Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pani ... z dnia 30.03.2005 r. ( data stempla pocztowego ) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego VAT w przypadku ponownej rejestracji działalności gospodarczej, po uprzedniej jej likwidacji
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
Uzasadnienie
W złożonym w tutejszym organie podatkowym piśmie z dnia 30.03.2005 r. podatnik przedstawia następujący stan faktyczny :
Pani ... rozpoczęła w dniu 01.05.2004 r. działalność handlową oraz wynajem pokoi gościnnych w sezonie letnim, opodatkowaną ryczałtem ewidencjonowanym. Ponadto wskazuje, iż nie posiadała informacji, że dla rozpoczynających nową działalność obowiązują inne limity dotyczące obowiązku zainstalowania kasy fiskalnej. Wobec powyższego nastąpiło przekroczenie limitu zwalniającego z obowiązku zainstalowania kasy rejestrującej oraz przekroczenie limitu uprawniającego do zwolnienia z podatku VAT.
W związku z powyższym podatnik zwrócił się z zapytaniem: Czy w przypadku podjęcia decyzji o likwidacji działalności i zarejestrowania nowej działalności w zawężonym zakresie tj. wynajem pokoi opodatkowanej w formie karty podatkowej, będzie istniał obowiązek sporządzenia remanentu likwidacyjnego VAT?.
Zdaniem podatnika nie ma obowiązku sporządzenia ww. remanentu, gdyż nie miał on prawa do obniżenia podatku należnego o naliczony wynikający z zakupu towarów handlowych, ponieważ nie był zarejestrowanym podatnikiem VAT.
W dniu 06.05.2005 r. tutejszy organ podatkowy postanowieniem Nr PV-KN/4433-48/O/05 pozostawił powyższe zapytanie bez rozpatrzenia, gdyż uznał, iż dotyczy ono zdarzeń przyszłych, a udzielona przez organ podatkowy interpretacja powinna odnosić się do prawno - podatkowych skutków zdarzenia, które miało już miejsce.
Decyzją Nr PI/005-470/05/P/09 z dnia 01.09.2005 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku uchylił z urzędu ww. postanowienie tutejszego organu podatkowego i wskazał, że tutejszy organ podatkowy zobowiązany jest do ponownego merytorycznego rozpatrzenia wniosku podatnika .
W związku z powyższym tutejszy organ podatkowy stwierdza co następuje :
Zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm,) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.
Przepis ten stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, co wynika z zapisu art. 14 ust 4 w. cyt ustawy. W takim przypadku, zgodnie z art. 14 ust 5, podatnik jest zobowiązany sporządzić spis z natury towarów na dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
Natomiast art. 14 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że art. 14 ust 1 nie stosuje się do podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust 1 i 9.
Reasumując sam fakt zaprzestania prowadzenia działalności przez podatnika podatku od towarów i usług nie wpływa automatycznie na obowiązek opodatkowania podatkiem VAT remanentu likwidacyjnego, natomiast uzależniony jest on od następujących warunków tj.
- podatnik nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust 1 lub ust 9,
- jest osobą fizyczną lub spółką cywilną ( także spółką prawa handlowego nieposiadającą osobowości prawnej )
- jest w posiadaniu zapasów towarów, które po nabyciu nie zostały odsprzedane i w stosunku do których przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.
Zatem jeżeli na dzień zgłoszenia zaprzestania działalności gospodarczej Pani ..., była w posiadaniu towarów, których nie odsprzedano po ich nabyciu, ale w stosunku do tych towarów nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego VAT z uwagi na fakt, iż Pani ... nie była w momencie ich zakupu czynnym podatnikiem podatku VAT wówczas nie znajduje zastosowania art. 14 ust 1 pkt 2 i ust 5 w. cyt ustawy. Natomiast z przedmiotowego stanu faktycznego wynika, że w 2004 r. strona utraciła prawo do zwolnienia z podatku od towarów i usług określone w art. 113 ust 9 w. cyt ustawy.
W związku z powyższym jeżeli na dzień likwidacji przedmiotowej działalności Pani ... była w posiadaniu towarów nabytych po dokonaniu rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług, w stosunku do których przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, wówczas wystąpi obowiązek wynikający z art. 14 ust 1 pkt 2 oraz ust 5 ww. ustawy, a tym samym należy określić podatek należny z tytułu opodatkowania remanentu likwidacyjnego