Prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów dotyczących zadania inwestycyjnego budynku Centrum Szkoleniowo-Konferencyjnego w oparciu o proporcję wstę... - Interpretacja - IPTPP1/4512-360/15-4/ŻR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.08.2015, sygn. IPTPP1/4512-360/15-4/ŻR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów dotyczących zadania inwestycyjnego budynku Centrum Szkoleniowo-Konferencyjnego w oparciu o proporcję wstępną

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), w związku z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2015 r. (data wpływu 23 czerwca 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 lipca 2015 r. (data wpływu 31 lipca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dotyczących zadania inwestycyjnego budynku Centrum Szkoleniowo-Konferencyjnego w oparciu o proporcję wstępną jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dotyczących zadania inwestycyjnego budynku Centrum Szkoleniowo-Konferencyjnego w oparciu o proporcję wstępną.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 lipca 2015 r. (data wpływu 31 lipca 2015 r.) w zakresie doprecyzowania opisanego stanu faktycznego, przedstawienia własnego jednoznacznego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego oraz wskazania organu podatkowego właściwego dla Wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Uniwersytet . jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Uniwersytet . posiada NIP o numerze ... Obiekt konferenycjno-szkoleniowy przy ulicy . w . jest jedną z jednostek organizacyjnych wchodzących w skład struktury Uczelni.

Jest to Centrum Konferencyjno-Szkoleniowe, w którym Uniwersytet .. świadczy następujące usługi:

  1. opodatkowane podatkiem VAT:
  • usługi hotelowe,
  • wynajem pomieszczeń,
  • zwolnione z podatku VAT:
    • organizacja konferencji, kursów, szkoleń.

    Budynek będący przedmiotem inwestycji należy do Uniwersytetu . i jest zlokalizowany na działce przy ul. . Do działki przylega również od strony wschodniej ul... Obiekt znajduje się na działce o nr ewid. . (.). Działka należy do Inwestora. W budynku znajduje się ośrodek szkolno-konferencyjny, na pierwszej i drugiej kondygnacji znajdują się pokoje mieszkalne dla uczestników organizowanych szkoleń.

    Budynek ma kształt zbliżony do prostokąta, jest trzykondygnacyjny o stropach żelbetowych gęsto żebrowych, częściowo podpiwniczony, zamknięty drewnianym stropodachem wentylowanym. Ostatnia kondygnacja ma z zewnątrz formę dachu mansardowego. Do budynku prowadzi 6 wejść prowadzących na parter, dwa wejścia prowadzące schodami zewnętrznymi do piwnic. Ściany zewnętrzne murowane, ocieplone metodą lekką mokrą 5 cm warstwą styropianu. Okna drewniane zespolone szklone podwójnie, drzwi drewniane klepkowe.

    Budynek wyposażony jest w instalację grzewczą wodną, pompową, dwururową. Źródłem ciepła jest kotłownia gazowa, w której zamontowane są dwa kotły gazowe KZ4-G (Fakora) o mocy 78 kW każdy. Przewody instalacji stalowe łączone przez spawanie, grzejniki żeliwne członowe, zawory grzejnikowe odcinające. Instalacja zabezpieczona przed nadmiernym wzrostem ciśnienia przeponowym naczyniem wzbiorczym i membranowymi zaworami bezpieczeństwa.

    Przygotowanie cieplej wody odbywa się w dwóch pojemnościowych podgrzewaczach gazowych VGH 190/3 Z (Vaillant) o mocy nominalnej 8,2 kW i pojemności 188 dm3. Pompa cyrkulacyjna standardowa, bezdławnicowa, trzystopniowa typu PWr (LFP).

    1. Ocieplenie ścian zewnętrznych 10 cm warstwą styropianu metodą lekką mokrą w technologii modernizacji istniejącego ocieplenia. Do wykonania 573,35 m2.
    2. Ocieplenie ścian ościeży 3 cm warstwą izolacyjną metodą lekką mokrą w technologii modernizacji istniejącego ocieplenia. Do wykonania 31,0 m2.
    3. Ocieplenie ściany piwnic - polistyrenem ekstrudowanym o grubości 10 cm. Do wykonania 31 m2.
    4. Ocieplenie stropu pod poddaszem nieogrzewanym matami z wełny mineralnej o grubości 20 cm. Do wykonania 373,6 m2.
    5. Wymiana instalacji grzewczej (przewody, grzejniki armatura). Przewody z rur warstwowych, grzejniki stalowe płytowe, zawory termostatyczne z głowicami elektronicznymi sterowalnymi zdalnie, podpionowe automatyczne zawory regulacji ciśnienia.
    6. Modernizacja kotłowni - zamontowanie gazowego kotła kondensacyjnego, automatyki pogodowo-czasowej, montaż nowego przewodu kominowego.
    7. Montaż powietrznej sprężarkowej pompy ciepła do przygotowania c.w.u., wymiana przewodów instalacji c.w.u., montaż podpionowych automatycznych, termostatycznych zaworów cyrkulacyjnych.

    Uniwersytet . planuje wykonać ww. prace w ramach zadania inwestycyjnego budynku uczelni Centrum Szkoleniowo-Konferencyjnego:

    1. etap:
    • Montaż powietrznej sprężarkowej pompy ciepła wraz z przyłączeniem.
  • etap
  • >
    • Ocieplenie styropianem i styrodurem ścian ościeży metodą lekką mokrą
      • ściany warstwy o grubości 10 cm /styropian,
      • ościeża warstwy o grubości 3 cm / styropian,
      • ściany piwnic o grubości 10 cm /styropian,
      • Ocieplenie stropu pod poddaszem nieogrzewanym - wełną mineralną o grubości 20 cm.
      • Wymiana instalacji grzewczej (przewody, grzejniki, armatura).
      • Modernizacja kotłowni - zamontowanie gazowego kotła kondensacyjnego automatyki pogodowo-nosowej i montaż nowego przewodu kominowego.

      Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją ww. zadania będą wystawione na Uniwersytet ..

      Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

      W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

      Czy Uniwersytet . ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów dotyczących zadania inwestycyjnego budynku Centrum-Szkoleniowo Konferencyjnego stosując wskaźnik struktury (wstępna proporcja na rok 2015 wynosi 12%)...

      Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), Uniwersytet . ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości wyliczonej proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2-3 ustawy o podatku VAT, od dokonywanych zakupów służących wykonaniu zadania inwestycyjnego budynku uczelni - Centrum Szkoleniowo-Konferencyjnego. Z efektów realizacji zadania będą korzystali wszyscy użytkownicy pomieszczeń budynku.

      Czyli realizacja zadania będzie służyła zarówno:

      • sprzedaży zwolnionej z podatku VAT - uczestnicy konferencji, szkoleń, kursów,
      • sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT - usługi hotelowe, usługi wynajmu.

      W ramach realizacji zadania inwestycyjnego budynku Centrum Szkoleniowo - Konferencyjnego nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. W związku z tym uczelnia jest obowiązana do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2-3 ustawy o podatku VAT.

      W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

      Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

      W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

      Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

      Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

      Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

      W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

      Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

      Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

      Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

      Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

      W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

      Jak wskazano powyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

      W sytuacji, gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia podatku VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakim nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych.

      Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

      Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

      Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy).

      W myśl art. 90 ust. 4 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalona proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

      W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

      Zgodnie z art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:

    1. pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
    2. usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 3841, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

    Przy czym w myśl obowiązującego od 1 stycznia 2014 r. art. 90 ust. 9a ustawy, przy ustalaniu proporcji, zgodnie z ust. 2-6, do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.

    W myśl art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

    1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
    2. nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

    Z uwagi na brzmienie cyt. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedaż opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

    W odniesieniu do stosowanej metody wyodrębnienia podatku wskazać należy, że sposób wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, winien mieć charakter obiektywny, determinowany okolicznościami sprawy. Wybór metody wyodrębnienia kwot podatku naliczonego należy wyłącznie do obowiązków Wnioskodawcy, gdyż metoda takiego wyodrębnienia nie została określona w ustawie, ani w przepisach wykonawczych do ustawy. Ważne jest jedynie by przyjęta metoda stanowiła właściwe odzwierciedlenie odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi w stosunku do całości podatku naliczonego, który jest związany zarówno z czynnościami opodatkowanymi, jak i czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT. Jednakże należy podkreślić, iż wyłącznie Wnioskodawca znający specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce jest w stanie wyodrębnić część podatku naliczonego, związaną z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, a nie organ podatkowy w trybie interpretacji indywidualnej.

    Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi (jak wynika z okoliczności sprawy Wnioskodawca nie wykonuje czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT).

    Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

    Jak wynika z ww. przepisów proporcję sprzedaży określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja, jest to tzw. proporcja wstępna.

    W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca wskazał, iż realizuje zadanie inwestycyjne budynku uczelni Centrum Szkoleniowo-Konferencyjnego. Przedmiotowy budynek wykorzystywany jest przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (usługi hotelowe, wynajem pomieszczeń) oraz czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT (organizacja konferencji, kursów, szkoleń). W związku z powyższym stwierdzić należy, iż zakupione towary i usługi w ramach realizacji zadania inwestycyjnego wykorzystywane są przez Wnioskodawcę zarówno do czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku od towarów i usług. Ponadto w opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, iż nie ma możliwości wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

    Zatem uwzględniając opis sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów dotyczących zadania inwestycyjnego ww. budynku, które wykorzystywane będą do wykonywania czynności zarówno opodatkowanych podatkiem VAT, jak i zwolnionych od tego podatku w takiej części, w jakiej nabywane towary i usługi związane będą z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi, zgodnie z art. 86 ust. 1 w związku z art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jeżeli ma taką możliwość zobowiązany jest w pierwszej kolejności dokonać odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi, czyli dokonać tzw. bezpośredniej alokacji. Dopiero w sytuacji braku możliwości takiego wyodrębnienia ma on prawo do ustalenia proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

    Reasumując, Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów dotyczących zadania inwestycyjnego budynku Centrum Szkoleniowo-Konferencyjnego w oparciu o proporcję wstępną, która - jak wskazał Wnioskodawca - na rok 2015 wynosi 12%.

    Przy czym tutejszy Organ nadmienia, iż kwota podatku naliczonego do odliczenia, ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu zasad określonych w art. 90 ust. 2-10 ustawy, nie jest jednak ostateczna.

    Stosownie do treści art. 91 ust. 1 ustawy - po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

    Zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

    W myśl art. 91 ust. 3 ustawy korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

    Zatem po zakończeniu roku podatkowego podatnik zobowiązany jest obliczyć proporcję ostateczną dla danego roku podatkowego na podstawie rzeczywistych obrotów tego roku podatkowego, którego dotyczyła proporcja wstępna oraz dokonać rocznej korekty podatku naliczonego za ten rok.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

    Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Należy zaznaczyć, że interpretacja nie dotyczy prawidłowości wyliczenia kwoty proporcji wstępnej podanej przez Wnioskodawcę oraz braku możliwości przyporządkowania wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności do zwolnionych i opodatkowanych. Powyższe Organ przyjął jako elementy stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

    Wniosek ORD-IN (PDF)

    Treść w pliku PDF 3 MB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi