Prawo do obniżenia podatku w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL4.4012.147.2018.1.EB

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18.05.2018, sygn. 0112-KDIL4.4012.147.2018.1.EB, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia podatku w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2018 r. (data wpływu 26 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. Zagospodarowanie brzegów rzeki () oraz potoku () trasami przyrodniczo-ekologiczno-dydaktycznymi jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. Zagospodarowanie brzegów rzeki () oraz potoku () trasami przyrodniczo-ekologiczno-dydaktycznymi.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina () wystąpiła do Urzędu Marszałkowskiego z wnioskiem o przyznanie pomocy na zadanie pn. Zagospodarowanie brzegów rzeki () oraz potoku () trasami przyrodniczo-ekologiczno-dydaktycznymi. Celem operacji jest wzmocnienie ochrony bioróżnorodności poprzez wzrost obszarów chronionych oraz wykorzystanie zasobów przyrodniczych i zmniejszenie presji na środowisko naturalne poprzez właściwe ukierunkowanie ruchu turystycznego na obszarach cennych przyrodniczo.

W ramach przedmiotowego projektu przewidziano inwestycje, które przyczynią się do zatrzymania degradacji cennych siedlisk przyrodniczych i występujących tam gatunków roślin i zwierząt. Przedsięwzięcie niniejsze polegać będzie na zagospodarowaniu brzegów rzeki () oraz potoku () infrastrukturą chroniącą warunki środowiska naturalnego, utworzenie ścieżek przyrodniczo-ekologiczno-dydaktycznych biegnących przy brzegach rzeki () oraz potoku () oraz zagospodarowanie nadbrzeżnego obszaru rzeki () infrastrukturą w formie ścieżki z kruszywa naturalnego, która dzięki zorganizowanej strukturze ograniczy niekontrolowany ruch turystyczny na obszarach chronionych. Realizacja przedmiotowego projektu prowadzona będzie wzdłuż brzegów rzeki () przebiegającej przez miejscowość (), () oraz potoku () w miejscowości () i polegać będzie na wykonaniu ścieżek przyrodniczo-ekologiczno-dydaktycznych, zabezpieczeniu i oznakowaniu siedlisk, a także wzbogaceniu zasobów przyrodniczych w enklawach wodnych i nadbrzeżnych.

Ponadto zaplanowano wytyczenie w miejscach bezpiecznych dla środowiska naturalnego miejsc odpoczynku, kontrolowane skomunikowanie ruchu turystycznego w obrębie rzek i potoków a tym samym przyczynienie się do ochrony środowiska naturalnego przez ograniczenie ingerencji człowieka w ekosystem.

Zakres prac w podziale na konkretne tereny:

  1. Zagospodarowanie brzegów potoku ().
    Zadanie obejmować będzie wykonanie 120 mb ścieżki edukacyjnej, wymianę barierek zabezpieczających, cięcie pielęgnacyjne istniejącego drzewostanu, nasadzenia drzew i krzewów, oraz montaż wyposażenia siedliskowego dla zwierząt, zagospodarowanie terenu w zakresie przygotowania trawników, oznakowanie ścieżki;
    Obiekt wpłynie na uporządkowanie i skomunikowanie terenów zadania, trasa ma eksponować naturalny charakter fauny i flory nadbrzeżnej. Projektowana ścieżka będzie o nawierzchni żwirowej z warstw stabilizowanych mechanicznie z kruszywa łamanego.
  2. Zagospodarowanie brzegów () w miejscowości ().
    Zadanie obejmować będzie wykonanie 1 464 mb ścieżki edukacyjnej, wykonanie wiaty do celów kampanii informacyjno-edukacyjnej, nasadzenia drzew i krzewów, oraz montaż wyposażenia siedliskowego dla zwierząt, zagospodarowanie terenu w zakresie przygotowania trawników i montażu elementów małej architektury wraz z oznakowaniem.
    W zakresie ścieżki zadanie polegać będzie na przebudowie istniejącego ciągu pieszego poprzez wymianę nawierzchni z gruntowej na żwirową oraz wprowadzenie obrzeża z krawężnika celem uregulowania przebiegu i wyeliminowania zarastania ścieżki trawą.
  3. Zagospodarowanie brzegów ()w miejscowości ().
    Zadanie obejmować będzie wykonanie ścieżki o długości 1 753 mb nawierzchni żwirowej z miejscem widokowym z trzema placami edukacyjno-dydaktycznymi o tematyce przyrodniczo- ekologicznej, wyprofilowanie zejść wraz z barierkami zabezpieczającymi, dwie wiaty jako zadaszone siedziska, ławki, kosze, tablice informacyjne, nasadzenia zieleni niskiej i wysokiej, cięcia pielęgnacyjnego istniejącego drzewostanu, usunięcie zieleni inwazyjnej, odtworzenie łąki kośnej, introdukcję roślin, wykonanie oznakowania ścieżki, montaż skrzynek dla ptaków i nietoperzy oraz hoteli dla pszczół samotnic. Całkowita długość ścieżek wyniesie 3 337 mb.

Wszystkie elementy projektu, jak i powstała infrastruktura, będą udostępniane nieodpłatnie i nie będą z tego tytułu pobierane żadne opłaty. Wszystkie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę i nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę. Inwestorem dla przedsięwzięcia będzie Gmina (), która także będzie właścicielem majątku, który powstanie w wyniku realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia. Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb gminnej wspólnoty samorządowej. W przypadku tego przedsięwzięcia Gmina realizuje zadanie, którego efektem będzie zaspokajanie tego typu potrzeb w zakresie ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji. Powstała infrastruktura zostanie udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie będzie generowała dochodów dla Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina w odniesieniu do projektu pn. Zagospodarowanie brzegów rzeki () oraz potoku (.) trasami przyrodniczo-ekologiczno-dydaktycznymi dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ma możliwość odliczenia w całości lub części podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu Zagospodarowanie brzegów rzeki () oraz potoku () trasami przyrodniczo-ekologiczno-dydaktycznymi dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Wnioskodawca sądzi, iż realizując powyższy projekt, nie można uzyskać odliczenia w całości lub w części podatku VAT, gdyż w trakcie realizacji przedsięwzięcia, jak również po jego zakończeniu, nie będą podejmowane żadne czynności podlegające opodatkowaniu. Wszystkie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę i nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę. Natomiast prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Realizacja projektu wynika z zadań własnych gminy w oparciu o art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina, jak i Urząd Gminy, nie wykorzysta projektu na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Generalnie zatem wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust.1 pkt 1),
  • wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina wystąpiła do Urzędu Marszałkowskiego z wnioskiem o przyznanie pomocy na zadanie pn. Zagospodarowanie brzegów rzeki () oraz potoku () trasami przyrodniczo-ekologiczno-dydaktycznymi. Celem operacji jest wzmocnienie ochrony bioróżnorodności poprzez wzrost obszarów chronionych oraz wykorzystanie zasobów przyrodniczych i zmniejszenie presji na środowisko naturalne poprzez właściwe ukierunkowanie ruchu turystycznego na obszarach cennych przyrodniczo.

W ramach przedmiotowego projektu przewidziano inwestycje, które przyczynią się do zatrzymania degradacji cennych siedlisk przyrodniczych i występujących tam gatunków roślin i zwierząt. Przedsięwzięcie niniejsze polegać będzie na zagospodarowaniu brzegów rzeki () oraz potoku () infrastrukturą chroniącą warunki środowiska naturalnego, utworzenie ścieżek przyrodniczo-ekologiczno-dydaktycznych biegnących przy brzegach rzeki () oraz potoku () oraz zagospodarowanie nadbrzeżnego obszaru rzeki () infrastrukturą w formie ścieżki z kruszywa naturalnego, która dzięki zorganizowanej strukturze ograniczy niekontrolowany ruch turystyczny na obszarach chronionych. Realizacja przedmiotowego projektu prowadzona będzie wzdłuż brzegów rzeki () przebiegającej przez miejscowość (), () oraz potoku ()w miejscowości () i polegać będzie na wykonaniu ścieżek przyrodniczo-ekologiczno-dydaktycznych, zabezpieczeniu i oznakowaniu siedlisk, a także wzbogaceniu zasobów przyrodniczych w enklawach wodnych i nadbrzeżnych.

Ponadto zaplanowano wytyczenie w miejscach bezpiecznych dla środowiska naturalnego miejsc odpoczynku, kontrolowane skomunikowanie ruchu turystycznego w obrębie rzek i potoków a tym samym przyczynienie się do ochrony środowiska naturalnego przez ograniczenie ingerencji człowieka w ekosystem.

Zakres prac w podziale na konkretne tereny:

  1. Zagospodarowanie brzegów potoku ().
    Zadanie obejmować będzie wykonanie 120 mb ścieżki edukacyjnej, wymianę barierek zabezpieczających, cięcie pielęgnacyjne istniejącego drzewostanu, nasadzenia drzew i krzewów, oraz montaż wyposażenia siedliskowego dla zwierząt, zagospodarowanie terenu w zakresie przygotowania trawników, oznakowanie ścieżki;
    Obiekt wpłynie na uporządkowanie i skomunikowanie terenów zadania, trasa ma eksponować naturalny charakter fauny i flory nadbrzeżnej. Projektowana ścieżka będzie o nawierzchni żwirowej z warstw stabilizowanych mechanicznie z kruszywa łamanego.
  2. Zagospodarowanie brzegów () w miejscowości ().
    Zadanie obejmować będzie wykonanie 1 464 mb ścieżki edukacyjnej, wykonanie wiaty do celów kampanii informacyjno-edukacyjnej, nasadzenia drzew i krzewów, oraz montaż wyposażenia siedliskowego dla zwierząt, zagospodarowanie terenu w zakresie przygotowania trawników i montażu elementów małej architektury wraz z oznakowaniem.
    W zakresie ścieżki zadanie polegać będzie na przebudowie istniejącego ciągu pieszego poprzez wymianę nawierzchni z gruntowej na żwirową oraz wprowadzenie obrzeża z krawężnika celem uregulowania przebiegu i wyeliminowania zarastania ścieżki trawą.
  3. Zagospodarowanie brzegów () w miejscowości ().
    Zadanie obejmować będzie wykonanie ścieżki o długości 1 753 mb nawierzchni żwirowej z miejscem widokowym z trzema placami edukacyjno-dydaktycznymi o tematyce przyrodniczo- ekologicznej, wyprofilowanie zejść wraz z barierkami zabezpieczającymi, dwie wiaty jako zadaszone siedziska, ławki, kosze, tablice informacyjne, nasadzenia zieleni niskiej i wysokiej, cięcia pielęgnacyjnego istniejącego drzewostanu, usunięcie zieleni inwazyjnej, odtworzenie łąki kośnej, introdukcję roślin, wykonanie oznakowania ścieżki, montaż skrzynek dla ptaków i nietoperzy oraz hoteli dla pszczół samotnic. Całkowita długość ścieżek wyniesie 3 337 mb.
    Wszystkie elementy projektu, jak i powstała infrastruktura, będą udostępniane nieodpłatnie i nie będą z tego tytułu pobierane żadne opłaty. Wszystkie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę i nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę. Inwestorem dla przedsięwzięcia będzie Gmina (), która także będzie właścicielem majątku, który powstanie w wyniku realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia. Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb gminnej wspólnoty samorządowej. W przypadku tego przedsięwzięcia Gmina realizuje zadanie, którego efektem będzie zaspokajanie tego typu potrzeb w zakresie ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji. Powstała infrastruktura zostanie udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie będzie generowała dochodów dla Gminy.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Gmina ma wątpliwości, czy będzie miała prawo do odliczenia w całości bądź części podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację inwestycji pn. Zagospodarowanie brzegów rzeki () oraz potoku () trasami przyrodniczo-ekologiczno-dydaktycznymi.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że wszystkie elementy projektu, jak i powstała infrastruktura, będą udostępniane nieodpłatnie i nie będą z tego tytułu pobierane żadne opłaty. Wszystkie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę i nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę. W przypadku tego przedsięwzięcia Gmina realizuje zadanie, którego efektem będzie zaspokajanie zbiorowych potrzeb gminnej wspólnoty samorządowej w zakresie ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji. Powstała infrastruktura zostanie udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie będzie generowała dochodów dla Gminy Zatem podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia w całości bądź części podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. Zagospodarowanie brzegów rzeki () oraz potoku () trasami przyrodniczo-ekologiczno-dydaktycznymi. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej