Temat interpretacji
W zakresie stawki podatku VAT obowiązującej dla świadczonych usług fotograficznych (sesji zdjęciowych i fotorelacji), stawki podatku VAT obowiązującej dla świadczonych usług projektowych, możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania świadczonych usług fotograficznych przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2017 r. (data wpływu 12 maja 2017 r.), uzupełnionego pismem z 27 czerwca 2017 r. (data wpływu 30 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- stawki podatku VAT obowiązującej dla świadczonych usług fotograficznych (sesji zdjęciowych i fotorelacji) jest prawidłowe,
- stawki podatku VAT obowiązującej dla świadczonych usług projektowych jest prawidłowe,
- możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania świadczonych usług fotograficznych przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT obowiązującej dla świadczonych usług fotograficznych, stawki podatku VAT obowiązującej dla świadczonych usług projektowych, możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania świadczonych usług sesji zdjęciowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 27 czerwca 2017 r. (data wpływu 30 czerwca 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 31 maja 2017 r. znak: 2461-KDIB3-2.4012.41.2017.1.AL.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (uzupełnione pismem z 27 czerwca 2017 r.):
W dniu 3 kwietnia 2017 roku dokonano wpisu do ewidencji działalności gospodarczej pod nazwą MSF, która będzie zajmowała się działalnością fotograficzną PKD 74.20.Z, oraz działalnością projektową 74.10.Z. Działalność tę Wnioskodawca będzie prowadził samodzielnie. Do dnia złożenia wniosku o interpretację nie rozpoczęto wykonywania czynności w tym zakresie. Obecnie Wnioskodawca nie ma obowiązku zgłoszenia się do rejestracji jako czynny płatnik VAT, jednak aby móc dotrzeć do większej ilości klientów (także Vatowców) chciałby dobrowolnie zostać czynnym płatnikiem VAT.
Działalność fotograficzna będzie się opierała głównie na sesjach zdjęciowych, (sesje portretowe, sesje ślubne oraz fotorelacje z przebiegu uroczystości, sesje komunijne, sesje urodzinowe, sesje dziecięce, ciążowe, fotorelacja z przebiegu imprez firmowych, itp.), które będą wykonane na zlecenie osób fizycznych lub prawnych.
Sesje te będą się odbywały w różnych miejscach:
- w plenerze,
- w domu lub siedzibie klienta,
- lub w dowolnie ustalonym miejscu.
Każda sesja będzie wykonana w sposób indywidualny i niepowtarzalny i będzie zależała od wizji Wnioskodawcy.
To Wnioskodawca będzie decydował o takich parametrach jak:
- kadr
- głębia ostrości,
- rodzaj oświetlenia (światło stałe lub błyskowe)
- perspektywa fotografii,
- poza przybrana przez osobę fotografowaną,
Wnioskodawca będzie również decydował o dekoracjach i akcesoriach wykorzystanych do sesji a także o tematyce sesji. Wnioskodawca będzie również doradzać klientowi dobór stroju, fryzury, oraz odpowiedniego makijażu.
Po wykonanej sesji każde zdjęcie tzw. RAW Wnioskodawca będzie samodzielnie obrabiać czyli poddawać autorskiej obróbce graficznej, według własnego uznania. Obrobione zdjęcia klient otrzyma w postaci plików graficznych JPG lub tif na płycie DVD lub pendrive. Na prośbę klienta Wnioskodawca będzie także wykonywał fotoksiążkę lub fotoalbum (z wykonanych uprzednio zdjęć). Projekt fotoksiążki Wnioskodawca będzie wykonywać samodzielnie natomiast wydruk będzie zamawiać w drukami.
Przed każdą sesją będzie zawierana umowa z klientem w formie pisemnej, w której określone zostaną warunki przebiegu sesji takie jak: czas pracy, ilość wykonanych zdjęć, oraz wynagrodzenie jakie Wnioskodawczyni otrzyma. W umowie będzie również informacja o przekazaniu praw lub udzieleniu licencji do praw autorskich, lub praw do artystycznego wykonania.
Drugą usługą jaką Wnioskodawca będzie świadczył będzie projektowanie logo, wizytówek, ulotek, oraz banerów dla firm. Projekty Wnioskodawca będzie wykonywał samodzielnie według własnego uznania. Wnioskodawczyni samodzielnie zadecyduje o:
- kolorystyce projektu,
- wielkości i rodzaju czcionki,
- doborze znaków graficznych,
Każdy projekt będzie niepowtarzalny i będzie przejawem działalności twórczej. Każdy klient otrzyma przygotowany specjalnie dla niego projekt, który będzie miał indywidualny charakter. Gotowy produkt klient otrzyma w postaci graficznego pliku jpg lub pdf lub tif.
Z każdym klientem będzie zawierana umowa w formie pisemnej, w której opisane zostaną szczegóły wykonania projektu: czas wykonania projektu oraz kwota wynagrodzenia oraz informacja o przekazaniu praw lub udzielaniu licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.
W uzupełnieniu wniosku z 27 czerwca 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że: Wnioskodawca świadcząc usługi fotograficzne (w postaci sesji zdjęciowych i fotorelacji) oraz usługi projektowe będzie działał jako indywidualny twórca/artysta w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Efektem działalności Wnioskodawcy w zakresie sesji zdjęciowych i fotorelacji oraz usług projektowych będzie powstanie utworu w rozumieniu art. l ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Za wykonanie usług w zakresie sesji zdjęciowych i fotorelacji oraz usług projektowych Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie w formie honorarium, które będzie stanowiło wynagrodzenie za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania. Przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania nastąpi w każdym przypadku, gdy efektem działalności będzie powstanie utworu w rozumieniu art. l ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, oraz gdy będzie to przejawem działalności twórczej. W pozostałych przypadkach tj. gdy przedmiotem działalności będzie wykonanie zdjęć np. do dowodu, paszportu itp. (czyli zdjęć ściśle określonych co do kadru, oświetlenia oraz ustawienia osoby fotografowanej) Wnioskodawca nie będzie działał jako indywidualny twórca gdyż decyzja o charakterze zdjęcia nie będzie zależała od niego. W takim wypadku będzie korzystał ze stawki VAT 23%. Wszystkie informacje dotyczące przekazania lub udzielenia licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania będą widniały na umowie zawartej z klientem.
Przekazane klientowi zdjęcia w postaci plików jpg lub tif na płycie DVD lub pendrive, bądź w postaci fotoksiążki będą nierozerwalnie związane z wykonywaną przez Wnioskodawcę usługą w zakresie sesji zdjęciowych i fotorelacji i będą stanowiły efekt końcowy realizacji tej usługi. Przekazany klientowi projekt w postaci pliku graficznego jpg, pdf, tif będą nierozerwalnie związane z wykonywana przez Wnioskodawcę usługą w zakresie usług projektowych i będą stanowiły efekt końcowy realizacji tej usługi. Nośniki, na których Wnioskodawca będzie przekazywał efekt usług fotograficznych (sesji zdjęciowych i fotorelacji) i projektowych będą nabywane przez Wnioskodawcę we własnym zakresie.
Wnioskodawca będzie również świadczyć usługi sesji zdjęciowych oraz fotorelacji na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług tj. osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca może do usług fotograficznych 74.20.Z oraz projektowych 74.10.Z zastosować obniżoną stawkę VAT w wysokości 8% na podstawie załącznika nr 3 do ustawy o VAT poz. 181 (usługi twórców i artystów, wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania) wykazu towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku?
Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko Wnioskodawcy uzupełnione pismem z 27 czerwca 2017 r.)
- Według ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Art. 1 ust. 1 Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
ust. 2 W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
- wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
- plastyczne;
- fotograficzne;
- lutnicze;
- wzornictwa przemysłowego;
- architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
- muzyczne i słowno-muzyczne;
- sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
- audiowizualne
(w tym filmowe).
Jeżeli wg ustawy przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze domniemywać można że usługi projektowe przygotowane specjalnie dla klienta w sposób niepowtarzalny i indywidualny również są przedmiotem prawa autorskiego.
Dla każdego klienta wnioskodawca wykona indywidualny projekt według własnego uznania.
Wszystkie prace wnioskodawcy zarówno fotograficzne jak i projektowe będą przejawem jego działalności twórczej i będą miały niepowtarzalny charakter. Za wykonanie prac Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie w postaci honorariów. Ponadto wszystkie prace będą spełniały definicję utworu wg art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. oprawie autorskim i prawach pokrewnych: będą stanowiły przejaw działalności człowieka, będą stanowiły przejaw działalności twórczej, będą miały indywidualny charakter. W przypadku gdy nie nastąpi przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, Wnioskodawczyni opodatkuje taką usługę stawką 23% VAT.
Wnioskodawca uważa, iż do usług fotograficznych (sesji zdjęciowych i fotorelacji) oraz usług projektowych Wnioskodawca powinien zastosować stawkę obniżoną 8% VAT.
2. Zgodnie § 4 pkt 1 lit. l rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących niezależnie od wysokości osiągniętych obrotów ustawodawca wykluczył jednak z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania dostawy zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych.
Dotyczy to jednak dostawy towaru, natomiast przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez wnioskodawcę będzie świadczenie usług fotograficznych (przy wykonaniu których będę zużywać nośniki informacji np. płyty CD, DVD, pendrive), a nie dostawa towaru wyłączonego ze zwolnienia ze stosowania kasy (objęta PKD 46.52.Z, 46.43.Z).
Nośniki te mogą być własnością klienta, ale mogą też być zakupione w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Wówczas będą stanowiły część wykonywanej przez Wnioskodawcę usługi ponieważ będą służyły tylko i wyłącznie przekazaniu zrealizowanego materiału klientowi.
W związku z tym Wnioskodawca uważa, że nie będzie miał obowiązku ewidencjonowania przychodów za pomocą kasy fiskalnej w momencie rozpoczęcia sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Ewidencja prowadzona przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy bowiem tylko części sprzedaży podatnika ściśle wskazanej w art. 111 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca jest świadomy, że zgodnie z innymi przepisami obowiązek ten nastąpi po przekroczeniu kwoty 20 tys. złotych (lub proporcjonalnie - jako, że działalność prowadzona jest jedynie przez część roku).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:
- prawidłowe w zakresie stawki podatku VAT obowiązującej dla świadczonych usług fotograficznych (sesji zdjęciowych i fotorelacji),
- prawidłowe w zakresie stawki podatku VAT obowiązującej dla świadczonych usług projektowych,
- prawidłowe w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania świadczonych usług fotograficznych przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Przez towary - stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT- rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Natomiast, przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Zgodnie z art. 5a ww. ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Jednakże, stosownie do treści art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od 1 stycznia 2011r. do 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
W poz. 181 załącznika nr 3 do ww. ustawy o VAT, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wymienione zostały (bez względu na symbol PKWiU) usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w dniu 3 kwietnia 2017 r. dokonał wpisu do ewidencji działalności gospodarczej w zakresie działalności fotograficznej PKD 74.20.Z, oraz działalności projektowej 74.10.Z. Wnioskodawca nie rozpoczął jeszcze prowadzenia działalności gospodarczej w tym zakresie. Wnioskodawca nie ma obowiązku zgłoszenia się do rejestracji jako czynny płatnik VAT, jednak aby móc dotrzeć do większej ilości klientów chciałby dobrowolnie zostać czynnym podatnikiem VAT.
Działalność fotograficzna będzie się opierała głównie na sesjach zdjęciowych, (sesje portretowe, sesje ślubne oraz fotorelacje z przebiegu uroczystości, sesje komunijne, sesje urodzinowe, sesje dziecięce, ciążowe, fotorelacja z przebiegu imprez firmowych, itp.), które będą wykonane na zlecenie osób fizycznych lub prawnych. Każda sesja będzie wykonana w sposób indywidualny i niepowtarzalny i będzie zależała od wizji Wnioskodawcy. To Wnioskodawca będzie decydował o takich parametrach jak: kadr, głębia ostrości, rodzaj oświetlenia ( światło stałe lub błyskowe), perspektywa fotografii, poza przybrana przez osobę fotografowaną. Wnioskodawca będzie również decydował o dekoracjach i akcesoriach wykorzystanych do sesji a także o tematyce sesji. Będzie również doradzać klientowi dobór stroju, fryzury, oraz odpowiedniego makijażu. Po wykonanej sesji każde zdjęcie tzw. RAW Wnioskodawca będzie samodzielnie obrabiać, czyli poddawać autorskiej obróbce graficznej, według własnego uznania. Obrobione zdjęcia klient otrzyma w postaci plików graficznych JPG lub tif na płycie DVD lub pendrive. Na prośbę klienta Wnioskodawca będzie także wykonywał fotoksiążkę lub fotoalbum (z wykonanych uprzednio zdjęć). Projekt fotoksiążki Wnioskodawca będzie wykonywać samodzielnie natomiast wydruk będzie zamawiać w drukami. Przed każdą sesją będzie zawierana umowa z klientem w formie pisemnej, w której określone zostaną warunki przebiegu sesji takie jak: czas pracy, ilość wykonanych zdjęć, oraz wynagrodzenie jakie Wnioskodawczyni otrzyma. W umowie będzie również informacja o przekazaniu praw lub udzieleniu licencji do praw autorskich, lub praw do artystycznego wykonania.
Drugą usługą jaką Wnioskodawca będzie świadczył będzie projektowanie logo, wizytówek, ulotek, oraz banerów dla firm. Projekty Wnioskodawca będzie wykonywał samodzielnie według własnego uznania. Wnioskodawca samodzielnie zadecyduje o: kolorystyce projektu, wielkości i rodzaju czcionki, doborze znaków graficznych. Każdy projekt będzie niepowtarzalny i będzie przejawem działalności twórczej. Każdy klient otrzyma przygotowany specjalnie dla niego projekt, który będzie miał indywidualny charakter. Gotowy produkt klient otrzyma w postaci graficznego pliku jpg lub pdf lub tif. Z każdym klientem będzie zawierana umowa w formie pisemnej, w której opisane zostaną szczegóły wykonania projektu: czas wykonania projektu oraz kwota wynagrodzenia oraz informacja o przekazaniu praw lub udzielaniu licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż świadcząc usługi fotograficzne (w postaci sesji zdjęciowych i fotorelacji) oraz usługi projektowe będzie działał jako indywidualny twórca/artysta w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Efektem działalności Wnioskodawcy w zakresie sesji zdjęciowych i fotorelacji oraz usług projektowych będzie powstanie utworu w rozumieniu art. l ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Ponadto za wykonanie usług w zakresie sesji zdjęciowych i fotorelacji oraz usług projektowych Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie w formie honorarium, które będzie stanowiło wynagrodzenie za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania. Przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania nastąpi w każdym przypadku, gdy efektem działalności będzie powstanie utworu w rozumieniu art. l ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, oraz gdy będzie to przejawem działalności twórczej. W pozostałych przypadkach tj. gdy przedmiotem działalności będzie wykonanie zdjęć np. do dowodu, paszportu itp. (czyli zdjęć ściśle określonych co do kadru, oświetlenia oraz ustawienia osoby fotografowanej) Wnioskodawca nie będzie działał jako indywidualny twórca gdyż decyzja o charakterze zdjęcia nie będzie zależała od niego. W takim wypadku będzie korzystał ze stawki VAT 23%. Wszystkie informacje dotyczące przekazania lub udzielenia licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania będą widniały na umowie zawartej z klientem. Ponadto przekazane klientowi zdjęcia w postaci plików jpg lub tif na płycie DVD lub pendrive, bądź w postaci fotoksiążki będą nierozerwalnie związane z wykonywaną przez Wnioskodawcę usługą w zakresie sesji zdjęciowych i fotorelacji i będą stanowiły efekt końcowy realizacji tej usługi. Przekazany klientowi projekt w postaci pliku graficznego jpg, pdf, tif będą nierozerwalnie związane z wykonywana przez Wnioskodawcę usługą w zakresie usług projektowych i będą stanowiły efekt końcowy realizacji tej usługi. Nośniki, na których Wnioskodawca będzie przekazywał efekt usług fotograficznych (sesji zdjęciowych i fotorelacji) i projektowych będą nabywane przez Wnioskodawcę we własnym zakresie. Wnioskodawca będzie również świadczyć usługi sesji zdjęciowych oraz fotorelacji na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług tj. osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.
W myśl przepisu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. z Dz. U. z 2017 poz. 880 ze zm.) przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
Stosownie do postanowień art. 1 ust. 2 ww. ustawy w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
- wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
- plastyczne;
- fotograficzne;
- lutnicze;
- wzornictwa przemysłowego;
- architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
- muzyczne i słowno-muzyczne;
- sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
- audiowizualne
(w tym filmowe).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie, przeróbka, adaptacja, jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa z utworu pierwotnego.
Zatem, aby określone dzieło mogło być przedmiotem prawa autorskiego musi posiadać następujące cechy:
- mieć źródło w pracy człowieka (twórcy),
- stanowić przejaw działalności twórczej,
- posiadać indywidualny charakter.
W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2 cyt. ustawy domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.
Jak wynika z powyższego, twórcą w rozumieniu tej ustawy jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w myśl art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Natomiast użyte w art. 1 analizowanej ustawy określenie: przejaw działalności twórczej oznacza jakikolwiek uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym. Przesłanka ta jest spełniona, gdy mamy do czynienia z subiektywnym nowym wytworem intelektu.
Użycie w art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych określenia utwory wskazuje, że dla zakwalifikowania określonego rezultatu działalności fotograficznej czy działalności projektowej jako przedmiotu prawa autorskiego konieczne jest spełnienie przesłanek utworu określonych w art. 1 ust. 1 tej ustawy, tzn. aby był on przejawem działalności twórczej oraz miał indywidualny charakter. Tylko w razie spełnienia tych przesłanek przysługują twórcy zarówno autorskie prawa osobiste, jak i autorskie prawa majątkowe, w szczególności zaś wynagrodzenie za korzystanie z utworu. Cecha indywidualności przejawia się w samym procesie twórczym i oznacza oryginalność, niepowtarzalność.
Jednocześnie wskazać należy, że w myśl postanowień rozdziału 5 cyt. ustawy, autorskie prawa majątkowe do utworu mogą przejść na inne osoby na podstawie umowy o przeniesieniu autorskich praw majątkowych lub na podstawie umowy o korzystaniu z utworu, zwanej licencją.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 1 i 2 i ust. 2 ww. ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych jeżeli ustawa nie stanowi inaczej:
- autorskie prawa majątkowe mogą przejść na inne osoby w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy;
- nabywca autorskich praw majątkowych może przenieść je na inne osoby, chyba że umowa stanowi inaczej.
Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o korzystanie z utworu, zwana dalej licencją, obejmuje pola eksploatacji wyraźnie w niej wymienione.
Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji pojęcia honorarium, zatem można wyjaśnić jego znaczenie posługując się Słownikiem Języka Polskiego (Słownik Współczesnego Języka Polskiego, Wydawnictwo Wilga, Warszawa 1996, str. 309), wg którego honorarium to wynagrodzenie za pracę w wolnych zawodach; ustawa ta nie definiuje także pojęcia wolnego zawodu. Nie oznacza to jednak, że wynagrodzenie otrzymane z tytułu udzielenia licencji do utworu nie stanowi wynagrodzenia za pracę w wolnym zawodzie o charakterze honorarium, a wynagrodzenia za wykonaną pracę nie można utożsamiać z zapłatą za usługę wykonaną w ramach działalności gospodarczej.
Jak wskazano na wstępie na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy o VAT usługi twórców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, korzystają z obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8%.
Skoro jak wynika z wniosku, usługi fotograficzne, (których efektem będą indywidualne i niepowtarzalne sesje zdjęciowe i fotorelacje) oraz usługi projektowe (których efektem będzie powstanie mających indywidualny charakter: logo, wizytówek, ulotek oraz banerów dla firm) Wnioskodawca będzie świadczył jako indywidualny twórca/artysta, a efektem działalności Wnioskodawcy będzie powstanie utworu (sesji zdjęciowej, fotorelacji, lub projektu), który wraz z licencją do praw autorskich lub praw do artystycznego zgodnie z umową zostanie przeniesiony na nabywcę usług, a ponadto wynagrodzenie za te prawa wypłacane zostaną Wnioskodawcy w formie honorarium, to z uwagi na nierozerwalność powyższych czynności tj. sprzedaży utworu oraz praw autorskich, czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.
Natomiast w sytuacji, gdy przedmiotem działalności Wnioskodawcy nie będzie powstanie utworu, a Wnioskodawca nie będzie działał w tym przypadku jako indywidualny twórca w myśl ustawy o prawie autorskimi prawach pokrewnych tj. w sytuacji usług fotograficznych, których rezultatem będą zdjęcia do dowodu, paszportu, wówczas dla świadczonych usług fotograficznych zastosowanie znajdzie 23% stawka podatku VAT w myśl art. 41 ust. 1 w związku z art. art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż dla świadczonych usług fotograficznych (sesji zdjęciowych, fotorelacji) oraz usług projektowych może stosować 8% stawkę podatku VAT należało uznać za prawidłowe.
Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy również kwestii możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania świadczonych usług fotograficznych za pomocą kasy rejestrującej, w sytuacji gdy w ramach usługi fotograficznej Wnioskodawca przekaże klientowi zdjęcia zapisane na nośnikach danych (tj. zdjęcia w postaci plików graficznych jpg lub tif zapisane na płycie DVD lub pendrive).
Jak wynika z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.
Od dnia 1 stycznia 2017 r. ww. regulacje zostały objęte rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2016 r., poz. 2177).
Stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 2 cyt. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r.: podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2016 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;
Zgodnie z § 5 ust. 2 cyt. rozporządzenia w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20 000 zł.
Stosownie natomiast do zapisu § 4 ust. 1 pkt 1 lit. l ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się, w przypadku dostaw płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridżów i innych analogowych lub cyfrowych nośników danych zawierających zapisane dane lub zapisane pakiety oprogramowania komputerowego, w tym również sprzedawanych łącznie z licencją na użytkowanie.
W myśl § 4 pkt 1 lit. l cyt. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 3 nie stosuje się w przypadku dostawy zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych.
Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca ma zamiar rozpocząć działalność gospodarczą, której przedmiotem będą usługi fotograficzne. Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotowe usługi świadczyć będzie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wnioskodawca ma zamiar przekazywać klientowi efekt świadczonych usług fotograficznych tj. zdjęcia w postaci plików graficznych jpg lub tif zapisanych na płycie DVD lub pendrive. Przekazanie klientowi zdjęcia w postaci plików jpg lub tif na płycie będą nierozerwalnie związane z wykonywana przez Wnioskodawcę usługą w zakresie sesji zdjęciowych i fotorelacji i będą stanowiły efekt końcowy tej usługi.
Uwzględniając treść przytoczonych przepisów oraz opis sprawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania wyłączenie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. l powołanego rozporządzenia, gdyż wynika to z faktu, że dotyczy ono dostawy towaru, natomiast przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest kompleksowa usług fotograficzna, której efektem końcowym będą zdjęcia zapisane na nośnikach danych tj. płycie DVD lub pendrive.
Zatem Wnioskodawca nie będzie zobligowany do rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy rejestrującej od momentu rozpoczęcia działalności w zakresie świadczenia usług fotograficznych.
Końcowo należy nadmienić, iż Wnioskodawca winien mieć na uwadze postanowienia § 5 ust. 2 cyt. rozporządzenia.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.
Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii uznania Wnioskodawcy za artystę oraz zakwalifikowania wykonywanych przez niego czynności do usług wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, bowiem zagadnienia te nie mieszczą się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretacje przepisów prawa podatkowego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej