Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu .., ponieważ efekty proje... - Interpretacja - 1061-IPTPP3.4512.50.2016.2.JM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.04.2016, sygn. 1061-IPTPP3.4512.50.2016.2.JM, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu .., ponieważ efekty projektu będą wykorzystane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2016 r. (data wpływu 15 lutego 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 marca 2016 r. (data wpływu 29 marca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu .. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ..

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 marca 2016 r. (data wpływu 29 marca 2016 r.) w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27.07.2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym z późniejszymi zmianami, podstawowym przedmiotem działalności Uczelni jest: kształcenie i wychowywanie studentów, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług badawczych oraz transfer technologii do gospodarki, kształcenie i promowanie kadr naukowych, upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie, stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów, działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych, stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i badaniach naukowych. Tak więc podstawowa działalność Politechniki . to usługi edukacyjne zwolnione z VAT usługi badawcze finansowane ze środków budżetowych służące rozwojowi nauki niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, usługi badawcze realizowane w ramach projektów celowych i umów z podmiotami gospodarczymi opodatkowane wg. Podstawowej stawki VAT.

Realizując statutowe cele działalności Politechnika . bierze udział w realizacji projektu .. Projekt jest realizowany na Politechnice . od 2008 r. W okresie 2015-2020 projekt ten jest realizowany przez Politechnikę . w ramach Konsorcjum: . (EENEP). W skład konsorcjum EEENEP poza Politechniką . wchodzą: . Fundacja Rozwoju Koordynator Konsorcjum oraz partnerzy: Fundacja Rozwoju Regionalnego, Park Naukowo-Technologiczny . sp. z o.o., Uniwersytet ., Agencja Rozwoju Regionalnego S.A.

Projekt . jest realizowany w ramach Programu ramowego Komisji Europejskiej na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw na lata 2014-2020 (COSME), który jest kontynuacją Programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji (Competitiveness and Innovation Framework Programme CIP) na lata 2007-2013. Adresatami działalności konsorcjum EENEP są przede wszystkim mali i średni przedsiębiorcy oraz podmioty rozpoczynające działalność gospodarczą.

Działania realizowane przez konsorcjum EENEP są zdefiniowane w Programie COSME w art. 10 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE Nr 1287/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającego program na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (COSME) (2014-2020) i mają na celu poprawę dostępów do rynków międzynarodowych dla małych i średnich przedsiębiorstw i obejmują m. in.: usługi informacyjne nt. prawa Unii Europejskiej oraz udziału w programach unijnych, wsparcie w pozyskaniu partnerów zagranicznych w Unii Europejskiej oraz poza UE, doradztwo w zakresie możliwości finansowania, wsparcie transferu innowacji i technologii, zapewnienie komunikacji pomiędzy przedsiębiorstwami a Komisją Europejską w sprawie warunków prowadzenia działalności gospodarczej w UE. W szczególności działania w projekcie obejmują: świadczenie usług informacyjno-doradczych beneficjentom ostatecznym, organizację szkoleń, warsztatów, seminariów, organizację misji handlowych i spotkań brokerskich, udział w targach, konferencjach i innych imprezach branżowych. Ponadto, w ramach projektu realizowane są działania promocyjno-informacyjne tj. opracowywanie i zlecanie druku materiałów informacyjno-promocyjnych, publikację artykułów w mediach. W ramach projektu przewidziane są też działania wynikające z uczestnictwa w ogólnoeuropejskiej sieci współpracy tj. udział w szkoleniach dla personelu projektu, wdrażanie dobrych praktyk opracowanych w ramach sieci i promowanie własnych, wymiana personelu itp.

Sieć . działa od 01.01.2008 r., w latach 2008-2014 sieć działała w ramach Programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji (Competitiveness and Innovation Framework Programme CIP) na lata 2007-2013. W latach 2015-2020 sieć działa w ramach Programu ramowego Komisji Europejskiej na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw na lata 2014-2020 (COSME), który jest kontynuacją Programu CIP. Usługi sieci .. są działaniami nierynkowymi, które co do zasady oferowane są bezpłatnie beneficjentom ostatecznym, a wydatki ponoszone przez Politechnikę . w ramach realizacji projektu, związane są wyłącznie ze świadczeniem tych usług.

W dniu 17.04.2009 r. Politechnika . złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu . w latach 2008-2014. W dniu 15 czerwca 2009 r. Politechnika . otrzymała decyzję Dyrektora Izby Skarbowej . stwierdzającą, iż Politechnika . w związku z realizacją projektu . nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego przy realizacji projektu, tym samym podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany w projekcie. (Interpretacja Indywidualna sygn. IPPP1/443-385/09-02/AP).

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w tym również dla transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Faktury dokumentujące wydatki ponoszone na realizację projektu są wystawiane na rzecz Politechniki ..

Faktury wystawiane na rzecz Wnioskodawcy były otrzymywane w okresie realizacji projektu, tj. w okresie od 1 stycznia 2015 do 31 grudnia 2020.

Świadczenia wykonywane przez Wnioskodawcę mają charakter nieodpłatny, tj. beneficjenci (małe i średnie przedsiębiorstwa) mogą uzyskać wsparcie w obszarach objętych programem bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Innymi słowy, beneficjenci korzystając ze świadczeń nie przekazują na rzecz Wnioskodawcy żadnego wynagrodzenia.

Wszelkie koszty związane z realizacją tego programu są pokrywane z dotacji pochodzących ze środków publicznych.

Tym samym, odpowiadając wprost na pytanie Organu, Wnioskodawca wskazuje, że w ramach realizacji projektu Wnioskodawca świadczy te usługi nieodpłatnie.

Czynności wykonywane w ramach projektu będą wykonywane w ramach innej działalności niż działalność gospodarcza, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy VAT.

Poza zakresem działalności gospodarczej będą wykonywane wszystkie czynności wykonywane w ramach projektu, tj.: usługi informacyjne nt. prawa Unii Europejskiej oraz udziału w programach unijnych, wsparcie w pozyskaniu partnerów zagranicznych w Unii Europejskiej oraz poza UE, doradztwo w zakresie możliwości finansowania, wsparcie transferu innowacji i technologii, zapewnienie komunikacji pomiędzy przedsiębiorstwami a Komisją Europejską w sprawie warunków prowadzenia działalności gospodarczej w UE.

Ponadto, działania informacyjno-doradcze na rzecz beneficjentów ostatecznych, organizacja szkoleń, warsztatów, seminariów, organizacja misji handlowych i spotkań brokerskich, udział w targach, konferencjach i innych imprezach branżowych. Także inne działania realizowane w ramach projektu: działania promocyjno-informacyjne tj. opracowywanie i zlecanie druku materiałów informacyjno-promocyjnych, publikacje artykułów w mediach, działania wynikające z uczestnictwa w ogólnoeuropejskiej sieci współpracy tj. udział w szkoleniach dla personelu projektu, wdrażanie dobrych praktyk opracowanych w ramach sieci i promowanie własnych, wymiana personelu itp.

Wszystkie wykonywane przez Wnioskodawcę czynności w ramach projektu będą wykonywane poza zakresem działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT.

Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności dotyczących projektu w ramach działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT. Wszystkie czynności będą wykonywane poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu tego przepisu.

W konsekwencji, pomimo nabywania w ramach projektu różnych towarów i usług, nie wystąpią wydatki, które będzie można bezpośrednio przyporządkować do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Wszystkie czynności dotyczące projektu nie będą wykonywane w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy VAT. Do czynności, które nie będą wykonywane w ramach działalności gospodarczej należą:

  • działania informacyjne nt. prawa Unii Europejskiej oraz udziału w programach unijnych,
  • wsparcie w pozyskaniu partnerów zagranicznych w Unii Europejskiej oraz poza UE,
  • doradztwo w zakresie możliwości finansowania,
  • wsparcie transferu innowacji i technologii,
  • zapewnienie komunikacji pomiędzy przedsiębiorstwami a Komisją Europejska w sprawie warunków prowadzenia działalności gospodarczej w UE,
  • działania informacyjno-doradcze na rzecz beneficjentów ostatecznych,
  • organizacja szkoleń, warsztatów, seminariów,
  • organizacja misji handlowych i spotkań brokerskich,
  • organizacja udziału w targach, konferencjach i innych imprezach branżowych,
  • działania promocyjno-informacyjne tj. opracowywanie i zlecanie druku materiałów informacyjno-promocyjnych, publikacje artykułów w mediach, działania wynikające z uczestnictwa w ogólnoeuropejskiej sieci współpracy tj. udział w szkoleniach dla personelu projektu, wdrażanie dobrych praktyk opracowanych w ramach sieci i promowanie własnych, wymiana personelu itp.

Beneficjentami efektów projektu będą małe i średnie przedsiębiorstwa. Wnioskodawca nie uzyska z tego tytułu konkretnych korzyści. Jak to wskazano we wniosku, Politechnika ..jest publiczną uczelnią wyższą, która realizuje m. in. zadania polegające na podejmowaniu działań na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych. Działania podejmowane w ramach projektu przyczynią się do rozwoju regionu, a tym samym dobrobytu ludności. Nie są to zatem działania, które mogą przynieść Wnioskodawcy bezpośrednie i wymierne finansowo profity. W konsekwencji uznać należy, że efekty projektu będą wykorzystane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją przedmiotowego projektu Politechnice .przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z Art. 86 ust. 1, ust. 2 i ust. 2a do 2h ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z realizacją projektu .. w latach 2015-2020 Politechnika .nie wykonuje czynności opodatkowanych VAT (określonych w art. 5 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług), zatem nie jest spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług). W związku z powyższym Politechnika . nie ma możliwości, na płaszczyźnie obowiązujących przepisów podatkowych, odzyskiwania kwoty podatku naliczonego przy realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym, podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany w projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca bierze udział w realizacji projektu ... Projekt jest realizowany na Politechnice od 2008 r. W okresie 2015-2020 projekt ten jest realizowany przez Wnioskodawcę w ramach Konsorcjum: . (EENEP). W skład konsorcjum EEENEP poza Wnioskodawcą wchodzą: . Fundacja Rozwoju Koordynator Konsorcjum oraz partnerzy: . Fundacja Rozwoju Regionalnego, Park Naukowo-Technologiczny .. sp. z o.o., Uniwersytet ., . Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Faktury dokumentujące wydatki ponoszone na realizację projektu są wystawiane na rzecz Wnioskodawcy. Faktury wystawiane na rzecz Wnioskodawcy były otrzymywane w okresie realizacji projektu, tj. w okresie od 1 stycznia 2015 do 31 grudnia 2020. Efekty projektu będą wykorzystane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż efekty projektu będą wykorzystane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu .., ponieważ efekty projektu będą wykorzystane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym rozstrzygnięciem rozpatrywanie w niniejszej sprawie przesłanek wynikających z przepisów art. 86 ust. 2a-2h stało się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego .., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi