Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kamiennej Górze stwierdza, że stanowisko Podatnika - przedstawione we wniosku z dnia 14.06.2005 r., który wpłynął w dniu 14.06.2005 r. (uzupełnione pismami z dnia 21.06.2005 r. i 24.06.2005 r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania stawką 7% podatku od towarów i usług, usługi polegającej na rozbiórce budynków mieszkalnych -jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14.06.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kamiennej Górze wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek uzupełniono pismami z dnia 21.06.2005 r. i 24.06.2005 r.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny: podatnik podatku od towarów i usług prowadzący działalność gospodarczą między innymi w zakresie usług budowlanych, w miesiącu maju wygrał przetarg na wykonanie robót rozbiórkowych budynków znajdujących się na terenie miasta. W jednym przypadku prace będą polegać tylko na rozbiórce budynku, w drugim zaś rozbierany będzie budynek złączony dwoma ścianami z innymi budynkami mieszkalnymi, które nie będą rozbierane, ale po dokonanej rozbiórce będą zamurowywane ściany, które łączyły te budynki i wstawiane w nich będą okna. Termin zakończenia przewidziany jest na miesiąc listopad. Wynagrodzenie za ww. prace ustalono ryczałtowo i obejmuje ono całość prac. Nie ma podziału na prace związane z rozbiórką i na prace murowe po rozbiórce. Całość robót w zawartej umowie z inwestorem została określona jako roboty rozbiórkowe.
Zgodnie ze stanowiskiem strony w związku z tym, że prace te związane są z budownictwem mieszkaniowym opodatkowane powinny być stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%.
Oceniając stanowisko pytającego, tut. organ podatkowy stwierdza co następuje:
W przepisach przejściowych ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.) ustawodawca obniżył do 31 grudnia 2007 r. do wysokości 7% stawkę podatku VAT na roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastruktura towarzyszącą. W ust. 2 tego artykułu znajduje się wyjaśnienie, z którego wynika, że przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.
Zgodnie z art. 3 ust. 7 ustawy z dnia 7
lipca 1994 r. prawo budowlane (Dz. U. Nr 89 poz. 414 ze zm.) przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.
Oznacza to, że dla zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w przypadku robót budowlano-montażowych decydujące znaczenie ma rodzaj przedsięwzięcia. Jeżeli zatem celem prowadzenia inwestycji jest budowa, rozbudowa lub remont budynku mieszkalnego, a nie jego rozbiórka, a zadanie polegające na rozbiórce obiektu stanowi tylko część tego zadania inwestycyjnego, to w takim przypadku roboty rozbiórkowe podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 7%.
W powyższej sprawie istotny jest ostateczny cel robót oraz jej końcowy efekt. Jeśli tym końcowym efektem ma być rozbiórka budynku mieszkalnego, a tak wynika z pisma spółki, że jest to w całości zadanie polegające na wykonaniu robót rozbiórkowych, a ewentualne prace murarskie i wstawianie okien w budynkach złączonych z obiektem rozbieranym są jedynie konsekwencją wykonanej rozbiórki, to skutkuje to opodatkowaniem całości prac zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawką podstawową w wysokości 22%.
Zatem stanowisko strony, że prace polegające na rozbiórce budynków mieszkalnych, gdzie w jednym przypadku prace będą polegać tylko na rozbiórce budynku, w drugim zaś rozbierany będzie budynek złączony dwoma ścianami z innymi budynkami mieszkalnymi, które nie będą rozbierane, ale po dokonanej rozbiórce będą zamurowywane ściany, które łączyły te budynki i wstawiane w nich będą okna, podlegają opodatkowaniu stawką 7% podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Jeleniej Górze w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.