Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60) art. 88 ust. 4, art. 92 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzozowie, po rozpatrzeniu pisemnego wniosku z dnia 25.01.2005 r. (data wpływu 26.01.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów wyżej wymienionej ustawy o podatku od towarów i usług odnośnie możliwości odzyskania (odliczenia) podatku naliczonego postanawia uznać przedstawione w podaniu stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.
W dniu 26.01.2005 r. wpłynął do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzozowie pisemny wniosek Wójta Gminy (z dnia 25.01.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535) odnośnie możliwości odzyskania podatku VAT w systemie tego podatku, jak i poza nim. W wyżej wymienionym podaniu wnioskodawca przedstawił stan faktyczny sprawy następująco:
W dniu 08.07.2004 r. zawarta została umowa pomiędzy Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa a Gminą o dofinansowanie w ramach programu SAPARD inwestycji pod nazwą "Kanalizacja sanitarna - zadanie 2, etap 3". Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej. Powyższa inwestycja po wykonaniu zostanie przekazana do zarządzania przez Zakład Budżetowy Gminy tj.
Zakład Wodociągów i Kanalizacji Gminy.
Własne stanowisko wnioskodawcy:
Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej, w związku z czym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT na przedmiotową inwestycję.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzozowie mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny przedmiotowej sprawy uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.
W przedstawionym wyżej własnym stanowisku wnioskodawcy zawarta została informacją, że Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej. W prowadzonym przez tut. Urząd Skarbowy rejestrze podatników Gmina nie figuruje jako podatnik podatku od towarów i usług.
W myśl art. 88 ust. 4 wyżej wymienionej ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Z kolei w art. 92 ust. 1 pkt 2 wyżej wymienionej ustawy zawarta została delegacja ustawowa dla Ministra właściwego do spraw finansów publicznych, który w drodze rozporządzenia może określić inne niż w art. 88 ust. 3 przypadki nabycia towarów i usług, uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87. I tak w § 27a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zawarta została regulacja, iż zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 01.05.2004 r. zawarły umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.
Mając na uwadze to, że Gmina nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz to, że, zgodnie ze stanem faktycznym opisanym w zapytaniu, umowa pomiędzy Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa a Gminą zawarta została w dniu 08.07.2004 r., a więc po 01.05.2004 r. należy uznać, iż Gmina nie ma możliwości (w systemie podatku od towarów i usług) odzyskania podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizowaną w ramach programu SAPARD inwestycją pod nazwą "Kanalizacja sanitarna - zadanie 2, etap 3".
Powyższa interpretacja jest aktualna wg stanu prawnego, obowiązującego na dzień jej wydania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego.
Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.