W zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realiza... - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.747.2017.1.MN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13.12.2017, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.747.2017.1.MN, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

W zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektów.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 listopada 2017 r. (data wpływu 28 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektów współpracy w ramach poddziałania 19.3 pn. Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektów współpracy w ramach poddziałania 19.3 pn. Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie L., w dniu 19 maja 2016 r. podpisało z Samorządem Województwa umowę o Warunkach i Sposobie Realizacji Strategii Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność na lata 2014-2020. W ramach umowy przewidziano realizację poddziałania 19.3. Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania. Na poddziałanie to składają się następujące projekty współpracy:

  • M. - projekt międzynarodowy, w którym młodzież uczestniczyć będzie w warsztatach dziennikarskich z zakresu filmu, dziennikarstwa radiowego i reportażu.
  • P. - projekt regionalny wykorzystujący aplikację na urządzenia mobilne przez mieszkańców i turystów.
  • B. - projekt regionalny, który promuje obszary historycznie związanych z rybactwem - organizacja imprez promocyjno-informacyjnych sektora rybackiego.
  • O. - polegający na wybudowaniu infrastruktury turystycznej przy pomniku lotników litewskich w P. o charakterze i wzornictwie ludowym litewskim oraz organizacji wydarzeń promocyjnych.

W ramach działań finansowane będą koszty realizujące ww. cele, tj. wynagrodzenia koordynatorów, koszty organizacji warsztatów, koszty organizacji konferencji, koszt zaplecza informatycznego, koszty inwentaryzacji atrakcji turystycznych i baz usługowych, koszt organizacji imprez promujących sektor rybacki, koszty zagospodarowania przestrzenia, koszty wyjazdów studyjnych i wydarzeń promocyjnych.

Zakres działania LGD obejmuje organizację szkoleń, doradztwo, działania promocyjne, prowadzenie postępowań konkursowych oraz sporządzanie listy rankingowej projektów, które spełniają kryteria zapisane w Lokalnej Strategii Rozwoju. Następnie wnioski przekazywane są do oceny formalnej i merytorycznej do Instytucji Wdrażającej - Urzędu Marszałkowskiego. Umowy na dofinansowanie wybranych przez LGD projektów, w tym rozliczanie projektów, prowadzone są przez Urząd Marszałkowski oraz Agencje Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Wszelkie usługi dla beneficjentów LGD świadczy nieodpłatnie, natomiast środki trwałe i inny sprzęt zakupiony na potrzeby realizacji operacji pozostaje jej wyłączną własnością i jest wykorzystywany wyłącznie na potrzeby LGD.

LGD nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem VAT, o którym mowa w art. 113 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe). Nie prowadzi działalności gospodarczej w ogóle, a działalność statutowa kwalifikuje się do usług zwolnionych od podatku.

W wyniku realizacji ww. działań LGD nie osiągnie żadnych przychodów. Działalność Stowarzyszenia nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie VAT. Stowarzyszenie nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji płatników VAT. Efekty powstałe w wyniku projektów nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi (VAT).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Stowarzyszenie L. ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektów współpracy w ramach poddziałania 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania?

  • Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT w tym zakresie?

  • Zdaniem Wnioskodawcy.

    Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

    Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

    Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

    Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zakupy dokonywane przez Stowarzyszenie w ramach realizacji poddziałania 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania w żaden sposób nie są i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

    Mając zatem na uwadze przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT (art. 113). Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nie ma ona zatem możliwości odzyskania podatku VAT.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Kwotę podatku naliczonego stanowi, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

    Przy czym stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

    Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, jeśli nabyte towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny. Tak więc warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

    1. wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
    2. wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

    Stosowanie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

    Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca (Stowarzyszenie) nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca na podstawie podpisanej umowy z Samorządem Województwa będzie realizował poddziałanie 19.3. Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania. Na poddziałanie to składają się następujące projekty współpracy:

    • M. - projekt międzynarodowy, w który młodzież uczestniczyć będzie w warsztatach dziennikarskich z zakresu filmu, dziennikarstwa radiowego i reportażu.
    • P. - projekt regionalny wykorzystujący aplikację na urządzenia mobilne przez mieszkańców i turystów.
    • B. - projekt regionalny, który promuje obszary historycznie związanych z rybactwem - organizacja imprez promocyjno-informacyjnych sektora rybackiego.
    • O. - polegający na wybudowaniu infrastruktury turystycznej przy pomniku lotników litewskich w P. o charakterze i wzornictwie ludowym litewskim oraz organizacji wydarzeń promocyjnych.

    W wyniku realizacji ww. działań Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów. Działalność Wnioskodawcy nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie VAT. Wnioskodawca wskazał, że efekty powstałe w wyniku projektów nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi.

    Mając na uwadze opis sprawy i powołane przepisy, w związku z realizacją projektów współpracy w ramach poddziałania 19.3 pn. Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków dotyczących przedmiotowych projektów. Wynika to z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i wydatki związane z realizacją projektów nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

    Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości odzyskania zwrotu podatku od ww. projektów na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz.U. z 2013 r., poz. 1656 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

    Mając na uwadze powyższe, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w związku z realizacją ww. projektów, zarówno w trakcie ich realizacji jak i po ich zakończeniu.

    Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

    Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

    W pozostałym zakresie objętym przedmiotowym wnioskiem zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej