Prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego projektu dot. Budowy zintegrowanych węzłów przesiadkowych wraz z budową dróg rowerowych na teren... - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4012.81.2018.1.JK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 25.04.2018, sygn. 0112-KDIL2-2.4012.81.2018.1.JK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego projektu dot. Budowy zintegrowanych węzłów przesiadkowych wraz z budową dróg rowerowych na terenie gmin powiatu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2018 r. (data wpływu 5 marca 2018 r.) uzupełnionym pismami z dnia 16 kwietnia 2018 r. (data wpływu 16 kwietnia 2018 r. oraz 18 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego projektu pn.: Budowa zintegrowanych węzłów przesiadkowych wraz z budową dróg rowerowych na terenie () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego projektu pn.: Budowa zintegrowanych węzłów przesiadkowych wraz z budową dróg rowerowych na terenie (). Wniosek uzupełniono pismami z dnia 16 kwietnia 2018 r. o adres elektroniczny do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego, która jako wspólnota samorządowa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.) (dalej: UOSG) obejmuje swoim zakresem działania wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (art. 6 UOSG). Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 UOSG). Gmina realizuje zadania własne polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, jak również z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów (art. 7 i 8 UOSG). Niezależnie od realizacji zadań publicznych, Gmina wykonuje szereg czynności wyczerpujących znamiona samodzielnej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ustawy o VAT i z tego tytułu jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT) rozliczając i odprowadzając wynikający stąd podatek VAT należny, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Gmina podjęła wspólne rozliczenia podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi z dniem 1 stycznia 2017 r.

Gmina realizuje projekt pod nazwą: Budowa zintegrowanych węzłów przesiadkowych wraz z budową dróg rowerowych na terenie () (dalej: Inwestycja lub Projekt). Inwestycja korzysta z dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Priorytet IV Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, Działanie 4.5. Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie, Poddziałanie 4.5.1. Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie ZIT. Realizacja Projektu przypada na okres od 2 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2018 r. Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie Projektu, koszty kwalifikowalne Inwestycji wyniosą 4.153.000,00 zł, natomiast poziom dofinansowania wyniesie 3.530.050,00 zł (tj. 85% kosztów kwalifikowanych Projektu).

Projekt obejmuje przede wszystkim budowę i przebudowę dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych, budowę punktów przesiadkowych i ich wyposażenie oraz przebudowę i budowę układu komunikacyjnego w A wraz z budową parkingów typu Bike&Ride oraz Park&Ride. Inwestycja będzie realizowana w miejscowościach S. oraz R.

Projekt obejmuje realizację następujących zadań inwestycyjnych:

  1. budowa drogi rowerowej wzdłuż drogi powiatowej X S na odcinku: od skrzyżowania z drogą wojewódzką do przejazdu kolejowego o długości ok. 2.230 metrów bieżących;
  2. przebudowa, na odcinku o długości ok. 70 metrów bieżących,
  3. budowa punktu przesiadkowego, która będzie obejmowała:
    1. remont części istniejącego budynku dworca (sanitariatów i zadaszenia) (adaptacja na poczekalnię wraz z wymianą konstrukcji i pokrycia dachu),
    2. budowę parkingu dla 9 samochodów osobowych wraz z placem manewrowym (parking Park&Ride),
    3. budowę zadaszonych miejsc postojowych na 20-30 rowerów (parking Bike&Ride),
    4. wymianę istniejącej nawierzchni utwardzonej pod zadaszeniem na nawierzchnię z betonowej kostki brukowej,
    5. zagospodarowanie terenu wokół punktu przesiadkowego w elementy małej architektury wraz z oświetleniem LED.

Ponadto przewiduje się na całym obszarze objętym Inwestycją budowę i przebudowę zjazdów indywidualnych i zjazdów publicznych, przebudowę skrzyżowań, przeniesienie istniejących elementów małej architektury, montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, wykonanie i zmiana oznakowania poziomego i pionowego (w tym też oznakowania aktywnego) oraz wszelkie roboty towarzyszące niezbędne do prawidłowej realizacji niniejszego przedsięwzięcia.

Zarówno parking Park&Ride oraz parking Bike&Ride będą miały charakter ogólnodostępny. Infrastruktura wytworzona w ramach Projektu będzie udostępniona mieszkańcom Gminy, mieszkańcom gmin ościennych nieodpłatnie.

Realizacja Projektu ma na celu podniesienie atrakcyjności transportu publicznego poprzez ułatwienie mieszkańcom Gminy korzystanie z lokalnego transportu zbiorowego. Realizacja Inwestycji przyczyni się także do zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców dojeżdżających do centrum przesiadkowego na rowerach oraz zwiększy komfort podróży poprzez wygodną formę wyboru środka lokomocji. Projekt jest zgodny z Programem Ochrony Powietrza dla terenu Województwa mający na celu osiągnięcie poziomów dopuszczalnych substancji w powietrzu oraz pułapu stężenia ekspozycji. Projekt odnosi się do niskoemisyjnego transportu miejskiego i wynika z dokumentu o charakterze planistycznym w zakresie planów zawierających odniesienia do kwestii przechodzenia na bardziej ekologiczne i zrównoważone systemy transportowe w miastach Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (PZMM), Plan Gospodarki Niskoemisyjnej zawierające elementy planu zrównoważonej mobilności miejskiej.

Po zakończeniu okresu trwałości Projektu, droga rowerowa zostanie nieodpłatnie przekazana na rzecz Powiatu będzie stanowiła element majątku Powiatu.

W związku z realizacją Inwestycji, Gmina poniesie szereg wydatków na nabycie towarów i usług, w tym na usługi budowlane, nadzór inwestorski oraz promocję Projektu. Nabycie towarów i usług związanych z realizacją Projektu dokumentowane będzie fakturami wystawionymi na Gminę. Płatności za faktury realizowane będą z wykorzystaniem rachunku bankowego Gminy. Powstały w wyniku realizacji Inwestycji majątek pozostanie własnością Gminy. Wartość Inwestycji przekracza kwotę 15.000 zł netto.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego poniesionego w związku z realizacją Inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego poniesionego w związku z realizacją Inwestycji.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 (z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w przedmiotowej sprawie), przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści cytowanych przepisów wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, gdy zostaną spełnione następujące warunki:

  1. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz
  2. towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Tak jak zostało wskazane powyżej, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy podatku VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy o VAT zawiera autonomiczną definicję działalności gospodarczej, która obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 15 ust. 6 ustawy o VAT zawiera specyficzne uregulowania dotyczące organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy. W myśl tego przepisu, w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy nie są uznawane za podatnika, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że jednostka samorządu terytorialnego będzie uznana za podatnika podatku VAT w dwóch przypadkach, tj., gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jej zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jej zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Jednostki samorządu terytorialnego wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działają w charakterze podatnika podatku VAT. Natomiast w zakresie realizacji zadań własnych (działalności publicznoprawnej) nie są uznawane za podatnika, tym samym nie wykonują samodzielnie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, realizowana przez Gminę Inwestycja mieści się w zakresie zadań własnych Gminy.

Co więcej, zarówno parking Park&Ride jak i parking Bike&Ride będą miały charakter ogólnodostępny, a infrastruktura wytworzona w ramach Projektu będzie udostępniona mieszkańcom Gminy, mieszkańcom gmin ościennych nieodpłatnie.

W ocenie Wnioskodawcy powyższe oznacza, że nabyte w ramach Inwestycji towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat za korzystanie z wytworzonej infrastruktury. Realizacja Projektu ma na celu bowiem zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie zbiorowego transportu, infrastruktury drogowej oraz infrastruktury sportowo-rekreacyjnej. Oznacza to, że w związku z realizacją Projektu Gmina będzie występowała w charakterze organu władzy publicznej.

W rezultacie, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego poniesionego w związku z realizacją Inwestycji, gdyż w analizowanym przypadku nie będą spełnione przesłanki warunkująca prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej