POSTANOWIENIE - Interpretacja - D-3/443/38/05

www.shutterstock.com
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.07.2005, sygn. D-3/443/38/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 poz. 60 z 2005 roku) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2005 r. wpłynął Pana wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Podatnik posiada samochód marki FORD TRNSIT 80D o dopuszczalnej masie całkowitej 1000 kg, na który nie posiada wyciągu ze świadectwa homologacji.

Pan X posiada ocenę techniczną wydaną przez Polski Związek Motorowy stwierdzającą, że samochód marki FORD TRANSIT 80D jest samochodem ciężarowym.

Zapytanie podatnika dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup samochodu oraz paliwa służącego do jego napędu.
Zajęto następujące stanowisko:

W uzasadnieniu swojego stanowiska Strona twierdzi, iż ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturze zakupu samochodu oraz w fakturach dokumentujących zakup paliwa do posiadanego samochodu, ponieważ:
- dopuszczalna ładowność obliczona na podstawie art. 86 ust. 3 uprawniająca do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony
- samochód ten jest bezspornie samochodem ciężarowym i został zarejestrowany jako samochód ciężarowy.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 poz. 60 z 2005 roku) stosownie do swojej właściwości Naczelnik Urzędu Skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54 poz. 535 z 2004 r. z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z kolei ust. 3 tego artykułu w brzmieniu obowiązującym na dzień wydania niniejszego postanowienia stanowi, że w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru: DŁ = 357 kg + n x 68 kg - kwotę podatku naliczonego stanowi 50 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 5.000 zł.

Ponadto zgodnie z art. 86 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3 określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wydawanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz z załączonych kopii dokumentów wynika, że przedmiotem dokonanego przez podatnika nabycia był samochód ciężarowy marki FORD TRANSIT 80D. Na podstawie dowodu rejestracyjnego ustalono, że pojazd posiada 6 miejsc siedzących oraz dopuszczalną ładowność 1000 kg. Zatem do w/w samochodu nie ma zastosowania ograniczenie wynikające z art. 86 ust. 3 cyt. ustawy.

Z uregulowań zawartych w przepisach ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie wynika, aby sam brak u podatnika dokumentów homologacji pozbawiał go prawa do odliczenia na zasadach ogólnych podatku naliczonego przy nabyciu pojazdów samochodowych, bezwzględnie ze swej istoty ciężarowych tj. przeznaczonych wyłącznie do przewozu ładunków. Istotne jest, aby z homologacji wydanej dla danego typu pojazdu wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi, a więc, że ładowność samochodu jest wyższa niż określona wzorem wymienionym w art. 86 ust. 3 ustawy.

W świetle powyższego podatnik ma prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktury VAT dokumentującej zakup w/w samochodu FORD TRANSIT 80D na zasadach ogólnych tj. w pełnej wysokości, pod warunkiem że nabycie przedmiotowego pojazdu jest związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Z uregulowań zawartych w art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 toku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:
1) paliw silnikowych
2) oleju napędowego oraz gazu,
wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5.

Jednakże w przypadku gdy pojazd samochodowy, bezwzględnie ze swej istoty jest samochodem ciężarowym, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu takiego samochodu na zasadach ogólnych, tj. w pełnej wysokości.

W związku z tym, że samochód ten nie jest samochodem, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy o VAT, dlatego przysługuje również prawo do odliczania podatku naliczonego przy nabyciu paliw wykorzystywanych do napędu tego samochodu, na zasadach ogólnych.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Informuję ponadto, że powyższe będzie miało zastosowanie do 21 sierpnia 2005 r., bowiem od dnia 22 sierpnia 2005 r. zaczną obowiązywać zasady określone w ustawie z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756 z 2005 r.)

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie