Temat interpretacji
możliwość odzyskania (odliczenia i zwrotu) podatku VAT od wydatków poniesionych przed rejestracją dla potrzeb podatku VAT
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643). Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni - przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2015 r. (data wpływu 5 sierpnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania (odliczenia i zwrotu) podatku VAT od wydatków poniesionych przed rejestracją dla potrzeb podatku VAT jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 sierpnia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania (odliczenia i zwrotu) podatku VAT od wydatków poniesionych przed rejestracją dla potrzeb podatku VAT.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Dnia 5 maja 2015 r. Wnioskodawczyni złożyła wniosek o wpis do CEIDG, a w Urzędzie Gminy dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej, Wnioskodawczyni podała datę 6 maja 2015 r.
Podczas rozmowy Wnioskodawczyni oświadczyła, że chce być czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawczyni była przeświadczona, że dopełniła wszelkich formalności i od pierwszego dnia prowadzonej działalności zachowywała się jak czynny podatnik VAT - wystawiała faktury i składała deklaracje VAT-7 za miesiące maj i czerwiec 2015 r. Podatek należny, po odliczeniu podatku naliczonego, został wpłacony na konto Urzędu Skarbowego. Wnioskodawczyni wykonuje tylko czynności opodatkowane.
W dniu 6 lipca Wnioskodawczyni otrzymała telefon z Urzędu Skarbowego, gdzie poinformowano Wnioskodawczynię, że nie zarejestrowała się jako czynny płatnik VAT poprzez złożenie deklaracji VAT-R, co nie pozwala uzyskać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupionych towarów do celów prowadzonej działalności.
Telefon ten nie informował o decyzji. Nie zostało wszczęte postępowanie podatkowe. Jednakże brak możliwości odliczenia naliczonego podatku od zakupionych towarów spowoduje, że Wnioskodawczyni będzie musiała dopłacić znaczącą kwotę tytułem należnego podatku VAT, co w znaczny sposób pogorszy kondycję dopiero co raczkującej firmy.
Tego samego miesiąca Wnioskodawczyni złożyła stosowny dokument rejestracyjny VAT-R w Urzędzie Skarbowym. W zgłoszeniu Wnioskodawczyni określiła, że chce być czynnym podatnikiem VAT od dnia 1 sierpnia 2015 r., gdyż jak poinformowano Wnioskodawczynię, podanie wcześniejszej daty i tak nie pozwoli na dokonanie odliczenia za zakupy w lipcu, ponieważ deklaracja ta uznawana będzie dopiero od pierwszego dnia kolejnego miesiąca i pozwoli na odliczenia za zakupy dokonane po tym terminie.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
- Czy Wnioskodawczyni ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych przed rejestracją VAT-R, od dnia rozpoczęcia działalności, tj. od 6 maja 2015 r., pomimo uprzedniego złożenia deklaracji VAT-7 ...
- Czy stosowne korekty deklaracji VAT-7 za te miesiące są możliwe, tak aby móc obniżyć kwotę podatku należnego za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług ...
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zdaniem Wnioskodawczyni, uznanie złożonych deklaracji VAT-7 za miesiące: maj i czerwiec takimi, jakby je złożono już po złożeniu stosownej deklaracji VAT-R i tym samym usankcjonowanie odliczenia od należnych podatków za te miesiące lub wskazanie przez organ decyzyjny innej ścieżki za pomocą której to odliczenie byłoby możliwe.
Do wystąpienia o taką interpretacje skłaniają Wnioskodawczynię:
- Fakt, że nie poinformowano Wnioskodawczyni w Urzędzie Skarbowym zarówno przy rejestracji jaki i przy składaniu kolejnych deklaracji o konieczności złożenia dokumentu VAT-R by odliczenia w ogóle były możliwe, co naraziło Wnioskodawczynię na dodatkowe koszty, które znacząco zmniejszyły rentowność prowadzonej działalności u samego jej zarania poddając w wątpliwość sens jej dalszego istnienia. Gdyby Urząd Skarbowy zareagował już po miesiącu (a nie po dwóch i pół), tj. po złożeniu pierwszej deklaracji VAT-7, straty z związku z nieplanowaną zwyżką podatku do zapłacenia były blisko dwa razy mniejsze.
- Do wniosku, że korzystna dla Wnioskodawczyni interpretacja jest możliwa, Wnioskodawczyni skłania się po przestudiowaniu, podobnego zdaniem Wnioskodawczyni przypadku, którego interpretacji indywidualnej dokonał Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy 28 stycznia 2014 r. o sygn. ITPP2/443-1126/13/AP. W tym przypadku przedsiębiorca również zakupił towary na potrzeby działalności, rozliczył podatek na nie naliczony przez złożenie deklaracji VAT-7 a dopiero potem złożył wniosek VAT-R,
- Do prezentowania takiego stanowiska skłania Wnioskodawczynię również przesłanie jakie płynie z wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-400/98. Trybunał stwierdził w tamtym przypadku, że prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonaniem inwestycji nie jest uzależnione od dokonania wcześniejszej rejestracji dla celów podatku VAT. Potwierdzeniem takiej tezy mogą być także Wyroki Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawach C-268/83 oraz C-110/94, gdzie ETS wskazał, że powstanie prawa do odliczenia nie zależy od formalnego uznania statusu podatnika przez organy podatkowe. Nabywane jest ono automatycznie, z chwilą uzyskania statusu podatnika, którym się staje w momencie pierwszych inwestycji związanych z przyszłą działalnością gospodarczą.
Także z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 1 marca 2012 r. w sprawie C-280/10 wynika, że podatnik może odliczyć VAT od wydatków poniesionych przed jej rejestracją, a na przeszkodzie temu nie mogą stać wymogi formalne (takim wymogiem formalnym jest według Wnioskodawczyni konieczność złożenia deklaracji VAT-R przed złożeniem pierwszej deklaracji VAT-7). TSUE wskazał, że przepisy muszą być interpretowane w ten sposób, aby zasada neutralności VAT była zachowana, i aby umożliwiała realizację fundamentalnego, przysługującego prawa do odliczenia VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Z kolei na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Stosownie do ww. przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, przez złożenie deklaracji VAT-7.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z treści ww. art. 88 ust. 4 ustawy nie wynika jednakże, by do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego konieczne było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury zakupowej. W dacie otrzymania faktury konieczne jest aby podmiot, który ją otrzymuje był podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli podmiotem wykonującym samodzielnie działalność gospodarczą (zdefiniowaną w ust. 2 tegoż artykułu), bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jednakże dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego podatnik musi posiadać status podatnika VAT czynnego (podatnik musi posiadać taki status w momencie realizacji uprawnienia).
Terminy, w których powstaje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, ustawodawca określił w art. 86 ust. 10 ustawy. Zgodnie z art. 86 ust. 10 prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
Stosownie do art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. A - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.
Na podstawie art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych
Z kolei, w art. 86 ust. 13 ustawy wskazano, że jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.
Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15 są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Na mocy art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
W myśl art. 96 ust. 4 ustawy, Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako podatnika VAT zwolnionego.
Art. 96 ust. 5 ustawy stanowi, że jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:
- przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
- przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
- przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;
- przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
Rejestracji należy dokonać przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ww. ustawy, przy czym przepis nie określa, jak wcześnie rejestracja powinna nastąpić. Natomiast powinna ona nastąpić najpóźniej w dzień poprzedzający dokonanie pierwszej czynności opodatkowanej. Jest to termin o charakterze instrukcyjnym - ustawa nie wiąże żadnych rzeczywistych sankcji w przypadku późniejszej rejestracji. Rejestracji należy dokonać w urzędzie skarbowym, którego właściwość określa art. 2 pkt 13 ustawy.
Należy zauważyć, że w momencie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego podatnik spełni warunek formalny i od tego momentu może realizować uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.
W myśl art. 99 ust. 3 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1, inni niż podatnicy rozliczający się metodą kasową, mogą również składać deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa. Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu dokonuje zawiadomienia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczął wykonywanie tych czynności.
Na podstawie art. 99 ust. 14 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.
Wydane na podstawie powyższej delegacji ustawowej rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 czerwca 2015 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2015 r. poz. 914) określa w § 1 pkt 1) m.in. wzór deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7), o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia, deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7K), o której mowa w art. 99 ust. 2 lub 3 ustawy o VAT, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia i deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7D), o której mowa w art. 99 ust. 3 ustawy, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia oraz objaśnienia do tych deklaracji, stanowiące załącznik nr 4 do rozporządzenia.
Prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego. Trzeba rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Realizacja prawa do odliczenia następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć - najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa - wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika.
Zatem należy stwierdzić, że ustawa o VAT nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej (lub przyszłej) działalności opodatkowanej (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług). Niemniej ustawodawca dla realizacji tego prawa narzucił podatnikom obowiązek rejestracji jako podatnicy VAT czynni.
Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawczyni złożyła wniosek o wpis do CEIDG, a w Urzędzie Gminy jako dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej Wnioskodawczyni podała datę 6 maja 2015 r. Podczas rozmowy Wnioskodawczyni oświadczyła, że chce być czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawczyni była przeświadczona, że dopełniła wszelkich formalności i od pierwszego dnia prowadzonej działalności zachowywała się jak czynny podatnik VAT - wystawiała faktury i składała deklaracje VAT-7 za miesiące maj i czerwiec 2015 r. Podatek należny, po odliczeniu podatku naliczonego, został wpłacony na konto Urzędu Skarbowego. Wnioskodawczyni wykonuje tylko czynności opodatkowane. W dniu 6 lipca Wnioskodawczyni otrzymała telefon z Urzędu Skarbowego, gdzie poinformowano Wnioskodawczynię, że nie zarejestrowała się jako czynny płatnik VAT poprzez złożenie deklaracji VAT-R, co nie pozwala uzyskać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupionych towarów do celów prowadzonej działalności. Tego samego miesiąca Wnioskodawczyni złożyła stosowny dokument rejestracyjny - VAT-R w Urzędzie Skarbowym. W zgłoszeniu Wnioskodawczyni określiła, że chce być czynnym podatnikiem VAT od dnia 1 sierpnia 2015 r., gdyż jak poinformowano Wnioskodawczynię, podanie wcześniejszej daty i tak nie pozwoli na dokonanie odliczenia za zakupy w lipcu, ponieważ deklaracja ta uznawana będzie dopiero od pierwszego dnia kolejnego miesiąca i pozwoli na odliczenia za zakupy dokonane po tym terminie.
Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą kwestii, czy ma ona prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych przed rejestracją VAT-R, od dnia rozpoczęcia działalności, tj. od 6 maja 2015 r., pomimo uprzedniego złożenia deklaracji VAT-7.
Mając na uwadze tak przedstawione okoliczności sprawy oraz przywołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro wszystkie poniesione przez Zainteresowaną przed dniem rejestracji do podatku VAT wydatki dokonywane były w celu przyszłego osiągania przychodów z działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, to przysługuje Wnioskodawczyni prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur je dokumentujących.
W rozpatrywanej sprawie w celu skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego od dokonanych zakupów w maju i czerwcu 2015 r. konieczne jest uprzednie skorygowanie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, w którym Wnioskodawczyni wskaże datę faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej oraz okres rozliczeniowy, od którego zachowywała się jak zarejestrowany podatnik podatku VAT tj. datę 6 maja 2015 r.
A zatem Wnioskodawczyni ma możliwość wykazania podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione zakupy w deklaracji VAT-7 za miesiące, w których w stosunku do sprzedawanego towaru powstał obowiązek podatkowy i Wnioskodawczyni otrzymała te faktury lub w deklaracjach za dwa kolejne okresy rozliczeniowe, tj.:
- z faktur otrzymanych w maju w deklaracji składanej za maj, czerwiec bądź lipiec 2015 r.,
- z faktur otrzymanych w czerwcu w deklaracji składanej za czerwiec, lipiec bądź sierpień 2015 r.,
- z faktur otrzymanych w lipcu w deklaracji składanej za lipiec, sierpień bądź wrzesień 2015 r.,
bowiem otrzymanie faktur potwierdzających dokonanie czynności prawnych, takich jak nabycie towaru, zrodziło nie tylko konsekwencję w postaci powstania prawa do odliczenia wskazanego w nich podatku naliczonego, ale też skutek w postaci określenia ram czasowych, w obrębie których podatnik może z tego prawa skorzystać.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 249 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie