Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Nowa Huta, działając na podstawie - art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 roku Dz..U Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 31.01.2005 roku - w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług potwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Nowa Huta, działając na podstawie ww. przepisów w
odpowiedzi na zapytanie doręczone do tut. Urzędu w dniu 31.01.2005 roku, wyjaśnia co następuje:
Z przedłożonego przez Spółkę pisma wynika, że w dniu 24.11.2004 r. zawarta została umowa Nr 03563/C.T08-6/2004 pomiędzy:
-MINISTERSTWEM - Ministerstwem Nauki i Informatyzacji,
- ZLECENIODAWCĄ - .............." sp. z o.o.
- WYKONAWCĄ - Akademią Górniczo-Hutniczą.
Przedmiotem umowy jest wykonanie prac objętych projektem celowym p.n. "Opracowanie i wdrożenie technologii przetwarzania odpadowych pyłów i szlamów metalurgicznych na komponenty wsadowe do procesów hutniczych i produkcji cementu".
W umowie określono, że badania stosowane i prace rozwojowe realizowane w ramach projektu celowego są objęte klasyfikacją wyrobów i usług o symbolach: 73 - usługi badawczo-rozwojowe.
Ministerstwo zobowiązało się dofinansować badania stosowane i prace rozwojowe zarówno spółce XX jak i AGH.
Spółka uważa, że w myśl art. 29, ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 roku
określającym podstawę opodatkowania VAT, ustawodawca określił, że obrotem jest również otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. W przypadku przedstawionym przez Spółkę dofinansowanie pracy badawczo- rozwojowej objętej ww. zadaniem celowym nie dot. konkretnego towaru ani konkretnej usługi, zatem zdaniem Spółki nie powstaje obowiązek podatkowy z tego tytułu.
Analizując treść tego zapytania należy zauważyć, że:
Od l maja 2004 roku stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm) obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze, związana z dostawą lub świadczeniem usług. Z reguły tej wynika , że w sytuacji gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny
uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Dofinansowanie, aby podlegało opodatkowaniu musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem konkretnej usługi.
Jak wynika z pisma, Spółka otrzyma dotację dotyczącą prac badawczo-rozwojowych z Ministerstwa Nauki i Informatyzacji jako dofinansowanie do projektu celowego badań stosowanych i prac rozwojowych objętych tych projektem. Prace związane będą z wykonaniem prototypu na potrzeby własne Spółki, co wynika z załączonej do wniosku umowy. Jeżeli prace badawcze prowadzone będą na własne potrzeby i nie wystąpi bezpośredni związek otrzymanej dotacji (dotacja przedmiotowa) z konkretnymi dostawami towarów lub świadczeniem usług, otrzymana dotacja nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT i nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT.
W ocenie tut. organu podatkowego w przedstawionym przez Spółkę przypadku, taki bezpośredni związek nie
występuje, a więc otrzymanie dotacji z Ministerstwa Nauki i Informatyzacji na dofinansowanie badań stosowanych i prac rozwojowych.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przestawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.