w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją Projektu - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.320.2017.2.JG

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.09.2017, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.320.2017.2.JG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją Projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2017 r. (data wpływu 6 września 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 września 2017 r. (data wpływu 15 września 2017 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 12 września 2017 r. (skutecznie doręczone w dniu 15 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją Projektu w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją Projektu w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 września 2017 r. (data wpływu 15 września 2017 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 12 września 2017 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.320.2017.1.JG (skutecznie doręczone w dniu 15 września 2017 r.)

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie (Wnioskodawca) jest organizacją pozarządową. Wnioskodawca wystąpił z projektem o dofinansowanie unijne na zorganizowanie dwóch imprez wyjazdowych o charakterze kulturowo rekreacyjnym dla mieszkańców obszarów wiejskich. Wniosek o przyznanie pomocy na operacje w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 2020, kwota pomocy 50.000 zł. Obligatoryjnym załącznikiem do tego wniosku było m.in. oświadczenie o kwalifikowalności VAT dla podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy, będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjna nieposiadającą osobowości prawnej, jeżeli podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy będzie ubiegał się o włączenie VAT do kosztów kwalifikowanych, które to oświadczenie - zgodnie ze stanem faktycznym Wnioskodawca podpisał.

Wnioskodawca jest organizacją non profit, nie prowadzi działalności gospodarczej, ani żadnej innej działalności zarobkowej. Projekt został zrealizowany w terminach: 21 23 sierpnia 2017 r. i 25 27 sierpnia 2017 r. Wnioskodawca zamierza wystąpić do Urzędu Marszałkowskiego z wnioskiem o płatność. Obligatoryjnym załącznikiem (poza dokumentami poświadczającymi poniesione wydatki) jest interpretacja przepisów prawa podatkowego (interpretacja indywidualna) wydana przez organ upoważniony (w przypadku, gdy beneficjent złożył do wniosku o przyznanie pomocy oświadczenie o kwalifikowalności VAT oraz wykazał w kosztach kwalifikowanych VAT czyli jak to miało miejsce w przypadku Wnioskodawcy). W ramach omawianego projektu odbyły się dwie trzydniowe wycieczki, a więc przedsięwzięcia, które nie miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Wszystkie faktury Wnioskodawca opłacił w kwocie brutto podobnie jak całkowitą wartość projektu (w tym kwotę refundacji). Wnioskodawca nie jest płatnikiem VAT i nie będzie miał możliwości odzyskania podatku.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

Zakupy w ramach projektu dotyczyły: kosztów noclegu, wyżywienia, transportu, biletów wstępu i usług przewodnickich. Realizacja projektu dotyczyła organizacji wycieczek dla mieszkańców wsi z terenu .... Wycieczki te były nieodpłatne.

Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi w celu realizacji Projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji VAT i nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. Stowarzyszenie, podatek VAT może włączyć do kosztów kwalifikowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach ( Dz. U. z 2017 r. poz. 210 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału miedzy jego członków.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W świetle tego przepisu w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o te różnice kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi
czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową. Stowarzyszenie wystąpiło z projektem o dofinansowanie unijne na zorganizowanie dwóch imprez wyjazdowych o charakterze kulturowo rekreacyjnym dla mieszkańców obszarów wiejskich. Wnioskodawca jest organizacją non profit, nie prowadzi działalności gospodarczej, ani żadnej innej działalności zarobkowej. Projekt został zrealizowany w terminach: 21 23 sierpnia 2017 r. i 25 27 sierpnia 2017 r. Zakupy w ramach projektu dotyczyły: kosztów noclegu, wyżywienia, transportu, biletów wstępu i usług przewodnickich. Realizacja projektu dotyczyła organizacji wycieczek dla mieszkańców wsi z terenu ..., a więc przedsięwzięcia, które nie miało związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Wycieczki te były nieodpłatne. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacja projektu.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ - jak wynika z wniosku - poniesione wydatki w ramach realizowanego Projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia uiszczonego podatku VAT.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania uiszczonego podatku VAT w związku z ponoszeniem wydatków związanych z realizacja Projektu w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, ponieważ wydatki poniesione w związku z realizacją Projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie zauważyć należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, gdyż kwestie tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej