Na podstawie art.14a §1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60), art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 8 ust. 1 us... - Interpretacja - PO III 443-34/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.07.2005, sygn. PO III 443-34/05, Urząd Skarbowy w Dębicy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art.14a §1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60), art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębicy po rozpatrzeniu wniosku Gminy z dnia 27.06.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać za prawidłowe stanowisko strony przedstawione w przedmiotowym wniosku

Wnioskiem z dnia 27.06.2005 r. Gmina zwróciła się o wydanie wiążącej interpretacji do-tyczącej przepisów VAT w oparciu o ustawę z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.). Przedmiotem jej miała być odpowiedź na następujące zapytanie: Czy wpłaty mieszkańców partycypujących w kosztach budowy kanalizacji i wodociągu podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? Zgodnie ze stanem faktycznym opisanym we wniosku - Gmina , będąca podatnikiem podatku VAT, jako inwestor w ramach prowadzonej działalności statutowej zawiera zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych umowy na wykonanie infrastruk-tury kanalizacyjnej lub wodociągowej z konkretnym wykonawcą. Za wykonane roboty inwestor płaci wykonawcy. Budowa infrastruktury (kanalizacji czy wodociągu) jest współ-finansowana przez mieszkańców gminy na podstawie zawartych umów, poprzez wpłaty na utworzony odrębny rachunek bankowy. Wpłaty te będą wprowadzane do budżetu gminy po stronie dochodów w chwili wykonywania danej inwestycji. Budowa ta została rozpoczęta końcem 2004 r. Podatnik pobiera wpłaty od mieszkańców gminy jako człon-ków Społecznego Komitetu Kanalizacyjnego na podstawie zawartych umów cywilnopraw-nych. Wpłat tych mieszkańcy dokonują na odrębny rachunek bankowy. W w/w umowie inwestor - Gmina - podejmuje się realizacji zadania inwestycyjnego tj. wybudowania oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej wraz z przyłączami oraz przyjmowania odpłat-nie ścieków, a także wybudowania wodociągu. Gmina zobowiązuje się również do zabez-pieczenia pozostałych środków finansowych w budżecie gminy na realizację wymienio-nych inwestycji, natomiast członkowie Społecznego Komitetu Kanalizacyjnego zobowiązu-ją się do partycypowania w kosztach budowy kanalizacji i wodociągu. Podatnik stoi na stanowisku, iż, wpłaty mieszkańców partycypujących w kosztach budowy kanalizacji i wodociągu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stanowisko swoje uzasadnia tym, że "zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług a w sytuacji występującej w jego przypadku za wpłaty dokonane w ramach partycypacji w kosztach budowy kanalizacji czy wodociągu nie nastąpi odpłatna dostawa ani odpłatne świadczenie usług, bowiem za odprowadzane ścieki czy pobieraną wodę każdy będzie płacił stawkę określoną dla całej gminy."

Po analizie przedstawionego stanu faktycznego, tut. organ uznał, iż podatnik jest uprawniony do złożenia przedmiotowego wniosku o wydanie interpretacji a w sprawie tej nie toczy się postępowa-nie podatkowe, kontrola podatkowa lub postępowanie przed sądem administracyjnym. W odpowie-dzi na zapytanie podatnika należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają zgodnie z art. 5 jedynie czynności w tym przepisie wymienione. Z okoliczności sprawy nie wynika, aby z tytułu wniesienia przez mieszkańców określonych kwot na pokrycie kosztów bu-dowy miało miejsce odpłatne nabycie obiektu budowlanego lub roboty budowlanej. Nie stwierdzono również by w przedmiotowej sprawie w zamian za opłaty Gmina zobowiązała się do określonego świadczenia np. odbioru określonej ilości ścieków czy też obniżonej za nie odpłatności, itp. Dlatego w opisanym stanie faktycznym nie wystąpi odpłatna czynność podlegająca opodatkowaniu. W przedstawionym własnym stanowisku pytający uznał. że wpłaty mieszkańców partycypujących w kosztach budowy kanalizacji i wodociągu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie wystąpi odpłatna dostawa ani odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu. Wobec powyższego tut. organ podziela stanowiska pytającego w tym zakresie.

Powyższa informacja została udzielona na podstawie stanu faktycznego opisanego w pi-śmie z dnia 28.06.2005 r. i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia tego wnio-sku. Organ podatkowy przy rozstrzyganiu sprawy nie badał załączników, jakie strona do-łączyła do wniosku. Zgodnie z art.14b §1 ustawy - Ordynacja podatkowa, postanowienie zawierające interpretację nie jest wiążące dla podatnika, płatnika czy inkasenta nato-miast jest wiążące dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej i może zostać zmienione albo uchylone wyłącznie w drodze decyzji. Na powyższe postano-wienie, zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Dębicy (art. 223 § 1 w związku, z art. 239 Ordynacji Podatkowej) w terminie 7 dni od daty dorę-czenia postanowienia (art. 236 §2 pkt 1 Ordynacji Podatkowej).

Urząd Skarbowy w Dębicy