Temat interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2017 r. (data wpływu 30 maja 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lipca 2017 r. (data wpływu 12 lipca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. .
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 lipca 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: VAT lub podatek) jako podatnik VAT czynny.
Wnioskodawca planuje realizację inwestycji pn. (dalej: Inwestycja), której celem będzie zasadniczo bezpieczne usunięcie azbestu i wyrobów zawierających azbest (dalej również łącznie jako: wyroby azbestowe) z terenu Gminy.
Inwestycja będzie stanowiła wyraz realizacji przez Wnioskodawcę zadań nałożonych na niego w przyjętym przez Radę Ministrów Programie Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032. Zgodnie z tym dokumentem, Gmina jest zobowiązana do:
- gromadzenia informacji o ilości, rodzaju i miejscach występowania wyrobów zawierających azbest oraz przekazywania ich do marszałka województwa z wykorzystaniem narzędzia informatycznego (tj. Bazy Azbestowej),
- przygotowywania i aktualizacji programów usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest, także w ramach planów gospodarki odpadami,
- organizowania szkoleń lokalnych w zakresie usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu nieruchomości bez wykorzystania wyspecjalizowanych firm,
- organizowania usuwania wyrobów zawierających azbest przy wykorzystaniu pozyskanych na ten cel środków krajowych lub unijnych z uwzględnieniem zasad zawartych w Programie,
- inspirowania właściwej postawy obywateli w zakresie obowiązków związanych z usuwaniem wyrobów zawierających azbest,
- współpracy z marszałkiem województwa w zakresie inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest oraz opracowywania programów usuwania wyrobów zawierających azbest, w szczególności w zakresie lokalizacji składowisk odpadów zawierających azbest oraz urządzeń przewoźnych do przetwarzania odpadów zawierających azbest,
- współpracy z mediami w celu propagowania odpowiednich inicjatyw społecznych oraz rozpowszechniania informacji dotyczących zagrożeń powodowanych przez azbest,
- współpracy z organizacjami społecznymi wspierającymi realizację Programu,
- współpracy z organami kontrolnymi (inspekcja sanitarna, inspekcja pracy, inspekcja nadzoru budowlanego, inspekcja ochrony środowiska).
Celem przeprowadzenia Inwestycji, konieczne jest w pierwszej kolejności dokonanie inwentaryzacji wyrobów, które będą podlegały usunięciu oraz sporządzenie odpowiedniego programu tego usuwania. W tym celu Gmina w 2017 r. planuje ponieść wydatki na realizację zadania (dalej Zadanie, Projekt), które obejmie swym zakresem:
- inwentaryzację azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy (dalej: Inwentaryzacja)
- oraz
- sporządzenie projektu programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy (dalej: Program).
W związku z Inwentaryzacją zgromadzone zostaną dane dotyczące lokalizacji, ilości oraz stopnia szkodliwości wyrobów azbestowych, znajdujących się na terenie Gminy. Inwentaryzacja będzie przeprowadzana jako spis z natury, z uwzględnieniem numerów ewidencyjnych działek, na których występują wyroby azbestowe i obejmie zakresem wyroby azbestowe w każdej postaci tj. zarówno znajdujące się jeszcze w użytkowaniu, jak i będące już odpadami, które powinny zostać przeznaczone do utylizacji. O przeprowadzanej Inwentaryzacji Gmina powiadomi mieszkańców, zwracając się równocześnie z prośbą o zgłaszanie przez nich wyrobów azbestowych ukrytych, tj. przykładowo zmagazynowanych w pomieszczeniach gospodarczych.
Dzięki Inwentaryzacji uzyskane zostaną informacje o ilości (w m2) azbestu i wyrobów azbestowych, znajdujących się na terenie całej Gminy i w poszczególnych sołectwach, z podziałem na obiekty budowlane, w których występuje azbest i wyroby zawierające azbest (tj. budynki mieszkalne, budynki gospodarcze, budynki mieszkalno-gospodarcze, odpady magazynowane i inne obiekty).
Zgromadzone w związku z Inwentaryzacją dane zostaną wprowadzone do Bazy Azbestowej prowadzonej przez Ministerstwo Rozwoju.
W trakcie Inwentaryzacji przeprowadzona zostanie również akcja informacyjna, której celem będzie przede wszystkim zwiększenie świadomości społeczeństwa o zagrożeniach dla zdrowia i środowiska związanych z występowaniem w otoczeniu materiałów zawierających azbest.
W oparciu o dane uzyskane w trakcie Inwentaryzacji, Gmina sporządzi Program, który będzie określał w szczególności zasady bezpiecznego postępowania z azbestem (w tym: charakterystykę wyrobów zawierających azbest, obowiązki osób znajdujących się w posiadaniu wyrobów azbestowych oraz obowiązki Gminy) i diagnozę stanu gospodarowania azbestem w Gminie. Co więcej, Program będzie określał cele, charakterystykę i opis planowanych w ramach Inwestycji działań w zakresie usuwania azbestu oraz wyrobów zawierających azbest (dalej Usuwanie azbestu) wraz z ich kosztami, możliwymi harmonogramami realizacji, możliwymi źródłami finansowania i monitoringiem realizacji Usuwania azbestu.
Przedmiotowy Program będzie zawierał w szczególności: prawne aspekty użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest, wyniki Inwentaryzacji, analizę aktualnego stanu użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest, harmonogram usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest, a także dalsze cele i zadania Inwestycji, możliwości finansowania Usuwania azbestu, w tym pozyskania środków ze źródeł zewnętrznych.
Opcjonalnie w przypadku zaistnienia takiej konieczności Gmina, w ramach realizacji Projektu sporządzi również prognozę oddziaływania Inwestycji na środowisko.
Ponoszone w związku z realizacją Zadania wydatki będą dokumentowane przez dostawców towarów/wykonawców usług wystawianymi na Gminę fakturami VAT.
Gmina zamierza wystąpić do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w z wnioskiem o dofinansowanie Projektu.
W związku z realizacją Zadania, Gmina nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat, w szczególności tytułem dokonania na rzecz osoby fizycznej spisu z natury wyrobów azbestowych, czy przeprowadzenia akcji informacyjnej. Zarówno w związku z przeprowadzeniem Inwentaryzacji, jak sporządzeniem Programu, Gmina nie będzie uzyskiwała żadnych dochodów.
Realizacja Zadania pozwoli na podjęcie dalszych działań w zakresie Inwestycji, mających ostatecznie na celu Usuwanie azbestu. Przy czym Projekt, będący przedmiotem niniejszego zapytania oraz wniosku o dofinansowanie nie obejmuje dalszych działań w zakresie Inwestycji, w tym Usuwania azbestu.
Wnioskodawca na chwilę obecną nie jest w stanie określić, z jakich środków zostanie sfinansowana część Inwestycji polegająca na Usuwaniu azbestu, gdyż jak zostało wskazane powyżej możliwe sposoby finansowania zostaną określone w Programie. Gmina nie wyklucza jednakże, iż w przypadku gdyby przystąpiła w przyszłości do realizacji działań w zakresie Usuwania azbestu mieszkańcy będą partycypowali w kosztach usuwania wyrobów azbestowych z ich posesji, wnosząc odpowiednie opłaty (stałe lub określone np. jako procentowy udział w całkowitych kosztach usunięcia wyrobów z danej posesji) na rachunek Gminy, każdorazowo na podstawie zawartych z Gminą umów.
Gmina pragnie jednakże w tym miejscu podkreślić, iż realizacja Zadania, tj. Inwentaryzacja i sporządzenie Programu, nastąpi niezależnie od ewentualnie realizowanego w przyszłości Usuwania azbestu i sposobu jego finansowania.
Realizacja powyższego Projektu nastąpi w ramach wypełniania przez Gminę zadań własnych w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w sferze wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.).
Ponadto w piśmie z dnia 3 lipca 2017 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że w ocenie Gminy, z uwagi na fakt, iż jak wskazano w opisie sprawy przedstawionym we Wniosku W związku z realizacją Zadania, Gmina nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat, w szczególności tytułem dokonania na rzecz osoby fizycznej spisu z natury wyrobów azbestowych, czy przeprowadzenia akcji informacyjnej. Zarówno w związku z przeprowadzeniem Inwentaryzacji, jak i sporządzeniem Programu, Gmina nie będzie uzyskiwała żadnych dochodów, należy uznać, iż efekty zrealizowanej Inwestycji będą przez Gminę wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wnioskodawca pragnie przy tym zaznaczyć, iż planowana Inwestycja dotyczy jedynie dokonania inwentaryzacji azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy oraz opracowania programu usuwania azbestu i wyrobów zwierających azbest z terenu Gminy (dalej: Program). W założeniu Program może służyć realizacji dalszej inwestycji w postaci usuwania azbestu i jego wyrobów z terenu administrowanego przez Wnioskodawcę (dalej: Dalsza Inwestycja), jednakże dojście do realizacji Dalszej Inwestycji, nie jest na ten moment pewne Gmina nie planuje na chwilę obecną realizacji Dalszej Inwestycji.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu planowanych wydatków na realizację Zadania?
Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu planowanych wydatków na realizację Zadania.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.
Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalność gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji.
Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2b ustawy o VAT, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
- zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego, proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
- obiektywnie odzwierciedla część wydatków, przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5
-w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Jednocześnie, w świetle art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Wobec powyższego, w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia VAT, należy każdorazowo przeanalizować:
- czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT zostały nabyte przez podatnika tego podatku,
- czy, a jeśli tak to w jakim zakresie pozostają one w związku z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych VAT, jak również,
- czy w danej sytuacji nie są spełnione przesłanki negatywne wskazane w art. 88 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do ust. 2 przywołanego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartość niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl natomiast art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z przedstawionych powyżej przepisów wynika, iż jeżeli jednostka samorządu terytorialnego realizuje swoje zadania przy wykorzystaniu narzędzi i uprawnień nadanych im w drodze aktów prawnych, nie będzie ona podatnikiem VAT.
W przypadku natomiast, gdy dane zadanie jest realizowane przez jednostkę samorządu terytorialnego w oparciu o umowy cywilnoprawne, a więc na warunkach i w okolicznościach typowych dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą jednostka taka będzie traktowana jako podatnik VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją Zadania, Gmina będzie wykonywała zadania nałożone na nią w drodze aktów prawnych, tym samym me powinna zostać w tym zakresie uznana za podatnika VAT.
Gmina nie będzie przy tym pobierała jakichkolwiek opłat w związku z Projektem, w szczególności nie będzie pobierała od mieszkańców wynagrodzenia w związku z przeprowadzeniem Inwentaryzacji wyrobów azbestowych znajdujących się na ich posesjach, przeprowadzeniem akcji informacyjnej oraz ujęciem wyników Inwentaryzacji w Programie. Innymi słowy Zadanie nie będzie służyło działalności zarobkowej Gminy. Tym samym wydatki na realizację Projektu nie będą ponoszone przez Wnioskodawcę, działającego w charakterze podatnika VAT.
Podkreślenia wymaga, iż przeprowadzenie Zadania jest konieczne do ewentualnej realizacji dalszego etapu planowanej Inwestycji, tj. Usuwania azbestu z terenu Gminy. Wnioskodawca nie wyklucza przy tym, iż Usuwanie azbestu zostanie przeprowadzone przy udziale mieszkańców w kosztach usunięcia wyrobów azbestowych z ich posesji (przy czym decyzja o sposobie finansowania Usuwania azbestu nie została jeszcze podjęta). W takim przypadku jednakże, w opinii Wnioskodawcy, dopiero nakłady na Usuwanie azbestu mogły zostać uznane za ponoszone przez Gminę w związku z prowadzoną przez nią działalnością w zakresie Usuwania azbestu (kwestia ewentualnego opodatkowania tej czynności nie stanowi przedmiotu niniejszego zapytania).
Należy bowiem zaznaczyć, iż realizacja Zadania nastąpi niezależnie od przyjętego przez Wnioskodawcę sposobu finansowania i realizacji dalszego etapu Inwestycji, tj. Usuwania azbestu. W szczególności bowiem celem Projektu nie jest umożliwienie Gminie prowadzenia działalność zarobkowej na jakimkolwiek etapie Inwestycji Zadanie zostanie zrealizowane również w przypadku, w którym mieszkańcy nie będą ponosić ciężaru finansowego w związku z Usuwaniem azbestu.
W konsekwencji w analizowanej sytuacji nie zostanie spełniony pierwszy z warunków umożliwiających skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będzie uprawniona do dokonywania odliczeń VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Zadania.
Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych, które zostały wydane w imieniu ministra właściwego do spraw finansów. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 4 sierpnia 2010 r., sygn. ILPP2/443-791/10-5/PG, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazał, iż skoro Realizowane przedsięwzięcie odnoszące się do zadań własnych Gminy nie będzie (...) wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT to Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturach wystawionych na niego a związanych z realizacją zadania polegającego na opracowaniu programu usuwania azbestu z terenu gminy O. wraz z przeprowadzeniem inwentaryzacji terenowej w 2010 r.
Również w interpretacji indywidualnej z dnia 27 października 2010 r. o sygn. ILPP2/443-1216/10-4/BA Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że Wnioskodawca jednostka samorządu terytorialnego realizując projekt wykonuje jedno z zadań własnych Gminy, a wydatki poniesione w ramach realizacji zadania nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, () Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację zadania, jakim jest utworzenie gminnego programu usuwania azbestu oraz sporządzenie inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest.
Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej z dnia 25 października 2011 r. o sygn. IPTPP1/443-597/11-2/ALN, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi wyjaśnił co następuje: Opracowany program usuwania azbestu z terenu Gminy wraz z przeprowadzoną inwentaryzacją terenową będą służyły Gminie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu. Powyższe zadanie będzie realizowane w ramach zadań własnych Gminy, zgodnie z realizacją zapisów zawartych w Programie, przyjętym przez Radę Ministrów RP z dnia 14 lipca 2009 r. Celem jego realizacji jest usunięcie i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest. Zgodnie z treścią Programu do zadań jednostek samorządu terytorialnego należy opracowanie i aktualizacja inwentaryzacji i planów usuwania azbestu.
Biorąc pod uwagę powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy, należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż koszty związane z realizacją zadania będącego przedmiotem pytania, nie będą związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.
Na uwagę zasługuje również stanowisko zaprezentowane w interpretacji indywidualnej z dnia 15 października 2012 r. o sygn. IPTPP1/443-672/12-2/IG, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi mając na uwadze, iż wydatki jakie będzie ona [wnioskująca gmina przyp. Gminy] ponosić w związku z usuwaniem odpadów zawierających azbest, nie będą miały związku z wykonywaniem przez Gminę jakichkolwiek czynności opodatkowanych, zgodził się ze stanowiskiem wnioskującej gminy, iż w danej sprawie realizacja (...) zadania nie będzie miała związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych w tym zakresie.
Gmina pragnie również wskazać na interpretację indywidualną z dnia 11 sierpnia 2014 r. o sygn. IPTPP2/443-453/14-2/AW, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdził, iż W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ jak wynika z treści wniosku wydatki poniesione przez Gminę w związku z realizacją zadania nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym, (...) Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania z zakresu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest, ponieważ wydatki ponoszone w ramach realizacji tego zadania nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca efekty zrealizowanej Inwestycji będą przez Gminę wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego zadania. W związku z powyższym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. , ponieważ jak wynika z treści wniosku efekty zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej