Czy planowana dostawa nieruchomości opisanej szczegółowo w stanie faktycznym niniejszego wniosku podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów ... - Interpretacja - ITPP1/4512-44/16/BK

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 04.04.2016, sygn. ITPP1/4512-44/16/BK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy planowana dostawa nieruchomości opisanej szczegółowo w stanie faktycznym niniejszego wniosku podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej w stosunku do działek zabudowanych (nr .oraz nr..) i niezabudowanych (nr oraz.), czy zaś w stosunku do działek zabudowanych podlegać będzie zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub art. 43 ust. 1 pkt 10a w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a działek niezabudowanych (nr .oraz..) oznaczonych w ewidencji gruntów symbolem R -tereny orne, podlegać będzie zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2016 r. (data wpływu 18 stycznia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2016 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Art. 49 w zw. z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 1392 z późn. zm.) stanowi, że wojewoda z urzędu przekazuje województwu mienie Skarbu Państwa służące realizacji zadań tego województwa. Natomiast stosownie do art. 25 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. z 1998 r., Nr 133, poz. 872 ze zm.), z dniem 1 stycznia 1999 r. samorząd województwa przejął państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej mające siedzibę na obszarze województwa, w tym m.in. zarządy melioracji i urządzeń wodnych. Zgodnie ze wskazanymi uregulowaniami Województwo (dalej: Wnioskodawca) wystąpiło do Wojewody .z wnioskiem o wydanie w trybie art. 49 ww. ustawy decyzji administracyjnej w sprawie nieodpłatnego przekazania na rzecz Województwa .prawa własności nieruchomości położonej w miejscowości, gmina.., oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr . o pow. 0,3800 ha, z uwagi, iż przedmiotowa nieruchomość jest niezbędna dla celów realizacji przez Samorząd Województwa zadań o charakterze wojewódzkim nałożonych przez ustawodawcę, a w szczególności zadań z zakresu gospodarki wodnej. Powyższe zostało ostatecznie potwierdzone decyzją Wojewody ..Nr z dnia 19 lutego 2003 r. (prawomocna od dnia 7 marca 2003 r.), która stanowiła podstawę wpisu prawa własności na rzecz Województwa w treści księgi wieczystej nr KW ..urządzonej dla tej nieruchomości przez Sąd Rejonowy w IX Zamiejscowy Wydział Ksiąg Wieczystych z siedzibą w..

Przedmiotowa nieruchomość gruntowa położona w obrębie ewidencyjnym., gmina, ulegała licznym przekształceniom;

  • Decyzja Burmistrza Miasta i Gminy .nr .z dnia 16 grudnia 2003 r. zatwierdzająca podział działki nr, pow. 0,3756 ha, na nowe działki, tj. nr ,.o pow. 0,0663 ha, o pow. 0,0190 ha, o pow. 0,0914 ha, .o pow. 0,1989 ha;
  • Decyzja Burmistrza nr .z dnia 8 lipca 2009 r. zatwierdzająca podział:


    1. działki nr, pow. 0,1767 ha, na nowe działki, tj. nr o pow. 0,1114 ha i nr .o pow. 0,0653 ha, oraz
    2. działki nr, pow. 0,1989 ha. na nowe dziatki, tj. nr o pow. 0,0887 ha i nr ..o pow. 0.11DZ ha.

Wnioskodawca dodaje, iż działka nr . powstała w wyniku połączenia działek., .oraz.. Powyższe zgodne jest z obowiązującym stanem prawnym. Przedmiotem planowanej dostawy będą zatem działki obecnie oznaczone numerami: ..o łącznej powierzchni 0,3756 ha. gdzie:

  • Działka nr .o pow. 0,0887 ha stanowiąca użytek B, zdefiniowany jako tereny mieszkaniowe, zabudowana jest 1/2 części budynku mieszkalnego w zabudowie bliźniaczej i 1/2 części budynku gospodarczego w zabudowie bliźniaczej,
  • Działka nr .o pow. 0,0653 ha stanowiąca użytek B, zdefiniowany jako tereny mieszkaniowe, zabudowana jest 1/2 części budynku mieszkalnego w zabudowie bliźniaczej i 1/2 części budynku gospodarczego w zabudowie bliźniaczej,
  • Działka nr .o pow. 0,1102 ha stanowiąca użytek RIIIa, zdefiniowany jako użytki orne, jest niezabudowana,
  • Działka nr . o pow. 0,1114 ha stanowiąca użytek RIIIa, zdefiniowany jako użytki orne, jest niezabudowana.

Powyższe działki są ogrodzone siatką stalową na słupkach betonowych prefabrykowanych umieszczonych bezpośrednio na gruncie. Ogrodzenie przebiega wzdłuż zewnętrznych granic działek oraz częściowo wewnątrz posesji. Na terenie nieruchomości umiejscowiona jest studnia oraz 2 szamba. Część dojazdu do budynków i podwórka utwardzona jest trylinką. Ponadto w okolicach budynku znajdują się chodniki i podjazd wyłożony kostką brukową.

Nieruchomość nie znajduje się w zakresie ochrony konserwatora zabytków, konserwatora przyrody i nie jest wpisana do rejestru zabytków ani nie znajdują się na niej pomniki przyrody. Ww. działki nie są położone na obszarze: - terenów górniczych, parków narodowych, morskiego pasa nadbrzeżnego (w tym pasa ochronnego i pasa technicznego), morskim znajdującym się w granicach portów lub przystani morskich w rozumieniu ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 33, poz. 179 ze zm.). Nieruchomość nie graniczy z nieruchomościami oddanymi w trwały zarząd na cele obronności i bezpieczeństwa państwa oraz nie znajduje się na terenie zamkniętym w rozumieniu ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 520 z późn. zm.).

Zgodnie z Uchwałą Nr ..Rady Miejskiej w z dnia 3 kwietnia 1998 r. ogłoszoną w Dzienniku Urzędowym Województwa ..Nr 9 poz. 62 z 1998 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, przedmiotowe działki położone w obrębie geodezyjnym.., leżą na terenach rolnych szczególnie chronionych oznaczonych symbolem T.3- tereny rolne szczególnie chronione z uwagi na wysoką klasę gruntu (IIIa). Sposób korzystania z działki nr oraz .został oznaczony jako R - grunty użytkowane rolniczo, zaś działki oraz .został oznaczony jako B - tereny mieszkaniowe. Z uwagi na powyższe w niniejszej sprawie do czynienia będziemy mieli z dostawą zarówno działek zabudowanych (nr) oraz działek niezabudowanych innych niż tereny budowlane w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (nr i).

Budynek mieszkalny bliźniaczy, parterowy z użytkowym poddaszem, posadowiony jest na działkach oraz. Wybudowany został w 1950 r. Budynek wyposażony jest w instalacje:

  • elektryczną,
  • wodociągową (z sieci gminnej),
  • kanalizację (szambo),
  • centralne ogrzewanie (etażowe).

Budynek jest podzielony na dwie części: mieszkanie południowe i mieszkanie północne.

Mieszkanie południowe składa się z 2 pokoi, kuchni z jadalnią, spiżarki, kotłowni, łazienki oraz klatki schodowej z przedsionkiem na parterze oraz na poddaszu jeden pokój i pomieszczenie pralni. Mieszkanie północne składa się z 2 pokoi, kuchni, kotłowni, łazienki oraz klatki schodowej z przedsionkiem na parterze, oraz na poddaszu znajduje się jeden pokój i pomieszczenie pralni. Ponadto na działkach .oraz .posadowiony jest budynek gospodarczy również bliźniaczy, pełniący rolę chlewika i składu opału, część budynku spełniała również rolę garażu. W ciągu ostatnich dwóch lat nie poczyniono żadnych nakładów na nieruchomości, tym bardziej nakładów przekraczających 30% wartości początkowej nieruchomości. Powyższe informacje są zgodne z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego na dzień 8 grudnia 2015 r. Zgodnie z pismem Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych Województwa w .z dnia 23 maja 2005 r.:

  • część mieszkalna budynku wraz z częścią budynku gospodarczego posadowione na działce nr 77/5 była przedmiotem najmu na rzecz osoby fizycznej. Pierwsza umowa została zawarta w dniu 1 października 1985 r. z Wojewódzkim Zarządem Inwestycji Rolniczych w ..na czas trwania stosunku pracy tego najemcy, kolejna umowa nr ..z dnia 1 sierpnia 2000 r. została zawarta z Zarządem Melioracji i Urządzeń Wodnych Województwa w na czas nieokreślony.
  • część mieszkalna budynku wraz z częścią budynku gospodarczego posadowione na działce nr 131/2 była także przedmiotem najmu na rzecz osoby fizycznej, Pierwsza umowa została zawarta w dniu 1 października 1985 r. z Wojewódzkim Zarządem Inwestycji Rolniczych w ..na czas trwania stosunku pracy tego najemcy, kolejna umowa nr ../2000 z dnia 1 sierpnia 2000 r. została zawarta z Zarządem Melioracji i Urządzeń Wodnych Województwa w .na czas nieokreślony.

Na dzień sporządzenia wniosku, tj. 05.01.2016 r., wskazane wyżej umowy najmu zostały wypowiedziane: w stosunku do budynku mieszkalnego posadowionego na działce nr .- z dniem 27.10.2014 r. w stosunku do budynku mieszkalnego posadowionego na działce nr .- z dniem 26.10.2015 r. Wnioskodawca zamierza sprzedać w trybie bezprzetargowym na rzecz Gminy działki opisane w niniejszym wniosku, tj.: nr .o pow. 0,1114 ha, .o pow. 0,0653 ha. o pow. 0,0387 ha, ..o pow. 0.1102 ha. Powyższe wskazuje, iż dostawa przedmiotowej nieruchomości w zakresie działek zabudowanych o nr .oraz.., nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy planowana dostawa nieruchomości opisanej szczegółowo w stanie faktycznym niniejszego wniosku podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej w stosunku do działek zabudowanych (nr .oraz nr..) i niezabudowanych (nr oraz.), czy zaś w stosunku do działek zabudowanych podlegać będzie zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub art. 43 ust. 1 pkt 10a w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a działek niezabudowanych (nr .oraz..) oznaczonych w ewidencji gruntów symbolem R -tereny orne, podlegać będzie zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy planowana dostawa nieruchomości w całości będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W stosunku do działek zabudowanych (nr .oraz nr..) oznaczonych w ewidencji gruntów symbolem B - tereny mieszkaniowe, podlegać będzie zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 z późn. zm,), zaś w stosunku do działek niezabudowanych (nr oraz) oznaczonych w ewidencji gruntów symbolem R - tereny orne, podlegać będzie zwolnieniu na podstawie art, 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, na powyższe wskazuje:

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Czynność przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel przy spełnieniu określonych warunków może być z opodatkowania zwolniona. Zasadą jest opodatkowanie podatkiem od towarów i usług dostaw towarów, jak i odpłatne świadczenie usług na terenie kraju, niemniej jednak ustawodawca przewidział pewne wyjątki. Znajdują się one zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej. Ustawa o podatku od towarowi usług przewiduje zwolnienie z opodatkowania dostawę (czyli m.in. sprzedaż) budynków, budowli lub ich części na podstawie art, 43 ust. 1 pkt 10 oraz pkt 10a. Jednocześnie w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29a ust. 8 ustawy o VAT), co oznacza, że w sytuacji, gdy sprzedaż budynku lub jego części podlega zwolnieniu z opodatkowania, również sprzedaż gruntu, na którym posadowiony jest przedmiotowy budynek zostaje zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W ocenie Wnioskodawcy każda transakcja zbycia nieruchomości połączona z jej fizycznym wydaniem jest na gruncie ustawy o podatku VAT dostawą towarów, do której mogą mieć zastosowanie zwolnienia z opodatkowania uregulowane w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy o podatku od towarowi usług. Zatem zdaniem Wnioskodawcy do planowanej dostawy opisanej szczegółowo w stanie faktycznym należy zastosować jedno z ww. zwolnień.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT - dostawa budynków, budowli i ich części jest zwolniona z VAT, za wyjątkiem sytuacji gdy:

  • dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  • pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jednocześnie, w świetle definicji zawartej w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  • wybudowaniu lub
  • ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem pierwsze zasiedlenie to - najogólniej rzecz ujmując - pierwsza czynność opodatkowana odnosząca się do danego budynku po jego wybudowaniu bądź ulepszeniu.

Ponadto w sytuacji gdy dostawa budynku, nie może być objęta zwolnieniem wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, podatnik może skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt l0a ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, zwolnieniu z opodatkowania VAT podlega dostawa budynków, budowli lub ich części nieobjęta zwolnieniem w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, pod warunkiem że:

  • w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  • dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT warunku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b) ustawy o VAT, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszanym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków i budowli trwale związanych z gruntem lub części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntów. Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki, budowle lub ich części posadowione na tym gruncie. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzystać będzie ze zwolnienia od podatku. W ocenie Wnioskodawcy, uznać należy, że w niniejszej sprawie sprzedaż działek zabudowanych budynkiem mieszkalnym, bliźniaczym, wraz z budynkiem gospodarczym, również bliźniaczym, tj. działek nr 131/2 oraz nr 77/5, będzie zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Wnioskodawca planuje sprzedać w trybie bezprzetargowym na rzecz Gminy ..opisaną wyżej nieruchomość w części zabudowaną. Jak wskazano, dostawa nieruchomości zabudowanej może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy, które to przepisy zawierają warunki jakie muszą być spełnione do zastosowania tego zwolnienia. Warunkiem zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 jest, aby dostawa nie była dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, rozumianego jako oddanie budynku, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu użytkownikowi po wybudowaniu tego budynku, budowli lub ich części lub też po ich ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Dostawa nie może także odbywać się przed pierwszym zasiedleniem. Ponadto ze zwolnienia na podstawie tego przepisu nie może korzystać dostawa budynku, budowli lub ich części w sytuacji gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynął okres krótszy niż 2 lata. Z okoliczności przedstawionych w analizowanej sprawie wynika, że Wnioskodawca stał się właścicielem przedmiotowej nieruchomość z mocy prawa, co zostało ostatecznie potwierdzone decyzją Wojewody .Nr z dnia 19 lutego 2003 r. Przekazanie nieruchomości na rzecz Województwa .odbyło się nieodpłatnie. Dotychczasowym właścicielem był Skarb Państwa. Dlatego, biorąc pod uwagę stan faktyczny sprawy, transakcja sprzedaży przedmiotowej nieruchomości w części dotyczącej działek zabudowanych (nr 131/2 i nr 77/5) nie odbędzie się w ramach pierwszego zasiedlenia, o którym stanowi art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, gdyż do pierwszego zasiedlenia doszło w momencie wydania lokali mieszkalnych do użytkowania najemcom w roku 1985 r. W związku z czym, planowana dostawa budynku mieszkalnego będzie dokonywana po pierwszym zasiedleniu, zaś okres który upłynął pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą lokalu będzie dłuższy niż 2 lata. Tym samym spełniona zostanie dyspozycja przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 wspomnianej ustawy, uprawniająca do zastosowania zwolnienia od podatku VAT. Na powyższe nie ma wpływu fakt, iż obecnie w stosunku do działek zabudowanych umowy najmu zostały wypowiedziane, gdyż w rozumieniu wskazanego wyżej przepisu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po ich: a) wybudowaniu lub b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Zatem, skoro jak opisano w stanie faktycznym, budynki mieszkalne posadowione na działkach nr ..oraz nr zostały oddane w najem już w 1985 r., natomiast w ciągu ostatnich dwóch lat nakłady na ich ulepszenie nie przekroczyły 30% wartości początkowej tych budynków, zdaniem Wnioskodawcy przesłanki do wskazania, iż dostawa tych działek odbywać się będzie w ramach pierwszego zasiedlenia nie zostały spełnione. Wnioskodawca zauważa, że zastosowanie do planowanej czynności sprzedaży art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy wskazuje, że w stosunku do przedmiotowego budynku, do pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, już doszło. Natomiast skoro Wnioskodawca po nabyciu nieruchomości nie dokonywał w stosunku do tej części nieruchomości wydatków na jej ulepszenie, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej sprzedawanego budynku to należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma prawo dokonać dostawy przedmiotowych działek nr oraz nr .z zastosowaniem zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Przechodząc do działek niezabudowanych Wnioskodawca podkreśla, że zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów lub świadczenia niektórych usług, a także określił warunki stosowania tych obniżonych stawek i zwolnień. Ustawa o VAT wprowadza m.in. zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. W oparciu o wyrażoną w tym przepisie normę zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Przesłankami warunkującymi możliwość skorzystania z powyższego zwolnienia są: brak zabudowy oraz kwalifikacja terenu jako niebędącego terenem budowlanym. Do zastosowania zwolnienia dojdzie jednak dopiero wówczas, gdy wspomniane przesłanki zostaną spełnione kumulatywnie. Z rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 542 ze zm.) wynika, iż ustawodawca wyróżnia następujące użytki: 1) grunty rolne, 2) grunty leśne, 3) grunty zabudowane i zurbanizowane, 4) użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złażonym z litery E oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, 6-N, E-Ps, E-R, 6) grunty pod wodami, 7) tereny różne oznaczone symbolem - Tr.

W § 68 ww. rozporządzenia ustawodawca wprowadził odpowiednie oznaczenia dla poszczególnych gruntów, z którego wynika, iż grunty rolne dzielą się na:

  1. użytki rolne, do których zalicza się:


    1. grunty orne, oznaczone symbolem - R,
    2. sady, oznaczone symbolem - S,
    3. łąki trwałe, oznaczone symbolem-Ł,
    4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
    5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem - Br,
    6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
    7. grunty pod rowami, oznaczone symbolem - W,
    8. grunty zadrzewione I zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem - Lzr;
  2. nieużytki, oznaczone symbolem - N.

Zatem w przedmiocie niezabudowania terenu przepisy ustawy o VAT nie wskazują na żadną definicję terenu zabudowanego, ani też budynku ponad to co zostało wyrażone w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT. Zatem w celu dokładniejszego definiowania powyższych terminów należy posiłkować się regulacjami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j, Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.). Co do zasady zatem sprzedaż nieruchomości stanowi dostawę towarów opodatkowaną podstawową stawką. Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych - tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych innych niż tereny budowlane, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, są zwolnione z podatku od towarów i usług. Wnioskodawca podkreśla jednak, że ustawodawca zwalniając z podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane nie sprecyzował w ustawie, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przedmiotowy rodzaj gruntu. O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy - jako akt indywidualny prawa administracyjnego, a dopiero w sytuacji, gdy dla danego terenu nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego, ani decyzja o warunkach zabudowy, należy posłużyć się inną istniejącą na dzień zawarcia transakcji dokumentacją. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 17 stycznia 2010 r., sygn. akt I FPS 8/10 stwierdził, że w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347), przepis art. 12 ust. 3 stanowi, że do celów dostawy terenu budowlanego - teren budowlany oznacza każdy grunt nieuzbrojony lub uzbrojony, uznawany za teren budowlany przez państwa członkowskie. NSA powołał się na orzeczenie w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen a Belastingdlenst Grotę Ondememlngen (Holandia), w którym Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej przyjął, że do ustawodawstwa krajowego każdego państwa należy ustalenie definicji terenu budowlanego. Polski ustawodawca nie zdefiniował pojęcia dostawy terenów budowlanych w ustawie o podatku od towarów i usług. A zatem do polskiego systemu prawa podatkowego nie implementowano art. 12 ust. 3 Dyrektywy 2006/112/WE Rady. Dokonując zatem podsumowania Wnioskodawca stwierdza, iż kwestię zasad kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowe oraz zakres i sposób postępowania w sprawach przeznaczenia terenów na określone cele oraz ustalenia zasad ich zagospodarowania i zabudowy określa ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Z zawartych w niej przepisów, wynika, że o przeznaczeniu terenu decyduje plan zagospodarowania przestrzennego sporządzony, dla terenów gminy - przez gminę oraz, że ustalenia tego planu kształtują sposób wykonywania prawa własności nieruchomości.

W orzecznictwie sądów administracyjnych interpretujących przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wskazuje się, iż przy ocenie czy dana działka lub jej część jest terenem budowlanym wiążąca jest analiza jej podstawowego przeznaczenia określonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (wyrok z dnia 5 maja 2015 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, sygn. akt l SA/Gl 137/15). Ponadto w innym wyroku z dnia 12 lutego 2013 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, sygn. akt I SA/Wr 1344/12, stwierdził, iż o charakterze terenu jako terenu przeznaczonego pod zabudowę w rozumieniu art. 43 ust, 1 pkt 9 ustawy o VAT można mówić jedynie w sytuacji, gdy możliwość zabudowy ma dla terenu podstawowe i dominujące znaczenie. Natomiast możliwość zabudowy nie jest istotna, jeśli ma ona charakter uzupełniający w stosunku do podstawowego przeznaczenia terenu. Wobec powyższego Sąd uznał, iż ustawodawca w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT wskazał na generalne przeznaczenie terenu pod zabudowę, a nie możliwość zrealizowania jakiegokolwiek obiektu budowlanego. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 15 października 2014 r. podtrzymał wyżej zaprezentowane stanowisko WSA, dodatkowo wskazując w uzasadnieniu orzeczenia, iż przy kwalifikowaniu terenu przeznaczonego pod zabudowę, o którym była mowa w w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, konieczne Jest również uwzględnienie gospodarcze celu transakcji,

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, planuje dokonać sprzedaży w trybie bezprzetargowym m.in. działek nr i .będących działkami niezabudowanymi, oznaczonymi w planie zagospodarowania przestrzennego uchwalonego Uchwałą Nr .Rady Miejskiej w z dnia 3 kwietnia 1998 r. ogłoszoną w Dzienniku Urzędowym Województwa .Nr 9 poz. 62 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, przedmiotowe działki położone w obrębie geodezyjnym., leżą na terenach rolnych szczególnie chronionych. Sposób korzystania z działki nr 131/1 oraz 77/6 został oznaczony jako R - grunty orne. Z uwagi na powyższe oraz aktualne stanowisko sądów administracyjnych, Wnioskodawca w stosunku do dostawy działek niezabudowanych o nr 131/1 oraz 77/6, które w miejscowym pianie zagospodarowania przestrzennego znajdują się na terenach rolnych szczególnie chronionych oznaczonych w ewidencji symbolem RIIIa, gdzie symbol R oznacza tereny rolne, a symbol IIIa określa klasę ziemi, planuje zastosować zwolnienie przedmiotowe z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy oraz orzecznictwo stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy przedmiotowe działki (nr 131/1 i 77/6) są objęte ważnym planem zagospodarowania przestrzennego, a z zapisów w ewidencji gruntów wynika jej przeznaczenie jako użytek grunty orne, to sprzedaż ww. nieruchomości oznaczonej jako działki nr 131/1 i 77/6 korzystać będą ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy