Temat interpretacji
Występując z wnioskiem o udzielenie interpretacji Wnioskodawca podał, iż zamierza zawrzeć umowę z innym podmiotem, dotyczącą umieszczenia na swoich stronach internetowych wzajemnych reklam. Ponadto firma, której reklama będzie umieszczona na stronie internetowej Wnioskodawcy, będzie patronem medialnym Wnioskodawcy. Informacja o patronacie medialnym będzie jednocześnie umieszczona na plakatach reklamowych poszczególnych wystaw i w budynku Wnioskodawcy. Zamieszczenie powyższych reklam będzie nieodpłatne.
Zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowej sytuacji umieszczenie reklam innego podmiotu na swojej stronie internetowej w zamian za umieszczenie swojej reklamy na stronie internetowej innego podmiotu związane jest z prowadzeniem przedsiębiorstwa i nie podlega dyspozycji art. 8 ust. 2 ustawy z dn. 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).
Stanowisko to jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl przepisów art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 tejże ustawy. Jednocześnie stosownie do przepisów art. 8 ust. 2 ww. ustawy nieodpłatne świadczenie usług nie będące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.
Świadczenie usług za wyjątkiem określonych w art. 8 ust. 2 ustawy przypadków podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Odpłatność ma miejsce gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, będącym świadczeniem wzajemnym. Zatem o tym, czy mamy do czynienia z usługą jako czynnością opodatkowaną decydować będą dwa czynniki: usługa musi być świadczona odpłatnie i musi istnieć konsument danej usługi. Odpłatne świadczenie usługi oznacza, że świadczący usługę otrzymuje w zamian korzyść majątkową.
W przedmiotowej sytuacji korzyścią majątkową jest bezpłatne świadczenie usług reklamowych na stronie internetowej innego podmiotu, z którym zawarto umowę o wzajemnym świadczeniu usług.
W przypadku zawarcia umowy, na mocy której następuje bezpośredni związek pomiędzy wzajemnymi czynnościami mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług.
Zatem Wnioskodawca winien swoje czynności udokumentować fakturą VAT z wykazaną kwotą podatku należnego. Natomiast umieszczenie na plakatach reklamowych informacji o
działalności Wnioskodawcy oraz o patronacie w budynku Wnioskodawcy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Odnośnie natomiast prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem ww. usług, tut. Urząd podaje, iż stosownie do przepisów art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 120 ust. 17 i 19 oraz 124 za wyjątkiem przypadków określonych w art. 88 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.