Temat interpretacji
prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2016 r. (data wpływu 28 lipca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 sierpnia 2016 r. (data wpływu 22 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu . w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa . na lata 2014-2020 jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu . w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ..na lata 2014-2020.
Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 sierpnia 2016 r. (data wpływu 22 sierpnia 2016 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, własnego stanowisko w sprawie oceny prawnej zdarzenia oraz o uiszczenie opłaty.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).
Z tytułu wykonywania swojej działalności, Wnioskodawca - Województwo .jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, działając w oparciu o art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 poz. 710)
Realizując projekt pn. . w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa .. na lata 2014-2020, Województwo . działa jako organ władzy publicznej a zadania i cele realizowane w ramach powyższego projektu należą do zadań własnych Województwa zgodnie z art. 11 ust. 1, pkt 2, 3, ust. 1c, ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa (Dz. U. z 2016 poz. 486).
Przedmiotowy projekt wpisuje się w:
- Strategię Rozwoju Województwa . 2020: poprzez kształtowanie innowacyjnego środowiska przedsiębiorczości i rozwiązań sieciowych, współpracę między samorządowcami, przedsiębiorcami i sferą B+R, w tym prowadzenie bezpłatnych konsultacji udzielanych przez specjalistów branżowych i ekspertów z KE (...), promocję marki .. m.in. poprzez organizowanie wystaw, imprez i konkursów promujących region i produkty regionalne na poziomie krajowym i międzynarodowym;
- Regionalną Strategię Innowacji .: poprzez organizację spotkań szkoleniowo brokerskich w ramach specjalizacji regionalnych, rozwój potencjału innowacyjnego regionu, obejmującego powszechne zastosowanie innowacji we wszystkich obszarach i branżach funkcjonujących w regionie. Wpisuje się również w strategie na szczeblu krajowym;
- Krajową Strategię Rozwoju Regionalnego na lata 2010-2020: poprzez wspomaganie wzrostu konkurencyjności regionów oraz tworzenie warunków dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych ukierunkowanych terytorialnie.
- Strategię Innowacyjności i Efektywności .. poprzez zwiększenie zaangażowania przedsiębiorców z regionu .. w działalność na rynkach zagranicznych oraz nawiązywania kontaktów gospodarczych z firmami z innych krajów europejskich.
Wyżej wymieniony projekt nie jest projektem inwestycyjnym lecz projektem mającym na celu zwiększenie międzynarodowej sieci współpracy z podmiotami z innych regionów europejskich oraz stworzenie w Brukseli przestrzeni spotkań dla pionierów i innowatorów pochodzących z różnych branż i dziedzin. Realizacja projektu przyczyni się do wzrostu liczby inwestycji zagranicznych, rozwoju eksportu i zdobywania nowych rynków zbytu za granicą przez przedsiębiorstwa z regionu łódzkiego oraz stworzenia w Domu . w Brukseli przestrzeni spotkań dla przedstawicieli różnych gałęzi gospodarki. Osiągnięte efekty realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Realizacja projektu przyczyni się do rozwoju eksportu i zdobywania nowych rynków zbytu za granicą przez przedsiębiorstwa z regionu oraz stworzenia w Domu . w Brukseli przestrzeni spotkań dla pionierów i innowatorów pochodzących z różnych branż i dziedzin. Podmiotem wdrażającym projekt jest Województwo .
Planowane działania w ramach projektu:
- Utworzenie i działalność Punktu Wsparcia Inwestora w Brukseli mająca na celu wypracowanie zintegrowanej oferty inwestycyjnej ., dopasowanej do specyfiki rynku Beneluksu oraz potencjału gospodarczego województwa.
- Promocja gospodarcza Województwa . na obszarze krajów Beneluksu m.in. poprzez zapewnienie udziału w targach branżowych, organizację misji gospodarczych dla firm z .., organizacja lub udział w prezentacjach, seminariach, konferencjach o charakterze gospodarczym.
- Zarządzanie projektem.
Planowane koszty w ramach poszczególnych działań w projekcie:
Zadanie 1. Utworzenie i działalność Punktu Wsparcia Inwestora w Brukseli (PWI):
- Koszt wynajmu powierzchni biurowo wystawienniczej.
- Koszt organizacji i prowadzenie szkoleń, spotkań, warsztatów, konsultacji, konferencji, targów, misji, wizyt studyjnych, forów etc., w szczególności honorariów eksperckich, wyżywienia (catering), noclegów, ubezpieczenia uczestników, oprawy multimedialnej, montażu, demontażu.
- Koszt usług tłumaczenia wraz z prawami autorskimi (w szczególności na język angielski, francuski, niderlandzki).
- Koszt wykonania analiz, prac studialnych, ekspertyz i usług doradczych związanych z działalnością PWI.
- Koszt podróży służbowych przedstawicieli instytucji realizującej projekt oraz przedstawicieli podmiotów świadczących usługi w zakresie informacji gospodarczej (transport, zakwaterowanie, ubezpieczenia i wizy, z wyłączeniem wyżywienia).
Zadanie 2. Promocja gospodarcza Województwa .. na obszarze krajów Beneluksu:
- Koszt wynajmu powierzchni wystawienniczej na targach oraz w centrach biznesowych na terenie krajów Beneluksu.
- Koszt wpisu do katalogów targowych, wystawowych, opłat rejestracyjnych.
- Koszty przygotowania projektu, zabudowy i utrzymania stoiska, w tym montażu, demontażu, sprzątania, energii elektrycznej, dostępu do sieci Internet.
- Koszt wstępu na wystawy lub targi.
- Koszt transportu eksponatów, innych materiałów lub produktów (wraz z ubezpieczeniem).
- Koszt usług tłumaczenia wraz z prawami autorskimi (w szczególności na język angielski, francuski, niderlandzki).
- Koszt podróży służbowych do 2 przedstawicieli firm uczestniczących w realizowanych przedsięwzięciach (transport, zakwaterowanie, ubezpieczenia i wizy, z wyłączeniem wyżywienia).
- Koszt przygotowania promocji gospodarczej Województwa .. w krajach Beneluksu, w tym wykonania analiz i ekspertyz.
- Koszt projektu, przygotowania, produkcji, emisji materiałów promocyjnych, koszty reklamy.
- Koszt projektu, produkcji, dystrybucji materiałów promocyjnych i wydawnictw.
- Koszt usług związanych z dokumentowaniem wydarzeń.
Zadanie 3. Zarządzanie projektem:
- Koszt wynagrodzenia menadżera projektu.
Przedmiot projektu, którym jest kompleksowy rozwój działalności gospodarczej podmiotów z Województwa . na terenie krajów Beneluksu, nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniem podatku od towarów i usług. Zakup usług oraz towarów w ramach realizacji ww. projektu dokumentowany będzie rachunkami i fakturami VAT wystawianymi na rzecz Województwa ..
Do wniosku o dofinansowanie ww. projektu dołączono Oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, w którym uznano, iż zarówno w trakcie realizacji niniejszego projektu, jak i po jego zakończeniu nie ma możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, którego wysokość została określona w kategorii wydatki kwalifikowalne.
Załącznikiem obligatoryjnym ww. wniosku o dofinansowanie jest interpretacja indywidualna właściwej Izby Skarbowej w sprawie prawnej możliwości odzyskania podatku VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w postaci zwrotu podatku z tytułu realizacji projektu .. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa .. na lata 2014-2020?
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), w ramach realizowanego ww. projektu nie ma podstaw prawnych do odzyskania podatku od towarów i usług w postaci zwrotu podatku z tytułu realizacji projektu ...
Realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, ponieważ Województwo ..nie będzie uzyskiwało profitów z tytułu realizacji projektu Województwo .. nie będzie pobierać opłat za udział w wydarzeniach.
Województwo .. jest zarejestrowanym podatnikiem VAT - czynnym w przypadku czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych.
Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja projektu pn. .., mieści się w zakresie zadań własnych nałożonych ustawą z dnia 05 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tj. z 2016, poz. 486) i w tym zakresie Województwo .. jako organ władzy publicznej realizuje zadania nałożone przepisami prawa art. 11.1 pkt 3 ww. ustawy, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, co wyklucza odzyskanie podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 6.1 pkt 1 ustawy o samorządzie województwa (tj. z 2016. poz. 486) samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Podatnikiem VAT mogą być osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie województwa (tj. z 2016, poz. 486) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 pkt 2, 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2016 r., poz. 486), samorząd określa strategię rozwoju województwa, uwzględniającą w szczególności następujące cele: pobudzanie aktywności gospodarczej oraz podnoszenie poziomu konkurencyjności i innowacyjności gospodarki województwa.
Zgodnie z art. 11 ust. 1c ww. ustawy o samorządzie województwa strategia rozwoju województwa zawiera:
- diagnozę sytuacji społeczno-gospodarczej województwa;
- określenie celów strategicznych polityki rozwoju województwa;
- określenie kierunków działań podejmowanych przez samorząd województwa dla osiągnięcia celów strategicznych polityki rozwoju województwa. ()
W myśl art. 11 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy o samorządzie województwa, samorząd województwa prowadzi politykę rozwoju województwa, na którą składa się promocja walorów i możliwości rozwojowych województwa.
Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizując projekt pn. .., Województwo ..działa jako organ władzy publicznej a zadania i cele realizowane w ramach powyższego projektu należą do zadań własnych Województwa zgodnie z ustawą o samorządzie województwa (art. 11 ust. 1, pkt 2, 3, ust. 1c, ust. 2 pkt 8). Wymieniony projekt nie jest projektem inwestycyjnym lecz projektem mającym na celu zwiększenie międzynarodowej sieci współpracy z podmiotami z innych regionów europejskich oraz stworzenie w Brukseli przestrzeni spotkań dla pionierów i innowatorów pochodzących z różnych branż i dziedzin. Osiągnięte efekty realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wskazał Zainteresowany efekty realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu . w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca efekty realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego .., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi