W zakresie opodatkowania nieodpłatnej działalności statutowej Fundacji oraz prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją proj... - Interpretacja - 1462-IPPP1.4512.966.2016.1.MK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.12.2016, sygn. 1462-IPPP1.4512.966.2016.1.MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

W zakresie opodatkowania nieodpłatnej działalności statutowej Fundacji oraz prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu unijnego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2016 r. (data wpływu 16 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnej działalności statutowej Fundacji oraz prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu unijnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2016 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnej działalności statutowej Fundacji oraz prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu unijnego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Fundacja jest podmiotem posiadającym status organizacji pożytku publicznego, którego celem jest wspieranie instytucji pracujących z dziećmi i młodzieżą, prowadzenie nieodpłatnego doskonalenia nauczycieli szkół i placówek oświatowych w zakresie poprawy jakości pracy szkoły, przedsiębiorczości, edukacji obywatelskiej i ekonomicznej, a także kształtowanie postaw obywatelskich polskiego społeczeństwa.

Cel swój Fundacja realizuje poprzez nieodpłatne:

  • organizowanie i prowadzenie doskonalenia nauczycieli w zakresie jakości pracy szkoły, edukacji obywatelskiej, ekonomicznej i przedsiębiorczości,
  • organizowanie i prowadzenie doradztwa metodycznego dla nauczycieli edukacji obywatelskiej i ekonomicznej,
  • współpraca ze szkołami wdrażającymi nowe kierunki i metody nauczania,
  • opracowywanie szkolnych programów edukacji obywatelskiej i ekonomicznej,
  • opracowywanie scenariuszy lekcji edukacji obywatelskiej i ekonomicznej,
  • opracowywanie materiałów edukacyjnych dla nauczycieli edukacji obywatelskiej i ekonomicznej,
  • gromadzenie i udostępnianie materiałów pomocniczych nauczycielom i specjalistom opracowującym programy edukacji obywatelskiej,
  • organizowanie wyjazdów zagranicznych nauczycieli w celu zapoznawania ich ze sposobami prowadzenia edukacji obywatelskiej w innych krajach,
  • organizowanie pobytów nauczycieli z innych krajów w Polsce w celu zapoznania ich ze sposobami prowadzenia edukacji obywatelskiej w Polsce i wymiany doświadczeń pomiędzy nauczycielami przedmiotów społecznych z różnych krajów
  • współpraca z instytucjami krajowymi i zagranicznymi w zakresie edukacji obywatelskiej i ekonomicznej,
  • prowadzenie akcji edukacyjnych promujących poprawę systemu edukacji oraz wartości demokratyczne, postawy obywatelskie i przedsiębiorczość,
  • inicjowanie i wspieranie udziału obywateli w życiu publicznym,
  • prowadzenie edukacji europejskiej i edukacji na temat globalnych problemów współczesnego świata,
  • wspieranie szkół i innych instytucji we wprowadzaniu inicjatyw edukacyjnych w tym szczególnie wzbogacania oferty zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
  • prowadzenie edukacji w zakresie upowszechniania polskiej kultury i dziedzictwa narodowego,
  • prowadzenie edukacji wielokulturowej,
  • prowadzenie edukacji ekologicznej i zdrowotnej oraz upowszechnianie kultury i aktywności fizycznej,
  • prowadzenie działań na rzecz integracji i aktywizacji grup społecznych wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Jednocześnie Fundacja jest wpisana do Rejestru Przedsiębiorców i prowadzi działalność gospodarczą jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego, w zakresie:

  • działalność wydawnicza i handlowa artykułami przemysłowymi i wydawnictwami dla uczniów i nauczycieli,
  • działalność szkoleniowa z zakresu metod nauczania i zarządzania dla pracowników oświaty.
  • działalność marketingowa, promocyjna i reklamowa.
  • pozaszkolne formy edukacji.
  • sprzedaż autorskich praw majątkowych, praw z licencji oraz odpłatne udzielanie licencji na korzystanie z majątkowych praw autorskich.
  • sprzedaż praw związanych z know-how.
  • wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.

W latach 2012-2014 Fundacja była partnerem w projekcie międzynarodowym finansowanym ze środków komisji Europejskiej. Program zrealizowany przez Fundację wraz z instytucjami partnerskimi: Uniwersytet (Czechy), Uniwersytet (Słowenia), Instituut (Estonia), Institute of (Rumunia).

Celem głównym programu było upowszechnianie w społecznościach lokalnych wiedzy o podstawowych prawach człowieka wyrażonych w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej.

Cele szczegółowe:

  • zwiększenie poziomu wiedzy o zakresie stosowania Karty Praw Podstawowych
  • wsparcie aktywności obywatelskiej osób, które uważają, że ich prawa zostały naruszone oraz osób, które chcą występować w ich obronie
  • zwiększenie kompetencji organizacji zajmujących się kwestiami ochrony praw podstawowych
  • wsparcie poczucia solidarności i wspólnoty wartości obywateli Unii Europejskiej

Opis projektu:

Projekt, poprzez serię spotkań połączonych z warsztatami i debatami upowszechniał wiedzę o Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej - dokumencie kluczowym dla zrozumienia podstaw wspólnej europejskiej tożsamości. Spotkania przeprowadzone zostały w lokalnych bibliotekach w małych miejscowościach na terenie pięciu krajów biorących udział w projekcie. Wzięli w nich udział członkowie lokalnej społeczności, bibliotekarze, trenerzy Fundacji oraz przedstawiciele Biura Rzecznika Praw Obywatelskich.

Projekt ten realizowany był w ramach nieodpłatnej działalności statutowej Fundacji. Całość działań pokryta była ze środków projektu oraz środków własnych Fundacji, które stanowiły bądź inne dotacje bądź też środki pozyskane od darczyńców a więc osób (prawnych lub fizycznych), które nie były odbiorcami świadczeń Fundacji.

W ramach realizowanego projektu, organizacja nieodpłatnie świadczyła usługi oraz nabywała usługi i towary. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją Projektu nie miały żadnego związku z czynnościami wykonywanymi przez Fundację w ramach prowadzonej działalności gospodarczej a opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prowadzona przez Fundację nieodpłatna działalność statutowa, która obejmuje również realizację projektów unijnych jest opodatkowana podatkiem VAT? Czy Fundacja może odliczać podatek VAT od towarów i usług związanych z projektami unijnymi realizowanymi nieodpłatnie na rzecz swoich beneficjentów?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizowana przez nią działalność statutowa nieodpłatna pożytku publicznego w przedstawionym stanie faktycznym nie podlega opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług. W związku z tym, Fundacja nie ma prawa do odliczenia tego podatku od zakupionych towarów i usług związanych z tą działalnością, która obejmuje również realizację projektów unijnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i usług i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W konsekwencji, Fundacja nie ma prawa do odliczania podatku od zakupionych towarów i usług związanych z prowadzoną przez nią nieodpłatną działalnością statutową pożytku publicznego, w tym również mającą miejsce w czasie realizacji projektów unijnych. Beneficjenci ostateczni udzielonego dofinansowania nie wnoszą żadnych opłat z tytułu uzyskanych świadczeń. Ponoszony przez Fundację wkład własny w tych projektach pochodzi ze środków pozyskanych od darczyńców a więc osób trzecich. Nie ma więc w tym przypadku elementu ekwiwalentności, który przesądza o odpłatnym charakterze świadczeń udzielanych przez Fundację w ramach działalności statutowej.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty należnego podatku o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119, art. 120 ust. 11 i 19 oraz art. 124.

Oznacza to, że czynności zwolnione od podatku lub niepodlegające opodatkowaniu nie mają prawa do odliczenia. Ekonomiczny ciężar podatku ponosi więc w tym przypadku podmiot zwolniony lub wykonujący jak w przypadku Fundacji świadczenia nie podlegające opodatkowaniu.

Zgodnie art. 11 pkt 2 lit. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1081/2006, (obowiązującym w trakcie realizacji Projektu) podatek od towarów może być uznany za wydatek kwalifikowalny tylko wtedy, gdy został rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta oraz beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług. Jeśli Wnioskodawca nie może odliczyć podatku VAT, poniesione przez niego i udokumentowane koszty tego podatku są wydatkiem kwalifikowanym. Nie ma wątpliwości, że w przypadku działalności Fundacji taka sytuacja ma właśnie miejsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z przepisu art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy zwrócić uwagę na to, że usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść. Wskazać należy bowiem, że czynnikiem wyróżniającym określoną czynność jako czynność usługową (usługę) jest przede wszystkim to, że świadczenie tej czynności zmierza do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego.

Należy jednak zaznaczyć, że nie każde działanie, powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę, w rozumieniu przepisów ustawy. Aby tak się stało muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazać w tym miejscu również należy, że w cytowanym wyżej przepisie art. 8 ust. 1 ustawy przyjęto generalną zasadę, zgodnie z którą usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług, transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Jednakże zauważyć należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem posiadającym status organizacji pożytku publicznego, którego celem jest wspieranie instytucji pracujących z dziećmi i młodzieżą, prowadzenie nieodpłatnego doskonalenia nauczycieli szkół i placówek oświatowych w zakresie poprawy jakości pracy szkoły, przedsiębiorczości, edukacji obywatelskiej i ekonomicznej, a także kształtowanie postaw obywatelskich polskiego społeczeństwa.

Cel swój Fundacja realizuje poprzez nieodpłatne:

  • organizowanie i prowadzenie doskonalenia nauczycieli w zakresie jakości pracy szkoły, edukacji obywatelskiej, ekonomicznej i przedsiębiorczości,
  • organizowanie i prowadzenie doradztwa metodycznego dla nauczycieli edukacji obywatelskiej i ekonomicznej,
  • współpraca ze szkołami wdrażającymi nowe kierunki i metody nauczania,
  • opracowywanie szkolnych programów edukacji obywatelskiej i ekonomicznej,
  • opracowywanie scenariuszy lekcji edukacji obywatelskiej i ekonomicznej,
  • opracowywanie materiałów edukacyjnych dla nauczycieli edukacji obywatelskiej i ekonomicznej,
  • gromadzenie i udostępnianie materiałów pomocniczych nauczycielom i specjalistom opracowującym programy edukacji obywatelskiej,
  • organizowanie wyjazdów zagranicznych nauczycieli w celu zapoznawania ich ze sposobami prowadzenia edukacji obywatelskiej w innych krajach,
  • organizowanie pobytów nauczycieli z innych krajów w Polsce w celu zapoznania ich ze sposobami prowadzenia edukacji obywatelskiej w Polsce i wymiany doświadczeń pomiędzy nauczycielami przedmiotów społecznych z różnych krajów
  • współpraca z instytucjami krajowymi i zagranicznymi w zakresie edukacji obywatelskiej i ekonomicznej,
  • prowadzenie akcji edukacyjnych promujących poprawę systemu edukacji oraz wartości demokratyczne, postawy obywatelskie i przedsiębiorczość,
  • inicjowanie i wspieranie udziału obywateli w życiu publicznym,
  • prowadzenie edukacji europejskiej i edukacji na temat globalnych problemów współczesnego świata,
  • wspieranie szkół i innych instytucji we wprowadzaniu inicjatyw edukacyjnych w tym szczególnie wzbogacania oferty zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
  • prowadzenie edukacji w zakresie upowszechniania polskiej kultury i dziedzictwa narodowego,
  • prowadzenie edukacji wielokulturowej,
  • prowadzenie edukacji ekologicznej i zdrowotnej oraz upowszechnianie kultury i aktywności fizycznej,
  • prowadzenie działań na rzecz integracji i aktywizacji grup społecznych wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Jednocześnie Fundacja jest wpisana do Rejestru Przedsiębiorców i prowadzi działalność gospodarczą jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego, w zakresie:

  • działalność wydawnicza i handlowa artykułami przemysłowymi i wydawnictwami dla uczniów i nauczycieli,
  • działalność szkoleniowa z zakresu metod nauczania i zarządzania dla pracowników oświaty.
  • działalność marketingowa, promocyjna i reklamowa.
  • pozaszkolne formy edukacji.
  • sprzedaż autorskich praw majątkowych, praw z licencji oraz odpłatne udzielanie licencji na korzystanie z majątkowych praw autorskich.
  • sprzedaż praw związanych z know-how.
  • wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.

W latach 2012-2014 Fundacja była partnerem w projekcie międzynarodowym finansowanym ze środków komisji Europejskiej. Program zrealizowany przez Fundację wraz z instytucjami partnerskimi: Uniwersytet (Czechy), Uniwersytet (Słowenia), Instituut (Estonia), Institute (Rumunia).

Celem głównym programu było upowszechnianie w społecznościach lokalnych wiedzy o podstawowych prawach człowieka wyrażonych w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej.

Cele szczegółowe:

  • zwiększenie poziomu wiedzy o zakresie stosowania Karty Praw Podstawowych
  • wsparcie aktywności obywatelskiej osób, które uważają, że ich prawa zostały naruszone oraz osób, które chcą występować w ich obronie
  • zwiększenie kompetencji organizacji zajmujących się kwestiami ochrony praw podstawowych
  • wsparcie poczucia solidarności i wspólnoty wartości obywateli Unii Europejskiej

Opis projektu:

Projekt, poprzez serię spotkań połączonych z warsztatami i debatami upowszechniał wiedzę o Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej - dokumencie kluczowym dla zrozumienia podstaw wspólnej europejskiej tożsamości. Spotkania przeprowadzone zostały w lokalnych bibliotekach w małych miejscowościach na terenie pięciu krajów biorących udział w projekcie. Wzięli w nich udział członkowie lokalnej społeczności, bibliotekarze, trenerzy Fundacji oraz przedstawiciele Biura Rzecznika Praw Obywatelskich.

Projekt ten realizowany był w ramach nieodpłatnej działalności statutowej Fundacji. Całość działań pokryta była ze środków projektu oraz środków własnych Fundacji, które stanowiły bądź inne dotacje bądź też środki pozyskane od darczyńców a więc osób (prawnych lub fizycznych), które nie były odbiorcami świadczeń Fundacji.

W ramach realizowanego projektu, organizacja nieodpłatnie świadczyła usługi oraz nabywała usługi i towary. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją Projektu nie miały żadnego związku z czynnościami wykonywanymi przez Fundację w ramach prowadzonej działalności gospodarczej a opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy nieodpłatna działalność statutowa, która obejmuje również realizację projektów unijnych jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Należy wskazać, że działalność fundacji uregulowana jest przepisami ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2016 r. poz. 40). Stosownie do art. 1 ustawy o fundacjach, fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

W myśl art. 4 ww. ustawy, fundacja działa na podstawie przepisów tej ustawy i statutu. Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji (art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach).

Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 239), ustawa reguluje zasady:

  1. prowadzenia działalności pożytku publicznego przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych, współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi oraz współpracy, o której mowa w art. 4d;
  2. uzyskiwania przez organizacje pozarządowe statusu organizacji pożytku publicznego oraz funkcjonowania organizacji pożytku publicznego.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Organizacjami pozarządowymi są niedziałające w celu osiągnięcia zysku osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4 (art. 3 ust. 2 pkt 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie). Stosownie do art. 6 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.

Działalnością nieodpłatną pożytku publicznego jest działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które nie pobierają one wynagrodzenia (art. 7).

Wskazać należy w tym miejscu, że definicja działalności gospodarczej wynikająca z ustawy o podatku od towarów i usług ma charakter autonomiczny i powinna być rozpatrywana niezależnie od innych przepisów regulujących działalność fundacji oraz organizacji pożytku publicznego. Ponadto wskazać należy, że definicja zawarta w art. 15 ust. 2 ustawy stanowi wprost jakiego rodzaju czynności należy uznać za działalność gospodarczą, stąd też należy dokonać jej wykładni literalnej.

Działalność gospodarcza, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, nie musi być co do zasady prowadzona w celu uzyskania zysku. W ramach działalności gospodarczej podatnik VAT może dążyć do osiągnięcia celów inne niż zarobkowe. Tym samym, podatnikami VAT mogą być również podmioty typu non profit, realizujące np. zadania charytatywne, przy czym opodatkowaniu mogą podlegać jedynie takie czynności wykonywane przez tych podatników, działających w tym charakterze, które są realizowane pod tytułem odpłatnym. Bez znaczenia także dla bycia podatnikiem VAT jest efekt prowadzonej działalności, w szczególności, czy jest to działalność dochodowa, czy też przynosząca straty.

Ponadto należy wskazać, że realizacja zadań fundacji, poza przypadkami prowadzenia przez nią działalności gospodarczej związanej z jej celami statutowymi (czynności odpłatne), ma z reguły charakter usługowy nieodpłatny. Przy czym, należy zauważyć, że jego statutowe czynności podlegają opodatkowaniu, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jedynie wówczas, gdy są one realizowane za odpłatnością (odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług), natomiast, gdy są wykonywane nieodpłatnie nie podlegają podatkowi od towarów i usług.

Zatem z uwagi na opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w zakresie, w jakim Fundacja wykonuje nieodpłatnie czynności w ramach działalności statutowej w oparciu o ustawę o fundacjach oraz ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie to w takim zakresie nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji działalność statutowa Fundacji będąca równocześnie nieodpłatną działalnością organizacji pożytku publicznego, która obejmuje również realizację projektów unijnych nie jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca w tym zakresie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a Jego działalność w tym zakresie nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także odliczenia podatku VAT od towarów i usług związanych z projektami unijnymi realizowanymi nieodpłatnie na rzecz swoich beneficjentów.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że projekt realizowany był w ramach nieodpłatnej działalności statutowej Fundacji. W ramach realizowanego projektu, organizacja nieodpłatnie świadczyła usługi oraz nabywała usługi i towary. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie miały żadnego związku z czynnościami wykonywanymi przez Fundację w ramach prowadzonej działalności gospodarczej a opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a Wnioskodawca był czynnym podatnikiem podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż nabyte towary i usługi nie zostały wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w związku realizacją projektów unijnnych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Należy ponadto podkreślić, że pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie