Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Zwiększenie atrakcyjności kulturalnej kościoła .
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2017 r. (data wpływu 7 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Zwiększenie atrakcyjności kulturalnej kościoła jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Zwiększenie atrakcyjności kulturalnej kościoła .
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Sprawa dotyczy możliwości odliczenia przez Wnioskodawcę podatku VAT z tytułu realizowanego projektu dotyczącego prac remontowych, konserwatorskich i restauratorskich w kościele pn.: Zwiększenie atrakcyjności kulturalnej kościoła ..., współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach osi priorytetowej V Ochrona środowiska i efektywne wykorzystanie zasobów, działania 5.3 Dziedzictwo kulturowe, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.
Zgodnie z wymogami Instytucji Zarządzającej, Wnioskodawca z pierwszym wnioskiem o płatność zobowiązany jest do przedstawienia interpretacji indywidualnej Izby Skarbowej czy beneficjent ma możliwość (lub brak) odliczenia podatku VAT z wydatków ponoszonych w ramach realizowanego projektu.
W związku z powyższym obowiązkiem, Parafia występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.
Realizację przedmiotowego projektu zaplanowano na okres od dnia 1 grudnia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. (planowany termin finansowego zakończenia inwestycji).
Celem projektu jest:
- zachowanie, zwiększenie atrakcyjności i dostępności obiektu kulturowego poprzez poprawę stanu zachowania zabytku wraz z adaptacją na cele kulturalne,
- wzrost dostępności i jakości usług społecznych zapobiegających ubóstwu i wykluczeniu społecznemu oraz wzrost zdolności do zatrudnienia mieszkańców obszaru rewitalizacji.
Przedmiotem projektu jest wykonanie prac konserwacyjnych, restauratorskich i remontowych kościoła, na które składają się:
- Prace
remontowo-konserwatorskie poszczególnych elementów
kościoła:
- konserwacja wież wraz z detalem architektonicznym,
- wymiana pokrycia dachowego,
- konserwacja okładziny elewacyjnej z piaskowca wraz z detalem architektonicznym,
- remont stolarki drzwiowej.
- Prace remontowo-konserwatorskie wnętrza
krypty:
- odnowienie wnętrza kościoła dolnego,
- odtworzenie posadzek kościoła dolnego,
- remont instalacji elektrycznych w kościele dolnym oraz systemu nagłośnieniowego,
- adaptacja kaplic bocznych kościoła dolnego na cele dydaktyczno-ekspozycyjne.
- Prace remontowo-konserwatorskie wnętrza kościoła
górnego:
- odnowienie wnętrza kościoła górnego,
- odtworzenie posadzek kościoła górnego,
- wykonanie i montaż krat kutych,
- remont instalacji elektrycznych w kościele górnym i systemu nagłośnieniowego,
- konserwacja naprawa ław kościoła górnego,
- konserwacja i naprawa organów w kościele górnym.
Ponadto Wnioskodawca informuje, że:
- Parafia posiada NIP, nie jest jednak czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Nie składa deklaracji VAT-7, tj. korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
- Środki trwałe będące wynikiem realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Parafię do odpłatnego świadczenia usług.
- Efekt zrealizowanego projektu nie będzie wykorzystywany przez Parafię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
- Wydatki poniesione w ramach projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Parafię.
- W ramach realizacji projektu Wnioskodawca nie poniósł jeszcze żadnych wydatków.
- Wszystkie planowane wydatki objęte zostaną 23% stawką podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Parafia Rzymsko-Katolicka, będąc podatnikiem podmiotowo zwolnionym od podatku od towarów i usług, będzie miała możliwość odliczenia podatku naliczonego planowanego do zapłacenia w ramach dokonywanych zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: Zwiększenie atrakcyjności kulturalnej kościoła ?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, m.in.:
- suma
kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z
tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, nabywanymi przez podmiot niebędący czynnym podatnikiem podatku VAT, gdyż towary i usługi nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Stosownie do przepisu art. 113 ust. 1 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Ponadto, w świetle art. 113 ust. 2 ww. ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
W świetle art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...).
Z przedstawionego we wniosku stanu sprawy wynika, że Parafia Rzymsko-Katolicka realizować będzie projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 pn. Zwiększenie atrakcyjności kulturalnej kościoła . Przedmiotowe zadanie polega na realizacji prac remontowych, konserwatorskich kościoła na potrzeby realizacji działalności Wnioskodawcy.
Ponadto, Wnioskodawca posiada NIP, lecz nie jest podatnikiem VAT-czynnym i korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby zakupione towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W przedmiotowej sprawie, nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu, albowiem Parafia korzysta ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług. Zaznaczyć jednakże należy, że w przypadku, gdy Wnioskodawca przekroczy limit obrotu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, wówczas zobowiązany będzie do odprowadzenia podatku należnego od czynności opodatkowanych, a tym samym podatek naliczony związany z inwestycją podlegać będzie odliczeniu, ale tylko w części związanej ze sprzedażą opodatkowaną.
Reasumując, Parafia Rzymsko-Katolicka nie będzie mieć możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z tytułu nabycia towarów i usług potrzebnych do zrealizowania planowanej inwestycji.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. obniżenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do obniżenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
I tak, na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy odliczenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Z opisu sprawy wynika, że Parafia planuje realizację projektów pn. Zwiększenie atrakcyjności kulturalnej kościoła . Parafia nie jest jednak czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Nie składa deklaracji VAT-7, tj. korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Środki trwałe będące wynikiem realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Parafię do odpłatnego świadczenia usług. Efekt zrealizowanego projektu nie będzie wykorzystywany przez Parafię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wydatki poniesione w ramach projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Parafię.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że odliczenie podatku naliczonego uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż Parafia nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabyte w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podsumowując, Parafia nie będzie mogła odliczyć podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Zwiększenie atrakcyjności kulturalnej kościoła.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Tut. Organ informuje ponadto, że w pozostałym zakresie wniosku, tj. w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Rewitalizacja społeczna poprzez kulturę kościoła zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej