Zorganizowana część przedsiębiorstwa. - Interpretacja - 1061-IPTPP3.4512.515.2016.1.IŻ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.10.2016, sygn. 1061-IPTPP3.4512.515.2016.1.IŻ, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2016 r. (data wpływu 19 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy:

  • majątek przejmowany na skutek podziału przedsiębiorstwa Wnioskodawcy oraz majątek pozostający w Spółce stanowić będą zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT (część pytania oznaczonego we wniosku nr 1),
  • opisana transakcja podziału Spółki poprzez wydzielenie i przeniesienie Działu Prefabrykacji do Nowej Spółki, będzie podlegać wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy:

  • majątek przejmowany na skutek podziału przedsiębiorstwa Wnioskodawcy oraz majątek pozostający w Spółce stanowić będą zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT (część pytania oznaczonego we wniosku nr 1),
  • opisana transakcja podziału Spółki poprzez wydzielenie i przeniesienie Działu Prefabrykacji do Nowej Spółki, będzie podlegać wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą (dalej: Spółka lub Spółka Dzielona), której udziałowcami są trzy osoby fizyczne (będące polskimi rezydentami podatkowymi) i jedna osoba prawna. Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Polski, której przedmiotem jest m.in. handel hurtowy i detaliczny materiałami budowlanymi, wyrobami hutniczymi oraz usługi prefabrykacji elementów zbrojarskich. Zgodnie z przyjętą strategią Wnioskodawca planuje przeprowadzenie podziału Spółki. Planowany podział miałby być przeprowadzony zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych tj. poprzez wydzielenie jednego z działów (dotyczącego usługi prefabrykacji) do istniejącej lub nowo zawiązanej spółki z o. o. (dalej: Nowa Spółka). Zarówno działalność handlowa jak również zakład prefabrykacji (zbrojarnia) są wyodrębnione w ramach struktury wewnętrznej Spółki jako odpowiednio: Dział Operacyjno-Handlowy oraz Dział Prefabrykacji (zwane łącznie: Działy). Działalność Spółki jest obecnie prowadzona w obiektach wynajmowanych przy ul. . niemniej do Działu Prefabrykacji przynależy alokowana do niego nieruchomość położona ., z której obecnie Spółka osiąga przychody z najmu, a która w przyszłości zostanie sprzedana.

Wyodrębnienie obu ww. Działów jako samodzielnych jednostek wewnętrznych w Spółce zostało usankcjonowane stosowną uchwałą Zarządu Spółki, w wyniku podjęcia której formalnie powstały dwa piony / dwie jednostki na wewnętrznym rozrachunku:

  • Dział Operacyjno-Handlowy - którego przedmiotem działalności jest sprzedaż detaliczna i hurtowa artykułów budowlanych i wyrobów hutniczych (gł. stali);
  • Dział Prefabrykacji - którego przedmiotem działalności są: usługi prefabrykacji elementów stalowych oraz administracja nieruchomością będącą własnością Spółki.

Poniżej przedstawiony został bardziej szczegółowy opis obu Działów w kontekście przypisanych do obu jednostek składników majątkowych oraz ich wyodrębnienia w ramach Spółki.

  1. Składniki wchodzące w skład Działów oraz wyodrębnienie organizacyjne.

Do Działu Prefabrykacji zostały alokowane takie składniki/elementy (niezbędne do samodzielnego prowadzenia działalności przez ten Dział) jak:

  1. majątek trwały i aktywa służące prowadzeniu działalności w zakresie produkcji prefabrykatów oraz zarządzania nieruchomością (obejmujący przede wszystkim zaliczone do majątku trwałego Spółki maszyny i urządzenia służące produkcji oraz nieruchomość własną),w szczególności: własność ruchomości związanych z usługą zbrojami m.in linii produkcyjnej, maszyn, urządzeń, własność nieruchomości przy ul. , oraz własność innych ruchomości wykorzystywanych w działalności zakładu prefabrykacji (np. komputery, drukarki);
  2. wartości niematerialne i prawne (licencje na oprogramowanie komputerowe);
  3. umowy gospodarcze, związane z działalnością Działu Prefabrykacji oraz wynajmem nieruchomości;
  4. wierzytelności (należności) wynikające z działalności w zakresie świadczenia usług oraz zarządzania i obrotu majątkiem nieruchomym oraz zobowiązania, w tym w szczególności prawa i obowiązki wynikające z umów, dotyczących majątku nieruchomego m.in. umowy o dostawę mediów dotyczących nieruchomości, umowa ubezpieczenia dotycząca majątku nieruchomego, wszelkie wierzytelności (należności) wynikające z umów najmu oraz inne wierzytelności;
  5. materiały (zapasy) niezbędne na potrzeby prowadzenia działalności handlowej;
  6. część środków pieniężnych znajdujących się w kasie i na rachunkach bankowych Spółki;

Analogicznie do Działu Operacyjno-Handlowego zostały alokowane takie składniki/elementy (niezbędne do samodzielnego prowadzenia działalności przez ten Dział) jak:

  1. aktywa trwałe służące prowadzeniu działalności w zakresie handlu, w tym środki trwałe (sprzęt komputerowy, środki transportu);
  2. wartości niematerialne i prawne (licencje na oprogramowanie komputerowe);
  3. materiały (zapasy) niezbędne na potrzeby prowadzenia działalności handlowej;
  4. umowy handlowe z kontrahentami i producentami, w tym umowa najmu lokalu handlowego i inne umowy związane z działalnością handlową;
  5. wierzytelności (należności) oraz zobowiązania wynikające z prowadzonej działalności operacyjnej (w tym m.in.: kredyt, zobowiązania handlowe pracownicze),
  6. część środków pieniężnych w kasie oraz środki pieniężne znajdujące się na rachunkach bankowych;

Do obu Działów są przypisani konkretni pracownicy oraz istnieje hierarchiczna struktura podległości służbowej, w tym dla każdego z Działów wskazana jest osoba odpowiedzialna za zarządzanie nimi. Należy zaznaczyć, iż oba Działy, jako niezależne od siebie podlegają bezpośrednio Zarządowi Spółki.

  1. Wyodrębnienie finansowe.

W ewidencji księgowej Spółki wyodrębnione zostały konta analityczne umożliwiające ewidencję przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów (w tym zobowiązań). Dla każdego z Działów został dokonany stosowny podział kont, w konsekwencji, możliwe jest oddzielne prezentowanie przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów dla dwóch niezależnych jednostek organizacyjnych, tj, dla Działu Operacyjno-Handlowego, jak i Działu Prefabrykacji. Koszty wspólne dla obu Działów są dzielone według klucza alokacji ustalonego przez Zarząd (o ile nie można ich przypisać bezpośrednio do określonego Działu). I tak np. koszty działalności osób zapewniających obsługę obu działów (w szczególności obsługa księgowa, kadrowa, utrzymanie systemów informatycznych, obsługa administracyjna), są alokowane pomiędzy Działy na podstawie przyjętego klucza alokacji według liczby pracowników, a w odniesieniu do wynajmowanych powierzchni na podstawie faktycznie wykorzystywanej powierzchni. Po wydzieleniu Nowa Spółką będzie kontynuowała korzystanie z ww. usług na podstawie umowy zlecenia zawartej ze Spółką Dzieloną lub jej pracownikami.

W zakresie w jakim obsługa handlowa dotychczasowych klientów Działu Operacyjno-Handlowego będzie wymagała zlecenia usługi prefabrykacji do czasu dokonania podziału będzie on zlecał tę usługę w oparciu o ustalone ceny wewnętrzne generując tym samym koszt dla własnego pionu i przychód dla Działu Prefabrykacji.

Dla obu Działów na dzień podziału będzie prowadzona odrębna ewidencja środków pieniężnych bądź poprzez odrębne konto księgowe lub też poprzez ewidencję analityczną w systemie księgowym umożliwiającą odpowiednią alokację środków pieniężnych dla każdego Działu.

Na dzień składania niniejszego zapytania Spółka prowadzi wyliczenia rentowności prowadzonej działalności przez każdy z tych Działów. Z istniejącego systemu rachunkowości w Spółce jest generalnie możliwe ustalenie wyniku finansowego odrębnie dla każdego z obu Działów.

  1. Wyodrębnienie funkcjonalne

Oba działy zostały wyodrębnione w Spółce pod względem funkcjonalnym, w stopniu pozwalającym na samodzielną realizację odrębnych dla każdego Działu, zadań gospodarczych. Tym samym, zarówno Dział Operacyjno-Handlowy, jak i Dział Prefabrykacji mogą stanowić niezależne przedsiębiorstwa realizujące własne cele gospodarcze, do których są przeznaczone.

Jak już zostało wskazane wcześniej, przedmiotem działalności Działu Prefabrykacji jest przede wszystkim świadczenie usług w zakresie prefabrykacji elementów stalowych, a przy okazji również świadczenie usługi najmu nieruchomości będącej własnością Spółki. Dział Prefabrykacji w oparciu o wiedzę i doświadczenie kierownika i podległego mu zespołu pracowników, wykorzystując własne składniki majątkowe (w tym maszyny i urządzenia) posiada potencjał do realizacji we własnym zakresie zleceń usługowych począwszy od momentu ich pozyskania, poprzez realizację do sfinalizowania i rozliczenia transakcji sprzedaży. Na chwilę obecną zlecenia usługowe dla Działu Prefabrykacji pozyskuje kierownik działu we współpracy z zewnętrznymi przedstawicielami handlowymi. Zaopatrzenie materiałowe, serwis maszyn i inne zadania wymagane dla zapewnienia ciągłości pracy Działu, w tym rozliczenie zleceń w programie, wystawienie dokumentów magazynowych i sprzedażowych, są realizowane w całości przez pracowników Działu prefabrykacji.

Z kolei przedmiotem działalności Działu Operacyjno-Handlowego jest sprzedaż hurtowa i detaliczna materiałów budowlanych. Dział ten dysponując własnym personelem, składnikami majątkowymi, w tym kontraktami handlowymi, własnymi należnościami i zobowiązaniami, etc. po podziale będzie mógł samodzielnie realizować swoje zadania tj. obsługę klienta detalicznego i hurtowego w pełnym zakresie (analogicznie dokonywanie zamówień, gospodarka magazynowa, realizacja zamówień, obsługa dokumentacyjna itp.) tak jak odbywa się to do tej pory. Po dokonaniu podziału Spółki, w zakresie świadczenia usług Dział Prefabrykacji jak i Nowa Spółka będą stanowiły dwa odrębne podmioty o różnym profilu działalności - jedna - skład materiałów budowlanych, druga - zakład prefabrykacji. Należy podkreślić iż, już w chwili obecnej oba te Działy stanowią z organizowane samodzielne jednostki przeznaczone do realizacji przydzielonych im celów i zadań.

Transakcja podziału.

Planowany podział pozwoli na osiągnięcie wytyczonych celów ekonomicznych, którymi są:

  1. racjonalne zoptymalizowanie działalności gospodarczej Spółki poprzez formalnoprawne rozdzielenie niezależnych od siebie segmentów działalności gospodarczej, a co za tym idzie optymalizację zarządzania, możliwość kontroli kosztów i nadzoru nad prawidłowym funkcjonowaniem obu części Spółki;
  2. umożliwienie osobom odpowiedzialnym za poszczególne Działy zaangażowanie się w jeden konkretny rodzaj działalności, tj. świadczenie usług i działalność handlową
  3. podział ułatwi podmiotom finansującym (bankom) ocenę rzeczywistej sytuacji finansowej każdej z firm i zapewni niezależną możliwość pozyskania finansowania dla obu podmiotów, a w sytuacji pogorszenia koniunktury w jednym podmiocie umożliwi uzyskanie finansowania w drugim z nich - co pośrednio wpłynie na poprawę sytuacji obu podmiotów na rynku.

Jak zaznaczono, planowany podział Spółki ma być przeprowadzony zgodnie z Kodeksem spółek handlowych art. 529 § 1 pkt 4 tj. poprzez wydzielenie Działu Prefabrykacji do istniejącej lub nowo zawiązanej spółki z o. o. spółki przejmującej. W Spółce po dniu wydzielenia (określonym zgodnie z ksh) pozostanie Dział Operacyjno-Handlowy. Zgodnie z art. 542 § 4 ksh podział zostanie sfinansowany z zysków własnych Spółki i nie spowoduje obniżenia kapitału zakładowego Spółki.

Po przeprowadzeniu podziału, zarówno zespół składników majątkowych, który zostanie przeniesiony na Nową Spółkę, jak i zespół składników majątkowych pozostających w majątku Spółki będą stanowiły funkcjonalną całość, umożliwiającą samodzielne prowadzenie działalności w zakresie, odpowiednio:

  • prowadzenia działalności usługowej - w odniesieniu do zespołu składników majątkowych, które zostaną przeniesione na Spółkę Przejmującą;
  • prowadzenia działalności handlowej - w odniesieniu do zespołu składników majątkowych, które pozostaną w Spółce Dzielonej.

Założeniem podziału jest, że uprawnionymi do otrzymania udziałów w Nowej Spółce będą wszyscy dotychczasowi wspólnicy posiadający w niej udziały. Oznacza to, że każdy ze Wspólników (w tym osoby fizyczne i prawne) w wyniku planowanej transakcji podziału Spółki przez wydzielenie zachowa wszystkie posiadane dotychczas udziały Spółki Dzielonej i w dalszym ciągu pozostanie jej wspólnikiem, a dodatkowo obejmie nowe udziały w Nowej Spółce.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy majątek przejmowany na skutek podziału przedsiębiorstwa Wnioskodawcy oraz majątek pozostający w Spółce stanowić będą zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT? (część pytania oznaczonego we wniosku jako pytanie nr 1)

  • Czy w okolicznościach zdarzenia przyszłego, opisana transakcja podziału Spółki poprzez wydzielenie i przeniesienie Działu Prefabrykacji do Nowej Spółki, będzie podlegać wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług? (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 3)

  • Zdaniem Wnioskodawcy, (w zakresie pytania nr 1) majątek przejmowany na skutek podziału przedsiębiorstwa Wnioskodawcy oraz majątek pozostający w Spółce stanowić będą zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o PDOP oraz art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

    Zgodnie z Ustawą o PDOP zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa (dalej: ZCP) jest: organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespól składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania (art. 4a pkt 4 ustawy o PDOP).

    Na gruncie powyższych przepisów oraz w oparciu o doktrynę prawa podatkowego i dotychczasową praktykę organów podatkowych, przesłankami uznania danego zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest, aby:

    • istniał zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) powiązanych funkcjonalnie i składniki te były przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych;
    • zespół tych składników był wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie;
    • zespół tych składników był wyodrębniony finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie;
    • zespół tych składników mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

    Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że ZCP ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa Jako dział, wydział, oddział itp. co znajduje potwierdzenie w odpowiednich zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze (zgodnie z Interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 lutego 2009 r., sygn. IPPB5/423-165/08-6/MB, podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 3 marca 2008 r. sygn. IPPB3-423-524/07-2/MB oraz interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 7 października 2008 sygn. lLPB3/423-4B6/08-2/HS).

    Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, co nie jest tożsame z pełną samodzielnością finansową. Podobnie: interpretacja indywidualna z dnia 18 marca 2008 r. (sygn. IBPB3/423-100/08/MS) wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

    Przez wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Wymagane jest, aby ZCP mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, do których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 3 marca 2008 r. (sygn. IPPB3-423-524/07-2/MB) wskazał, że Aby zatem w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

    Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.

    Wnioskodawca uważa, że wszystkie analizowane powyżej przesłanki zaistnienia ZCP dla obu działów będą spełnione ponieważ:

    1. na Dział Operacyjno-Handlowy i Dział Prefabrykacji składają się składniki majątkowe materialne i niematerialne (m. in. majątek trwały i pozostałe aktywa, umowy gospodarcze, własne wierzytelności (należności) i zobowiązania oraz środki pieniężne), pozwalające na samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej w ramach własnych kompetencji
    2. oba Działy są wyodrębnienie organizacyjne, co znajduje swoje odzwierciedlenie m.in. w uchwale zarządu, schemacie organizacyjnym Spółki, alokacji odpowiednich pracowników, istnieniu zwierzchnika dla poszczególnych Działów (którzy podlegają bezpośrednio Zarządowi Spółki) .
    3. Dział Operacyjno-Handlowy i Dział Prefabrykacji zostały wyodrębnione funkcjonalnie w strukturze przedsiębiorstwa dla realizacji odrębnych celów i zadań. Przedmiotem działalności Działu Operacyjno-Handlowego jest sprzedaż hurtowa i detaliczna materiałów budowlanych. Z kolei przedmiotem działalności Działu Prefabrykacji jest realizacja usług prefabrykacji oraz administrowanie nieruchomością przy ul. . w ramach świadczonych usług najmu. Pomiędzy składnikami majątkowymi, które wchodzą w skład każdego z Działów istnieje wyraźny związek funkcjonalny tj. składniki przynależne Działowi Operacyjno-Handlowemu funkcjonalnie związane są z tym konkretnym Działem i jemu służą, tak samo składniki alokowane do Działu Prefabrykacji są z nim ściśle związane. Oba Działy do czasu podziału będą funkcjonowały w ramach struktury organizacyjnej Spółki w oparciu o przydzielone wyłącznie do nich składniki materialne i niematerialne, którymi będą w szczególności, środki trwałe i wartości niematerialne oraz dedykowani pracownicy. I tak, w celu zapewnienia możliwości realizacji powierzonych funkcji, Działowi Prefabrykacji zostały przydzielone m.in. prawa do nieruchomości (rzeczowe lub obligacyjne), linia produkcyjna, wyposażenie pomieszczeń, sprzęt komputerowy wraz ze specjalistycznym oprogramowaniem, bazy danych, drukarki i kopiarki, telefony etc. Dział Operacyjno-Handlowy z uwagi na swoją inną funkcję otrzymał w administrowanie zapasy i zaplecze magazynowe wraz z wyposażeniem i sprzętem oraz bazy danych, drukarki i kopiarki, telefony bez których jego funkcjonowanie nie byłoby możliwe etc.
    4. Dział Operacyjno- Handlowy i Dział Prefabrykacji są wyodrębnione pod względem finansowym. W planie kont Spółki wyodrębniono konta analityczne dla ewidencji przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów (w tym zobowiązań) odrębnie dla każdego z Działów, w efekcie możliwe jest oddzielne ustalenie przychodów i kosztów i wyniku finansowego odrębnie dla każdego Działu. Wprowadzono oznakowanie w ewidencji środków trwałych umożliwiające identyfikację danego środka trwałego w ramach konkretnego Działu oraz przypisanie Działom odpowiedniej wartości amortyzacji.

    Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Spółki, w opisanej sytuacji zdarzenia przyszłego spełnione będą wszystkie przesłanki wyodrębnienia funkcjonalnego, organizacyjnego i finansowego, a oba Działy (po podziale) będą mogły prowadzić działalność gospodarczą w sposób niezależny. Tym samym stanowią ZCP w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o PDOP i art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

    Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 3.

    Spółka stoi na stanowisku, że przeniesienie w wyniku podziału przez wydzielenie Działu Prefabrykacji na rzecz Nowej Spółki podlegać będzie wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o VAT.

    Podział przez wydzielenie powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonej części majątku, co oznacza że na gruncie ustawy o VAT powinien być rozumiany jako transakcja zbycia. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o VAT, przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Mając na uwadze fakt, że w wyniku podziału Spółki nastąpi wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Nowej Spółki, Spółka stoi na stanowisku, że taka transakcja nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie będzie zatem konieczne dla udokumentowania tej transakcji wystawienie faktury VAT i ujęcie jej w deklaracji VAT-7.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

    Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Nadmienia się, że zagadnienie objęte częścią pytania oznaczonego we wniosku nr 1 i pytaniem nr 2 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostało załatwione odrębnym rozstrzygnięciem.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi