wykonanie systemu telewizji przemysłowej ... albo (II) dostawa systemu telewizji przemysłowej ... wraz z montażem w lokalizacji wykonanej przez zlecającego;
  • w zakresie zakupów realizowanych od działających na rzecz Spółki podwykonawców posiadających status podatników VAT czynnych - (I) kompleksowe wykonanie systemu telewizji przemysłowej albo (II) dostawa systemu telewizji przemysłowej wraz z montażem w lokalizacji wykonanej przez zlecającego.

Opis realizowanych transakcji

Spółka opracowała system telewizji przemysłowej ... dla obserwacji przejazdów kolejowych oraz poddała go procedurze oceny zgodności z wymaganiami zasadniczymi w oparciu o przepisy ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym. W wyniku przeprowadzenia tej procedury Spółka uzyskała dopuszczenie do stosowania urządzenia zgodnie z wymaganiami dla tego typu urządzeń wydanymi przez ..., jak również określonymi w przywołanej wyżej ustawie oraz we właściwych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych.

Spółka jest producentem ww. systemu telewizji przemysłowej ... (dalej przywoływanego również jako system) dedykowanego monitorowaniu przejazdów kolejowych.

System wykonany jest z elementów nabywanych od zewnętrznych dostawców. Składa się on z następujących urządzeń:

  • kamery,
  • maszty wraz z fundamentami,
  • oświetlacze podczerwieni,
  • rejestrator,
  • moduł zasilacza,
  • monitor do podglądu obrazu,
  • zasilanie awaryjne,
  • układ AUDIO.

W zależności od treści zawartych umów (zamówień), Spółka może również zapewniać inne elementy systemu (okablowanie, szafy do zamontowania poszczególnych urządzeń, systemy transmisji, itp.).

Wykonanie systemu obejmuje roboty związane z przygotowaniem lokalizacji, dostarczenie niezbędnych materiałów i urządzeń, montaż i uruchomienie systemu oraz przeszkolenie użytkownika systemu.

Prace w zakresie przygotowania/wykonania lokalizacji mogą być przeprowadzone przez Spółkę w ramach zleceń na kompleksowe wykonanie systemu, albo we własnym zakresie przez zlecającego przy zleceniach na dostawę i montaż systemu (instalację) w miejscu już istniejącym albo budowanym przez zlecającego.

& 

Wykonanie systemu telewizji przemysłowej ... obejmuje zrealizowanie, zgodnie z wcześniejszym projektem oraz dokumentacją techniczną, następujących prac:

  1. zabudowa masztów, do których mocowane są kamery: maszty wykonane są z zamkniętych profili stalowych zabezpieczonych metodą ocynku ogniowego, są trwale przytwierdzone do podłoża posiadają fundamenty betonowe, uziemienie. Maszty muszą znajdować się po obu stronach przejazdu kolejowego. Ich umiejscowienie dostosowane jest do konkretnych warunków lokalizacyjnych;
  2. wykonanie okablowania i zapewnienie zasilania: elementy (urządzania) składające się na system muszą być ze sobą połączone (transmisja na linii kamery podgląd) oraz posiadać stałe oraz rezerwowe źródło zasilania w energię elektryczną. W tym zakresie konieczne jest również wykonanie okablowania. Prace w tym zakresie obejmują budowę kanałów, montaż rur osłonowych, którymi biegną przewody (pod/przy torowisku), położenie, umocowanie i zabezpieczenie przewodów i kabli, itp.;
  3. dostosowanie obiektów do montażu poszczególnych urządzeń składających się na system, zabezpieczenie miejsca do montażu podglądu, ewentualnie wykonanie i zabudowa szaf, w których montowane są urządzenia składające się na system,
  4. wykonanie montażu (instalacji) systemu obejmującego czynności związane z zestawieniem oraz instalacją urządzeń składających się na system i uruchomienie systemu; prace montażowe mają charakter mocowania/instalowania poszczególnych elementów systemu do masztów, ścian budynków, pulpitów (itp.), odpowiednio przy użyciu śrub, kotw, dybli. Ich elementem jest wykonanie stosownych mocowań. W tym zakresie mieszczą się również czynności związane z podłączeniem elementów/urządzeń do okablowania i zasilania. Mogą być przy tym montowane gniazda, łączenia, kable natynkowe wraz z ich osłonami.

O szczegółowym zakresie przedmiotu realizowanej przez Spółkę transakcji każdorazowo decyduje treść zawieranych umów i przyjmowanych zleceń.

Spółka realizuje zlecenia siłami własnymi lub przy udziale podwykonawców.

Wynagrodzenie (odpłatność) należne Spółce od zamawiającego, jak również wynagrodzenie (odpłatność) należne zatrudnianemu przez Spółkę podwykonawcy od Spółki, każdorazowo określane jest w kwocie łącznej, tj. bez wyodrębniania poszczególnych składników tego wynagrodzenia.

Zasady realizacji zamówień z uwzględnieniem ich zakresu (przedmiotu).

Ze względu na zakres (przedmiot), transakcje realizowane przez Spółkę można podzielić na dwie kategorie:

  1. kompleksowe wykonanie systemu telewizji przemysłowej ..., oraz
  2. dostawa wraz z montażem (instalacją) systemu telewizji przemysłowej ....
  1. Kompleksowe wykonanie systemu telewizji przemysłowej ...

Przy transakcjach realizowanych w tym zakresie Spółka otrzymuje zlecenie kompleksowego wykonania systemu telewizji przemysłowej .... Zlecenia obejmujące taki zakres prac Spółka pozyskuje:

  • bezpośrednio od przyszłego użytkownika realizującego własne zadanie inwestycyjne w zakresie budowy/przebudowy/modernizacji przejazdu kolejowego w tym przypadku Spółka wykonuje prace jako wykonawca,
  • od wykonawcy realizującego zadanie inwestycyjne w zakresie budowy/przebudowy/modernizacji przejazdu kolejowego na rzecz bezpośredniego użytkownika systemu w tym przypadku Spółka wykonuje je w charakterze podwykonawcy.

I.1. Opis transakcji realizowanej przez Spółkę na rzecz zamawiającego w ramach zlecenia na kompleksowe wykonanie systemu telewizji przemysłowej ...

Do obowiązków Spółki wobec zamawiającego należy kompleksowe wykonanie systemu z materiałów własnych, na co składa się wykonanie wszelkich prac i czynności związanych z przygotowaniem lokalizacji, dostawą i montażem (instalacją) urządzeń składających się na system telewizji przemysłowej, kalibracją i uruchomieniem systemu oraz przeszkoleniem użytkownika systemu.

W celu realizacji zlecenia Spółka:

  • opracowuje stosowną dokumentację,
  • nabywa materiały (materiały budowlane, kable, przewody, rury, itp.) oraz urządzenia wchodzące w skład systemu,
  • przygotowuje lokalizację do montażu (zabudowuje maszty wraz z fundamentami, wykonuje przewierty i wykopy, którymi biegnie okablowanie oraz przewody zasilające systemu, wykonuje prace na obiekcie, w którym następnie montuje poszczególne urządzenia),
  • zestawia i montuje system,
  • uruchamia system i wykonuje wymagane pomiary sprawdzające,
  • jako producent wydaje deklarację zgodności dla zbudowanego systemu z ...,
  • wydaje dokumentację wykonawczą/powykonawczą,
  • przeprowadza szkolenie użytkowania systemu.

Po podpisaniu przez zamawiającego protokołu odbioru systemu, Spółka wystawia fakturę tytułem wykonania systemu telewizji przemysłowej ... w danej lokalizacji, zgodnie ze zleceniem/umową.

Ustalona cena stanowi łączne wynagrodzenie za całość świadczeń zrealizowanych przez Spółkę na rzecz zlecającego, tj. wszelkie usługi, urządzenia, materiały.

I.2. Realizacja zleceń przy udziale podwykonawców.

Opisane powyżej czynności z wyłączeniem wydania deklaracji zgodności Spółka może wykonywać poprzez podwykonawców. Zakres zadań powierzonych do wykonania firmie zewnętrznej (podwykonawcy) Spółka określa w zleceniu.

Zlecenie takie może obejmować kompleksowe wykonanie systemu z materiałów i urządzeń nabytych przez podwykonawcę, na co składa się wykonanie wszelkich prac i czynności związanych z przygotowaniem lokalizacji, dostawą i montażem (instalacją) urządzeń składających się na system telewizji przemysłowej, kalibracją i uruchomieniem systemu oraz przeszkoleniem użytkownika systemu.

W celu realizacji zlecenia podwykonawca:

  • opracowuje stosowną dokumentację,
  • nabywa materiały (materiały budowlane, kable, przewody, rury, itp.) oraz urządzenia wchodzące w skład systemu, zgodnie z dostarczoną przez Spółkę specyfikacją,
  • przygotowuje lokalizację do montażu (zabudowuje maszty wraz z fundamentami, wykonuje przewierty i wykopy, którymi biegnie okablowanie oraz przewody zasilające systemu, wykonuje prace na obiekcie, w którym następnie montuje poszczególne urządzenia),
  • zestawia i montuje system,
  • uruchamia system i wykonuje wymagane sprawdzające pomiary elektryczne,
  • przeprowadza szkolenie użytkowania systemu.

Po zrealizowaniu umówionego zakresu prac, podwykonawca stawia je do odbioru Spółce oraz przekazuje jej skompletowaną przez siebie dokumentację oraz niezbędne pomiary sprawdzające. Odbiór prac i systemu strony potwierdzają protokołem. Podpisanie protokołu odbioru stanowi dla podwykonawcy podstawę do wystawienia faktury na Spółkę, tytułem wykonania systemu telewizji przemysłowej w danej lokalizacji, zgodnie ze zleceniem/umową.

Ustalona cena stanowi łączne wynagrodzenie za całość świadczeń zrealizowanych przez podwykonawcę na rzecz Spółki, tj. usługi, urządzenia, materiały.

  1. Dostawa i montaż systemu telewizji przemysłowej ...

Przy transakcjach obejmujących dostawę i montaż systemu telewizji przemysłowej ... zlecający powierza Spółce dostawę systemu wraz z montażem, uruchomieniem systemu i przeszkoleniem użytkownika systemu.

Zlecenia obejmujące taki zakres Spółka zwykle pozyskuje od wykonawcy realizującego zadanie inwestycyjne w zakresie budowy/przebudowy/modernizacji przejazdu kolejowego na rzecz bezpośredniego użytkownika systemu.

W tym przypadku Spółka jedynie dostarcza, montuje i uruchamia system w miejscu już istniejącym lub budowanym przez zlecającego.

II.1 Opis transakcji realizowanej przez Spółkę na rzecz zamawiającego w ramach zlecenia na dostawę i montaż systemu telewizji przemysłowej ...

Do obowiązków Spółki wobec zamawiającego należy dostarczenie systemu i jego instalacja w lokalizacji przygotowanej przez zlecającego, na co składa się wykonanie czynności związanych z dostawą i montażem (instalacją) urządzeń składających się na system telewizji przemysłowej, kalibracją i uruchomieniem systemu oraz przeszkoleniem użytkownika systemu.

W celu realizacji zlecenia Spółka:

  • opracowuje stosowną dokumentację,
  • nabywa urządzenia wchodzące w skład systemu,
  • zestawia i montuje system,
  • uruchamia system i wykonuje wymagane pomiary sprawdzające,
  • jako producent wydaje deklarację zgodności dla zbudowanego systemu z ,
  • przeprowadza szkolenie użytkowania systemu.

Po podpisaniu przez zamawiającego protokołu odbioru systemu Spółka wystawia fakturę tytułem dostawy i instalacji systemu telewizji przemysłowej ... w danej lokalizacji, zgodnie ze zleceniem/umową.

Ustalona cena stanowi łączne wynagrodzenie za całość świadczeń zrealizowanych przez Spółkę na rzecz zlecającego, tj. wszelkie usługi, urządzenia, materiały.

II.2.Realizacja zleceń przy udziale podwykonawców

Opisane powyżej czynności z wyłączeniem wydania deklaracji zgodności Spółka może wykonywać poprzez podwykonawców. Zakres zadań powierzonych do wykonania firmie zewnętrznej (podwykonawcy) Spółka określa w zleceniu.

Zlecenie takie może obejmować dostawę systemu wraz z montażem, na co składa się wykonanie czynności związanych z dostawą i montażem (instalacją) urządzeń tworzących system telewizji przemysłowej, kalibracją i uruchomieniem systemu oraz przeszkoleniem użytkownika systemu. W celu realizacji zlecenia podwykonawca:

  • opracowuje stosowną dokumentację,
  • nabywa urządzenia wchodzące w skład systemu zgodnie z dostarczoną przez Spółkę specyfikacją,
  • zestawia i montuje system.
  • uruchamia system i wykonuje wymagane pomiary sprawdzające,
  • przeprowadza szkolenie użytkowania systemu.

Po przeprowadzeniu instalacji podwykonawca stawia system do odbioru przez Spółkę oraz przekazuje jej skompletowaną przez siebie dokumentację oraz niezbędne pomiary sprawdzające. Odbiór systemu strony potwierdzają protokołem. Podpisanie protokołu odbioru stanowi dla podwykonawcy podstawę do wystawienia faktury na Spółkę, tytułem dostawy i instalacji systemu telewizji przemysłowej w danej lokalizacji, zgodnie ze zleceniem/umową.

Ustalona cena stanowi łączne wynagrodzenie za całość świadczeń zrealizowanych przez podwykonawcę na rzecz Spółki w ramach dostawy, tj. usługi, urządzenia, materiały.

Klasyfikacja PKWIU

Dla potrzeb ustalenia zasad opodatkowania VAT opisanych powyżej transakcji Spółka wystąpiła do Urzędu Statystycznego w o ich sklasyfikowanie wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. nr 207, poz. 1293, ze zm.).

Zgodnie z pozyskaną opinią statystyczną, usługi wykonywane w ramach tych transakcji mieszczą się w następujących grupowaniach:

  • wykonywanie instalacji dla systemu telewizji przemysłowej wraz ze szkoleniem obsługi - PKWiU 43.21.10.1 Roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych służących bezpieczeństwu;
  • instalacja i uruchomienie urządzeń systemu telewizji przemysłowej (kamery, oświetlacze podczerwieni, rejestrator, moduł zasilacza, monitor do podglądu obrazu, zasilanie awaryjne, układ AUDIO PKWiU 33.20 Usługi instalowania maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia;
  • instalowanie masztów stalowych wraz z fundamentami PKWiU 43.99.50.0 Roboty związane ze wznoszeniem konstrukcji stalowych.

Przedmiotem niniejszego wniosku jest ustalenie zasad opodatkowania dla transakcji opisanych w punkcie II stanu faktycznego. W odniesieniu do transakcji opisanych w punkcie I Spółka złożyła odrębny wniosek.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Dla transakcji opisanych w punkcie II.1. opisu sprawy:
    1. Główną czynnością wykonywaną przez Spółkę (Wnioskodawcę) na rzecz zamawiającego/zlecającego jest/będzie dostawa towarów w postaci systemu telewizji przemysłowej , czynnościami pomocniczymi natomiast są/będą montaż tego systemu oraz szkolenie użytkownika systemu. W relacji pomiędzy zamawiającym/zlecającym a użytkownikiem systemu czynnością główną jest kompleksowe wykonanie systemu telewizji przemysłowej albo usługa budowy/przebudowy lub modernizacji przejazdu kolejowego. W tym sensie można uznać, że wykonanie systemu usługa, jest w tym przypadku świadczeniem głównym albo odpowiednio elementem świadczenia głównego, natomiast dostarczenie niezbędnych urządzeń i materiałów oraz przeszkolenie użytkownika systemu czynnościami pomocniczymi.
    2. Przedmiotem realizowanego zlecenia/zamówienia jest/będzie dostarczenie towaru, jakim jest system telewizji przemysłowej, przy którym zakres wykonywanych przez Spółkę usług ograniczony jest jedynie do montażu skompletowanych urządzeń w miejscu już do tego przystosowanym (wybudowanym), konfiguracji uruchomienia systemu oraz przeszkolenia użytkownika. Zakres odpowiedzialności Spółki obejmuje udzielenie gwarancji i rękojmi na sprzedany system. Z punktu widzenia zlecającego/zamawiającego celem transakcji jest zakup systemu wraz z towarzyszącym takiej dostawie montażem oraz szkoleniem użytkownika. Zadaniem Spółki natomiast jest/będzie jedynie dostarczenie systemu wraz z ww. usługami pomocniczymi, a nie wykonanie wszelkich czynności zmierzających do tego, aby system powstał.
    3. Spółka dokonuje/będzie dokonywała dostawy systemu wraz z montażem na podstawie jednego zamówienia.
    4. Dla udokumentowania sprzedaży Spółka wystawia/będzie wystawiała faktury obejmujące jedną pozycję, tj. dostawę systemu telewizji przemysłowej wraz z montażem, bez wyodrębniania dostawy systemu i usługi montażu.
    5. Spółka kwalifikuje czynność dostawy systemu telewizji przemysłowej wraz z montażem jako dostawę Urządzeń alarmowych: przeciwwłamaniowych, przeciwpożarowych oraz innych tym podobnych, objętych symbolem 26.30.50.0 zgodnie z PKWiU z 2008 r. Spółka kwalifikuje czynności wykonywane przez zlecającego/zamawiającego na rzecz użytkownika systemu jako odpowiednio:
      • roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych służących bezpieczeństwu objęte symbolem 43.21.10.1 PKWiU z 2008 r. albo
      • roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg szynowych i kolei podziemnych objęte symbolem 42.12.20.20 PKWiU z 2008 r.
      • Czynności wykonywane przez Spółkę w jej ocenie nie mieszczą się w zakresie załącznika nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług. W ocenie Spółki czynności wykonywane przez zlecającego/zamawiającego na rzecz użytkownika systemu mieszczą się w zakresie załącznika nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług, odpowiednio pod poz.:
        • nr 22 PKWiU 43.21.10.1, albo
        • nr 5 PKWiU 42.12.20.20.
        1. Dla transakcji opisanych w punkcie II.2. opisu sprawy:
          1. Główną czynnością wykonywaną przez podwykonawcę na rzecz Spółki (Wnioskodawcy) jest/będzie dostawa towarów w postaci systemu telewizji przemysłowej, czynnościami pomocniczymi natomiast są/będą montaż tego systemu oraz szkolenie użytkownika systemu. Główną czynnością wykonywaną przez Spółkę na rzecz zamawiającego/zlecającego jest/będzie dostawa towarów w postaci systemu telewizji przemysłowej , czynnościami pomocniczymi natomiast są/będą montaż tego systemu oraz szkolenie użytkownika systemu. W relacji pomiędzy zamawiającym/zlecającym a użytkownikiem systemu czynnością główną jest kompleksowe wykonanie systemu telewizji przemysłowej albo usługa budowy/przebudowy lub modernizacji przejazdu kolejowego. W tym sensie można uznać, że wykonanie systemu usługa, jest w tym przypadku świadczeniem głównym albo odpowiednio elementem świadczenia głównego, natomiast dostarczenie niezbędnych urządzeń i materiałów oraz przeszkolenie użytkownika systemu czynnościami pomocniczymi.
          2. Podwykonawcy dokonują/będą dokonywali dostawy systemu wraz z montażem na rzecz Spółki na podstawie jednego zamówienia.
          3. Podwykonawcy dokumentują/będą dokumentowali dostawę systemu wraz z montażem fakturami obejmującymi jedną pozycję, tj. dostawę systemu telewizji przemysłowej wraz z montażem, bez wyodrębniania dostawy systemu i usługi montażu.
          4. Spółka kwalifikuje dokonywaną przez podwykonawcę na jej rzecz czynność dostawy systemu telewizji przemysłowej wraz z montażem jako dostawę Urządzeń alarmowych: przeciwwłamaniowych, przeciwpożarowych oraz innych tym podobnych, objętych symbolem 26.30.50.0 zgodnie z PKWiU z 2008 r. Spółka kwalifikuje czynność dostawy systemu telewizji przemysłowej wraz z montażem realizowaną przez siebie na rzecz zlecającego/zamawiającego jako dostawę Urządzeń alarmowych: przeciwwłamaniowych, przeciwpożarowych oraz innych tym podobnych, objętych symbolem 26.30.50.0 zgodnie z PKWiU z 2008 r. Spółka kwalifikuje czynności wykonywane przez zlecającego/zamawiającego na rzecz użytkownika systemu jako, odpowiednio:
            • roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych służących bezpieczeństwu objęte symbolem 43.21.10.1 PKWiU z 2008 r. albo
            • roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg szynowych i kolei podziemnych objęte symbolem 42.12.20.20 PKWiU z 2008 r.
            • Czynności wykonywane przez podwykonawcę na rzecz Spółki w jej ocenie nie mieszczą się w zakresie załącznika nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług.Czynności wykonywane przez Spółkę na rzecz zamawiającego/zlecającego, w jej ocenie nie mieszczą się w zakresie załącznika nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług. W ocenie Spółki czynności wykonywane przez zlecającego/zamawiającego na rzecz użytkownika systemu mieszczą się w zakresie załącznika nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług, odpowiednio pod poz.:
              • nr 22 - PKWiU 43.21.10.1, albo
              • nr 5 - PKWiU 42.12.20.20.

              W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

              Czy z tytułu opisanych w punkcie II.1 stanu faktycznego transakcji dostawy i montażu (instalacji) systemu telewizji przemysłowej ... podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia VAT należnego jest Spółka?

            • Czy z tytułu opisanych w punkcie II.2 stanu faktycznego transakcji zakupu systemu telewizji przemysłowej wraz z jego montażem (instalacją), podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia VAT należnego jest działający na rzecz Spółki podwykonawca?

            • Zdaniem Wnioskodawcy:

              W zakresie pytania 1

              W ocenie Spółki, z tytułu opisanych w punkcie II.1 stanu faktycznego transakcji dostawy i montażu (instalacji) systemu telewizji przemysłowej ..., zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia VAT należnego jest Spółka.

              W zakresie pytania 2

              W ocenie Spółki, z tytułu opisanych w punkcie II.2 stanu faktycznego transakcji zakupu systemu telewizji przemysłowej wraz z jego montażem (instalacją), zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia VAT należnego jest działający na rzecz Spółki podwykonawca.

              Uzasadnienie

              Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

              Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT dostawa towarów (rozumianych jako rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii art. 2 pkt 6 ww. ustawy), oznacza przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Z kolei na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT pod pojęciem świadczenia usług należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

              Obowiązek podatkowy z tytułu wykonania czynności opodatkowanych spoczywa na podatniku, którym w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu przepisu ustępu 2 tego artykułu. Przepis ten stanowi, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

              Z kolei na podstawie art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

              W świetle przywołanych uregulowań regułą jest, iż status podatnika zobowiązanego do rozliczenia podatku z tytułu danej transakcji posiada strona, która daną czynność wykonała czyli w odniesieniu do tej czynności występuje w roli producenta, handlowca, usługodawcy, etc. Jednocześnie jednak ustawodawca, w stosunku do transakcji krajowych, których przedmiotem są określone kategorie towarów i usług, przewidział odstępstwo od powyższej reguły, polegające na przeniesieniu obowiązku rozliczenia podatku należnego na nabywcę lub odpowiednio usługobiorcę w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia.

              Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

              1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
              2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

              W stosunku do usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 usługodawca nie rozlicza podatku należnego, jeżeli wykonuje roboty jako podwykonawca (art. 17 ust. 2 w zw. z ust. 1h ustawy o VAT).

              Wniosek dotyczy transakcji, przy których spełnione są formalne wymogi do zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia, tj. realizowanych pomiędzy zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi, gdzie usługodawca działa w charakterze podwykonawcy. Kwestią wymagającą ustalenia ze względu na ich kompleksowość, jest natomiast stwierdzenie, czy przedmiot tych transakcji mieści się w zakresie poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT.

              Dla potrzeb VAT zasadą jest, że każda czynność podlega odrębnemu opodatkowaniu odpowiednio jako dostawa towarów lub świadczenie usług. Uwzględnienie tej zasady, na co wielokrotnie zwracał uwagę Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (do 2009 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości; dalej: TSUE), nie może jednak prowadzić do sztucznego podziału jednolitych gospodarczo transakcji wyłącznie dla potrzeb opodatkowania.

              W obrocie gospodarczym występują świadczenia złożone, składające się z szeregu różnych czynności, których sens ekonomiczny może zostać osiągnięty jedynie wówczas, gdy są realizowane łącznie. Transakcje tego rodzaju nie dają się jednoznacznie zakwalifikować jako dostawa towarów lub świadczenie usług. Określenie ich skutków wymaga wcześniejszego ustalenia, czy stanowią one świadczenie kompleksowe, na które składa się świadczenie główne oraz świadczenia pomocnicze, konieczne dla prawidłowego wykonania lub skorzystania ze świadczenia głównego, czy też stanowią zbiór samodzielnych czynności, które mogą być odrębnie realizowane i tym samym opodatkowane. Podstawowym kryterium dla oceny, czy świadczenie ma charakter kompleksowy jest ustalenie, czy składające się na nie czynności są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że tworzą jednolitą całość w sensie gospodarczym. Świadczeniem kompleksowym nie będzie bowiem takie, którego rozdzielenie nie zmienia znaczenia i wartości poszczególnych świadczeń z punktu widzenia nabywcy.

              Stwierdzenie, że świadczenie ma charakter kompleksowy oznacza, iż należy opodatkować je jako całość, wg zasad właściwych dla świadczenia głównego.

              W okolicznościach stanu faktycznego Spółka realizuje transakcje, których przedmiotem jest dostawa, montaż i uruchomienie systemu telewizji przemysłowej w miejscu już istniejącym lub budowanym przez zlecającego wraz z przeszkoleniem użytkownika. Zakres i charakter wykonywanych w ramach tej transakcji prac (świadczonych usług) zasadniczo nie zmienia cech i właściwości montowanych urządzeń, jest jednak niezbędny dla prawidłowego wywiązania się Spółki z zobowiązania do dostawy systemu telewizji przemysłowej.

              Celem zamawiającego jest zakup systemu telewizji przemysłowej będącego zestawem połączonych ze sobą i współpracujących urządzeń który aby prawidłowo funkcjonował i tym samym możliwe było korzystanie z tego systemu, musi uprzednio zostać zamontowany i uruchomiony.

              Czynności instalacyjne oraz szkolenie są jedynie świadczeniami pomocniczymi w stosunku do dostawy towaru, którym jest system telewizji przemysłowej.

              Próba wyodrębnienia poszczególnych czynności składających się na dostawę systemu telewizji przemysłowej wyłącznie dla potrzeb opodatkowania miałaby tutaj sztuczny charakter. Odrębny zakup przez zamawiającego urządzeń składających się na system oraz oddzielne zamówienie usługi montażowej/instalacyjnej i szkolenia użytkownika systemu, nie miałby dla niego samodzielnie sensu ekonomicznego. Przedmiotem takiej transakcji nie byłaby wówczas dostawa systemu.

              Dla potrzeb opodatkowania VAT uznać zatem należy, iż przedmiotem analizowanej transakcji świadczeniem głównym jest dostawa towaru w postaci systemu telewizji przemysłowej. Towarzyszące takiej dostawie usługi, tj. m.in. montażowe/instalacyjne, samodzielnie objęte symbolem PKWiU 33.20, w okolicznościach stanu faktycznego nie stanowią odrębnego świadczenia, które mogłoby zostać odrębnie opodatkowane. Co istotne, z punktu widzenia przepisów ustawy o VAT, dla takiej kwalifikacji bez znaczenia pozostaje okoliczność, czy u nabywcy zakup systemu posłuży zaspokojeniu własnych potrzeb, odsprzedaży systemu, czy też wykonaniu usługi budowlanej.

              Dostawa towaru, jakim jest system telewizji przemysłowej, nie może być objęta mechanizmem odwrotnego opodatkowania na mocy przepisu art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, odnoszącego się wyłącznie do świadczenia usług. Jednocześnie system taki nie został wymieniony w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, zawierającym katalog towarów objętych odwrotnym obciążeniem, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT.

              W konsekwencji, z uwagi na brak przesłanek do zastosowania uregulowań szczególnych, w odniesieniu do dostawy systemu telewizji przemysłowej wraz z montażem (instalacją) oraz szkoleniem użytkowania, zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikiem jest dostawca.

              Podobne stanowisko w zbliżonym stanie faktycznym zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 1 lutego 2018 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.557.2017.2.IG, cyt.: Realizowane przez Wnioskodawcę świadczenie polegające na kompleksowym świadczeniu obejmującym dostawę urządzeń, montaż, rozruch oraz przeszkolenie użytkowników w zakresie obsługi i eksploatacji przedmiotu umowy jak wskazano wyżej stanowi dostawę towarów. Tym samym, Wnioskodawca słusznie rozpoznał, że czynności wykonane w ramach zawieranej umowy w analizowanym przypadku nie podlegają opodatkowaniu z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia, lecz na zasadach ogólnych.

              Mając na uwadze powyższe, w ocenie Spółki, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT jest ona zobowiązana do rozliczenia VAT należnego z tytułu realizowanej przez nią na rzecz zamawiającego dostawy systemu telewizji przemysłowej ... wraz z montażem/instalacją w miejscu już istniejącym lub budowanym przez zlecającego.

              Analogicznie, w przypadku zakupu przez Spółkę systemu telewizji przemysłowej wraz z montażem/instalacją w miejscu już istniejącym lub budowanym przez zlecającego, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT obowiązek rozliczenia VAT należnego będzie obciążał działającego na rzecz Spółki podwykonawcę, będącego wobec niej dostawcą tego systemu.

              W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

              Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

              Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

              Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

              Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

              Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

              Należy także zauważyć, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna wywiera zatem skutek prawny wyłącznie dla Wnioskodawcy.

              Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

              Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

              1. z zastosowaniem art. 119a;
              2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

              Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

              Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

              Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

              Stanowisko

              prawidłowe

              Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej