Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2018 r. (data wpływu 20 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. () jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ().
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina, czynny podatnik podatku od towarów i usług (dalej: VAT, podatek), dokonuje scentralizowanych rozliczeń VAT ze wszystkimi jednostkami budżetowymi oraz samorządowymi zakładami budżetowymi Gminy. Wśród jednostek organizacyjnych Gminy, których obrót opodatkowany VAT i zakupy podlegające odliczeniu VAT są ewidencjonowane w skonsolidowanych rejestrach i deklaracji VAT Gminy jest Urząd Miejski Gminy.
Gmina, działając poprzez Urząd Miejski, realizuje projekt pn. (). Gmina uzyskała pomoc finansową na realizację tego przedsięwzięcia w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na podstawie umowy o przyznanie pomocy zawartej w dniu 27 listopada 2017 r.
Celem realizowanego projektu jest wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich. Intencją Gminy jest osiągnięcie tego celu poprzez z jednej strony stworzenie ogólnodostępnych miejsc dla mieszkańców i przyjezdnych o charakterze wypoczynkowo-rekreacyjnym, a z drugiej poprzez zapewnienie sprawnego działania systemów melioracyjnych na terenie Gminy, które przyczynią się do zwiększenia plonów i zbiorów rolnych.
Projekt polega na odnowie łącznie trzech stawów melioracyjnych we wsi A, odnowie rowu melioracyjnego we wsi B oraz wykonaniu nasadzeń we wsiach A, B i C. W szczególności:
- We wsi A odnowienie trzech stawów
melioracyjnych jest wykonywane przez Urząd Miejski m.in. poprzez ich
odmulenie, wyczyszczenie i wykoszenie skarp zbiorników, wykarczowanie
samosiejek i krzewów wokół stawów oraz poprzez przycięcie i usunięcie
przeszkadzających gałęzi drzew.
Po wykonaniu zaplanowanych prac stawy poza przeznaczeniem retencyjnym będą wykorzystywane jako obiekty rekreacyjne, przy czym zasadniczo bez przeznaczenia na cel kąpieliska, ale jako miejsce spacerów i spotkań lokalnej społeczności na świeżym powietrzu. Gmina, działając poprzez swoje jednostki organizacyjne, w tym Urząd Miejski, nie będzie w przyszłości pobierała żadnych opłat za korzystanie z tej przestrzeni i terenów przyległych. Wokół odnowionego stawu zostaną postawione ławki i stojaki na rowery. - We wsi B
odnowienie rowu melioracyjnego na odcinku ok. 2,165 km jest wykonywane
przez Urząd Miejski poprzez oczyszczenie rowu.
Po odnowieniu rowu przyczyni się on do zwiększenia plonów i zbiorów rolnych. Drenowanie jest bowiem podstawowym sposobem na odprowadzanie szkodliwego nadmiaru wody wolnej lub grawitacyjnej. Modernizacja rowu powinna ograniczyć ryzyko podtopień, co umożliwi pełne wykorzystanie gruntów rolnych (należących do osób trzecich zasadniczo rolników z terenu Gminy). - We wsiach A, B i C są wykonywane przez Urząd Miejski nasadzenia śródpolnego gatunku miododajnego drzewa lipy w ilości 70 sztuk.
Gmina działając poprzez Urząd Miejski zleciła wykonanie oczyszczenia ww. stawów i rowu podmiotowi wybranemu zgodnie z ustawą Prawo Zamówień Publicznych. Nasadzenia śródpolne wykonuje z kolei jednostka organizacyjna Gminy zakład budżetowy Zakład Usług Komunalnych (dalej: ZUK), który podlega centralizacji rozliczeń VAT z Gminą. W konsekwencji, w związku z projektem Gmina otrzymuje zasadniczo faktury VAT z wykazanym podatkiem VAT naliczonym od podmiotu wybranego do oczyszczania stawów i rowów. W przypadku prac wykonanych przez ZUK Gmina działająca poprzez Urząd Miejski otrzymuje noty księgowe bez podatku VAT.
Gmina uznała podatek VAT naliczony od kosztów ponoszonych na projekt za wydatek kwalifikowany, co oznacza, że jej zdaniem nie podlega on odliczeniu ani w całości, ani w części.
Utrzymanie w należytym stanie technicznym gminnych cieków wodnych oraz stawów, jak również infrastruktury rekreacyjno-turystycznej jest zadaniem własnym Gminy, co wnika z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1875; dalej: ustawa o samorządzie gminnym).
Gmina działając poprzez Urząd Miejski dokonuje odliczenia VAT od wydatków mieszanych w oparciu o tzw. sposób określenia proporcji z art. 86 ust. 2a-2b ustawy o VAT oraz w wybranych przypadkach również w oparciu o współczynnik, o którym mowa w art. 90 ust. 3-4 ustawy o VAT.
W szczególności, odliczenia VAT od wydatków Gminy ponoszonych na poziomie Urzędu Miejskiego dokonuje się z związku z taką działalnością jak wynajem mienia na podstawie umów cywilnoprawnych, sprzedaż nieruchomości, obciążenie kosztami eksploatacji wynajmowanych pomieszczeń, otrzymanie odszkodowań za przejęte grunty pod budowę dróg i z tytułu zajęcia pasa drogowego dróg wewnętrznych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Gmina ma prawo do odliczenia VAT od wydatków na projekt pn. (), w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji inwestycji?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do odliczenia VAT od wydatków na projekt pn.: (), w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji inwestycji.
Uzasadnienie
W świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, ze zm., dalej: ustawa o VAT), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.
Mając powyższe na uwadze jednostki samorządu terytorialnego wraz ze swoimi scentralizowanymi dla celów VAT jednostkami organizacyjnymi mogą występować w dwojakim charakterze: (i) podmiotów niebędących podatnikami VAT, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa oraz (ii) podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych, nawet jeżeli dotyczą one zadań własnych Gminy określonych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. Tym samym, aby przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT powinny zostać spełnione jednocześnie dwa warunki wydatki są dokonywane przez podmiot działający w roli podatnika VAT na cel prowadzenia przez ten podmiot działalności opodatkowanej VAT, generującej zobowiązanie w podatku VAT należnym.
Jak wskazano w opisie sprawy, Gmina, działając poprzez Urząd Miejski, realizuje projekt pn. (), którego głównym celem jest wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich poprzez stworzenie ogólnodostępnych miejsc dla mieszkańców i przyjezdnych o charakterze wypoczynkowo-rekreacyjnym oraz poprzez zapewnienie sprawnego działania systemów melioracyjnych na terenie Gminy, które przyczynią się do zwiększenia plonów i zbiorów rolnych.
Projekt polega na odnowie łącznie trzech stawów melioracyjnych we wsi A, odnowie rowu melioracyjnego we wsi B oraz wykonaniu nasadzeń we wsiach A, B i C. Utrzymanie w należytym stanie technicznym gminnych cieków wodnych oraz stawów, jak również infrastruktury rekreacyjno-turystycznej jest zadaniem własnym Gminy, co wnika z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Gmina, działając poprzez Urząd Miejski i wszystkie inne jednostki organizacyjne scentralizowane dla celów VAT, nie wykorzystywała w przeszłości, nie wykorzystuje w trakcie realizacji inwestycji i nie będzie wykorzystywała po realizacji projektu trzech zmodernizowanych stawów w miejscowości A i rowów melioracyjnych we wsi B, jak również przyległych do nich nieruchomości, do jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT. Przedmiotowe środki trwałe są związane wyłącznie z nieodpłatną działalnością publicznoprawną Gminy.
Wobec powyższego, Gminie działającej przez Urząd Miejski nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów dokonywanych na projekt. W ramach realizowanego przedsięwzięcia wszystkie wydatki na projekt będą przez Gminę ponoszone jako wydatki organu władzy publicznej, a nie jako wydatki podatnika VAT. W konsekwencji, nie zostanie spełniony pierwszy z warunków niezbędnych do odliczenia podatku VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym Gminie nie będzie w ogóle przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego wykazane na fakturach zakupowych Gminy otrzymanych przez Urząd Miejski w związku z projektem.
Mając powyższe na uwadze Gmina stoi na stanowisku, że nie ma prawo do odliczenia VAT od wydatków na projekt pn. (), w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji inwestycji.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Tut. organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej w wydanej interpretacji rozpatrzone.
Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej