Temat interpretacji
Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2018 r. (data wpływu 21 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ,,Budowa infrastruktury rekreacyjnej w parkach jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ,,Budowa infrastruktury rekreacyjnej w parkach.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Stowarzyszenie jako stowarzyszenie rejestrowe posiada osobowość prawną, nie jest zarejestrowanym czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. Niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy zdarzenia faktycznego. Stowarzyszenie podpisało umowę o dofinansowanie projektu na operację w ramach poddziałania 19.2 ,,Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wniosek dotyczy projektu pn. ,,Budowa infrastruktury rekreacyjnej w parkach. Przedmiotem projektu jest budowa siłowni zewnętrznych, placów zabaw w miejscowości C. i Ś. oraz budowy lampy solarnej w miejscowości C. Zakres zadań obejmuje:
- 1. SIŁOWNIE
ZEWNĘTRZNE:
Biegacz pojedynczy 2 szt.
- wysokość maksymalna - 1390,5 mm,
- szerokość maksymalna 474 mm,
- długość maksymalna - 1089mm,
- głębokość zakotwiczenia w gruncie 500 mm,
- strefa użytkowania urządzenia: 4689 mm x 4074 mm.
Orbitek pojedynczy 2 szt.
- wysokość maksymalna 1660 mm,
- szerokość maksymalna - 641 mm,
- długość maksymalna -1176 mm,
- głębokość zakotwiczenia w gruncie 500 mm,
- strefa użytkowania urządzenia: 4776 mm x 4241 mm.
Wyciąg górny i krzesełko do wyciskania 2 szt.
- wysokość maksymalna 1950 mm,
- szerokość maksymalna 742 mm,
- długość maksymalna 2150 mm,
- głębokość zakotwiczenia w gruncie - 500mm,
- strefa użytkowania urządzenia: 5750 mm x 4342 mm.
Wioślarz pojedynczy 1 szt.
- wysokość maksymalna 1109 mm,
- szerokość maksymalna 1087 mm,
- długość maksymalna 1364 mm,
- głębokość zakotwiczenia w gruncie 500 mm,
- strefa użytkowania urządzenia: 4964 mm x 4687 mm.
Twister i surfer 1 szt.
- wysokość maksymalna 1400 mm,
- szerokość maksymalna 852 mm,
- długość maksymalna 1376 mm,
- głębokość zakotwiczenia w gruncie 500 mm,
- strefa użytkowania urządzenia: 4976 mm x 4452 mm.
Jeździec pojedynczy 1szt.
- wysokość maksymalna 1164 mm,
- szerokość maksymalna 608 mm,
- długość maksymalna 1324 mm,
- głębokość zakotwiczenia w gruncie 500 mm,
- strefa użytkowania urządzenia: 4924 mm x 4208 mm.
2. PLACE ZABAW
Zestaw zabawowy wykonany z drewna impregnowanego 1 szt.
Elementy składowe zestawu zabawowego: wysoka wieża z dachem dwuspadowym, duża zjeżdżalnia, rura strażacka, trap łączący, podest h90, zjeżdżalnia, trap wejściowy z poręczami, belka balansująca. Wymiary:
- wysokość - 360 cm,
- długość - 490 cm,
- szerokość - 526 cm,
- bezpieczna strefa użytkowania - 790 cm x 826 cm,
- maksymalna wysokość upadku - 140 cm.
Karuzela na platformie aluminiowej z poręczami.
Obwód poręczy zamknięty 1 szt.
- wysokość maksymalna 80 cm,
- średnica -150 cm,
-waga - 75 kg,
- głębokość posadowienia 70 cm,
- strefa użytkowania urządzenia - średnica 550 cm.
Karuzela krzyżowa z czterema siedziskami 1 szt.
- wysokość maksymalna - 88 cm,
- średnica - 180 cm
- waga - 85 kg,
- głębokość posadowienia - 70 cm,
- strefa użytkowania urządzenia - średnica 580 cm,
- maksymalna wysokość upadku - do 60 cm.
Karuzela stojąca na platformie aluminiowej z poręczami 1 szt.
- wysokość maksymalna - 95cm,
- średnica 150 cm
- waga 70 kg,
- głębokość posadowienia - 70 cm,
- strefa użytkowania urządzenia - średnica 550 cm,
- maksymalna wysokość upadku - do 60 cm. Huśtawka wagowa - konstrukcja metalowa 1 szt.
- wysokość maksymalna - 75 cm,
- długość maksymalna - 300 cm,
- szerokość maksymalna - 46 cm,
- głębokość posadowienia - 70 cm,
- strefa użytkowania urządzenia - 500 cm x 246 cm.
3. LAMPA SOLARNA
Lampa solarna z czujnikiem zmierzchu i ruchu 1 szt.
- bateria Litowo-jonowa,
- automatyczny czujnik zmierzchu + czujnik ruchu ,
- Wodoszczelny: IP65,
- Obudowa: stop aluminium + hartowane szkło, wysokość 3-4 m.
Z uwag, iż Stowarzyszenie chce zaliczyć koszty podatku VAT projektu do kosztów kwalifikowalnych musi wykazać, iż podatek VAT nie będzie mógł być przez nie odzyskany w całości ani części zarówno podczas realizowania inwestycji, ani po jej zakończeniu. W związku z realizacją przedmiotowej inwestycji Stowarzyszenie będzie ponosiło wszelkie koszty związane z przygotowaniem dokumentacji, zakupem sprzętu i materiałów, wykonaniem robót budowlanych. Wydatki te będą dokumentowane wystawionymi na Stowarzyszenie przez Wykonawców fakturami VAT z wykazami na nich kwotami VAT naliczonego. Nowowybudowane siłownie zewnętrzne, place zabaw i lampa solarna oraz sam teren, na którym wybudowane zostaną urządzenia będą ogólnodostępne dla dzieci i młodzieży szkolnej, dorosłych i osób starszych, będą ogólnodostępne dla lokalnej społeczności. Wybudowana infrastruktura rekreacyjna nie będzie służyć Stowarzyszeniu jako obiekt przynoszący dochody. Stowarzyszenie nie będzie pobierało opłat z tytułu korzystania z powstałej infrastruktury, ale będzie ponosiło koszty z tytułu utrzymania powstałej infrastruktury, naprawy sprzętu i ich konserwacji. Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie nie będzie związane z wykonaniem czynności opodatkowanych, a Stowarzyszenie z związku z realizacją inwestycji nie będzie uzyskiwało żadnego wynagrodzenia, które generowałoby podatek należny.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w odniesieniu do planowanej inwestycji Stowarzyszanie jako bierny podatnik podatku od towarów i usług będzie miało możliwość odzyskania podatku naliczonego VAT w całości lub części, zarówno w trakcie realizowania jak i po zakończeniu w związku z wydatkami związanymi z inwestycją polegającą na budowie siłowni zewnętrznych, placów zabawi lampy solarnej w ramach projektu pn. ,,Budowa infrastruktury rekreacyjnej w parkach?
Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników tego podatku uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jak przewiduje art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego. Kwotę podatku VAT naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT). W świetle art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy kwota podatku VAT naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku VAT należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku VAT należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego lub zwrotu różnicy podatku VAT przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek VAT został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku VAT należnego. Powyższe przepisy wykluczają zatem możliwość dokonania odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w sytuacji ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Powstałe w wyniku inwestycji siłownie zewnętrzne i place zabaw w miejscowości S. i C. oraz lampa solarna w miejscowości Czerniewice nie będą służyły działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Tym samym Stowarzyszenie realizując opisaną inwestycję nie będzie działało w charakterze podatnika VAT, ponieważ nabywane towary i usługi do zrealizowania tej inwestycji nie będzie wykorzystywało do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT opodatkowanej podatkiem VAT. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Stowarzyszeniu nie będzie zatem przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów na inwestycję jak i po jej zakończeniu. Stowarzyszenie nie będzie również miało prawa do zwrotu kwoty różnicy tego podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Nie zostanie bowiem spełniony warunek uprawniający do odliczenia lub zwrotu podatku VAT, tj. wykorzystywanie towarów i usług nabywanych w związku z realizowaną inwestycją do wykonywania czynności opodatkowanych. Mając na względzie obowiązujące przepisy ustawy o VAT oraz przedstawione zdarzenie faktyczne należy stwierdzić, że Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w całości lub w części, zarówno w trakcie realizowania, jak i po zakończeniu inwestycji pn. ,,Budowa infrastruktury rekreacyjnej w parkach.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z związku z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Adekwatnie do brzmienia art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656, z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.
Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków w ramach realizacji przedmiotowego projektu, ponieważ jak wskazuje w treść wniosku nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny, a nabyte towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku naliczonego, bowiem dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej