Temat interpretacji
w zakresie możliwości skorzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z podatku VAT
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2013r. (data wpływu 10 kwietnia 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 lipca 2013r. (data wpływu 10 lipca 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z podatku VAT jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 kwietnia 2013r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z podatku VAT.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 lipca 2013r. (data wpływu 10 lipca 2013r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 czerwca 2013r. znak: IBPP1/443-344/13/BM.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
W okresie od 2 października 2008r. do 28 stycznia 2011r. Wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą. Wnioskodawca dobrowolnie zgłosił się do opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem ryczałtowym, ponieważ Wnioskodawca dokonywał nabyć towarów wewnątrzwspólnotowych. Wnioskodawca nigdy nie przekroczył limitów do ww. podatku VAT. W dniu 28 stycznia 2011r. Wnioskodawca zlikwidował prowadzoną działalność gospodarczą, złożył zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT-Z oraz od remanentu likwidacyjnego Wnioskodawca zapłacił należny podatek VAT.
Od dnia 29 lipca 2011r. do dnia 7 listopada 2011r. Wnioskodawca dokonał sprzedaży remanentu likwidacyjnego tj.:
- lipiec 2011r. wartość brutto- 194,00 zł,
- sierpień 2011r. wartość brutto- 2.717,50 zł,
- wrzesień 2011r. wartość brutto- 752,00 zł,
- październik 2011r. wartość brutto- 226,50 zł.
Od dnia 14 listopada 2011r. Wnioskodawca rozpoczął sprzedaż zakupu nowego towaru handlowego nieobjętego spisem z natury na niezarejestrowanej działalności gospodarczej. Sprzedaż ta była prowadzona na portalu A..
W listopadzie i grudniu 2011r. z tytułu sprzedaży Wnioskodawca uzyskał obrót w kwotach:
- za okres od 14 do 30 listopada 2011r.- 17.697,49 zł brutto,
- za okres od 1 do 29 grudnia 2011r.- 43.061,25 zł brutto.
W 2012r. tj. od 1 stycznia do 31 maja 2012r. Wnioskodawca dokonał sprzedaży towarów handlowych na portalu A.. Łączna kwota obrotu 86.955,11 zł brutto za rok 2011r. i 2012r. złożył deklarację PIT-28.
W okresie od 2 października 2008r. do 28 stycznia 2011r. Wnioskodawca prowadził działalność handlową - sprzedaż wysyłkowa towarów.
Jako podatnik podatku VAT Wnioskodawca zarejestrował się od początku prowadzenia działalności, tj. od dnia 2 października 2008r.
Wnioskodawca wskazał, że Zakup nowego towaru handlowego nieobjętego spisem z natury na niezarejestrowanej działalności gospodarczej" oznacza, że po wyrejestrowaniu działalności z dniem 28 stycznia 2011r. przez pewien czas Wnioskodawca sprzedawał towary objęte likwidacyjnym spisem z natury. Natomiast od dnia 14 listopada 2011r. Wnioskodawca zaczął sprzedawać za pośrednictwem portalu A. nowo nabyte towary (nieobjęte spisem z natury z dnia 28 stycznia 2011r). Handel tymi towarami Wnioskodawca prowadził bez formalnego zarejestrowania działalności gospodarczej.
W okresie od 14 listopada do 30 listopada 2011r., w okresie od 1-29 grudnia 2011r. oraz w okresie od 1 stycznia 2012r. do 31 maja 2012r. Wnioskodawca handlował akcesoriami kosmetycznymi. Jednocześnie Wnioskodawca dodał, że w okresie październik 2008 - styczeń 2011r. handlował kosmetykami, akcesoriami kosmetycznymi oraz dodatkami (paski, torebki itp.).
W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca nie wykonywał, nie wykonuje oraz nie będzie wykonywał jakichkolwiek czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.
W okresie od 1 do 28 stycznia 2011 roku wartość sprzedaży opodatkowanej wyniosła zero zł.
Od maja 2012r. do chwili obecnej Wnioskodawca nie prowadzi sprzedaży towarów ani żadnej innej działalności gospodarczej.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Jak Wnioskodawca ma liczyć kwotę limitu do zwolnienia z podatku VAT...
Czy tylko do proporcji od dnia 14 listopada do 31 grudnia 2011r. czy w proporcji uwzględniającej prowadzoną działalność od 1 stycznia do 28 stycznia i 14 listopada do 31 grudnia 2011r....
Czy do proporcji limitu VAT można włączyć także okres sprzedaży towarów z remanentu likwidacyjnego tj. od 29 lipca 2011r. do 7 listopada 2011r....
Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ na początku 2011r. Wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą jako zarejestrowany podatnik VAT czynny, to liczenie proporcji według art. 113 ust. 9 ustawy o VAT od dnia 14 listopada do 31 grudnia 2011r. jest nieprawidłowe, a kwotą uprawniającą Wnioskodawcę do zwolnienia z podatku VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 jest kwota 150.000 zł.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Należy zauważyć, iż ww. przepis otrzymał powyższe brzmienie na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666). Natomiast w art. 2 ust. 1 tej ustawy wskazano, iż kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dla 2010r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.
W myśl art. 113 ust. 2 ww. ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
A zatem, do kwoty limitu uprawniającego do zwolnienia nie wlicza się obrotu z tytułu odpłatnej dostawy towarów zwolnionych od podatku, wlicza się natomiast wszelki opodatkowany podatkiem od towarów i usług obrót uzyskiwany przez podatnika.
W myśl art. 113 ust. 4 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, z tym że w przypadku, o którym mowa w ust. 9, zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5.
Z przepisu art. 113 ust. 5 ww. ustawy wynika, że jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę ().
Natomiast stosownie do art. 113 ust. 9 tej ustawy, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Ponadto, stosownie do art. 113 ust. 10 ustawy o VAT, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość określoną w zdaniu pierwszym, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości. Przepis ust. 5 zdanie trzecie stosuje się odpowiednio.
Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 (art. 113 ust. 11 ustawy).
Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:
- dokonujących dostaw:
- wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
- towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
- nowych środków transportu,
- terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
- świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
- nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013r., obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Działalność gospodarcza (zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013r.) obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Tak więc dla uznania wykonywanych czynności za działalność gospodarczą nie jest konieczne dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie odrębnych przepisów.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują zatem odrębnie kategorii podatnika rozpoczynającego sprzedaż (działalność), tym samym, nie precyzują kiedy mamy do czynienia z podatnikiem podatku od towarów i usług rozpoczynającym, a kiedy z podatnikiem kontynuującym działalność gospodarczą.
Jak wynika z treści art. 96 ust. 1 powołanej ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15 z uwzględnieniem wyjątków określonych w przepisie art. 96 ust. 3, są obowiązane przed dokonaniem pierwszej czynności opodatkowanej, wymienionej w art. 5 ustawy, złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne.
Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako podatnika VAT zwolnionego.
W tym miejscu należy podkreślić, że zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wyniku likwidacji działalności przez osobę fizyczną, a następnie ponowne rozpoczęcie ich wykonywania, bez względu na to, czy o tym samym profilu czy innym, powoduje, iż mamy do czynienia z tym samym podatnikiem posługującym się tym samym Numerem Identyfikacji Podatkowej (NIP).
W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca w okresie od 2 października 2008r. do 28 stycznia 2011r. prowadził działalność handlową - sprzedaż wysyłkowa towarów.
Wnioskodawca zarejestrował się od dnia 2 października 2008r. do opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nigdy nie przekroczył limitów do ww. podatku VAT. W dniu 28 stycznia 2011r. Wnioskodawca zlikwidował prowadzoną działalność gospodarczą, złożył zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT-Z oraz od remanentu likwidacyjnego Wnioskodawca zapłacił należny podatek VAT.
Od dnia 29 lipca 2011r. do dnia 7 listopada 2011r. Wnioskodawca dokonał sprzedaży remanentu likwidacyjnego tj.:
- lipiec 2011r. wartość brutto - 194,00 zł,
- sierpień 2011r. wartość brutto - 2.717,50 zł,
- wrzesień 2011r. wartość brutto - 752,00 zł,
- październik 2011r. wartość brutto - 226,50 zł.
Od dnia 14 listopada 2011r. Wnioskodawca rozpoczął sprzedaż na portalu A. nowo nabytego towaru handlowego nieobjętego spisem z natury na niezarejestrowanej działalności gospodarczej.
W listopadzie i grudniu 2011r. z tytułu sprzedaży Wnioskodawca uzyskał obrót w kwotach:
- za okres od 14 do 30 listopada 2011r. - 17.697,49 zł brutto,
- za okres od 1 do 29 grudnia 2011r. - 43,061,25 zł brutto.
W 2012r. tj. od 1 stycznia do 31 maja 2012r. Wnioskodawca dokonał sprzedaży towarów handlowych na portalu A.. Łączna kwota obrotu 86.955,11 zł brutto za rok 2011r. i 2012r. złożył deklarację PIT-28.
W okresie od 14 listopada do 30 listopada 2011r., w okresie od 1-29 grudnia 2011r. oraz w okresie od 1 stycznia 2012r. do 31 maja 2012r. Wnioskodawca handlował akcesoriami kosmetycznymi. W okresie październik 2008 - styczeń 2011r. handlował kosmetykami, akcesoriami kosmetycznymi oraz dodatkami (paski, torebki itp.).
W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca nie wykonywał, nie wykonuje oraz nie będzie wykonywał jakichkolwiek czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.
W okresie od 1 do 28 stycznia 2011r. wartość sprzedaży opodatkowanej wyniosła zero zł.
Od maja 2012r. do chwili obecnej Wnioskodawca nie prowadzi sprzedaży towarów ani żadnej innej działalności gospodarczej.
Należy zauważyć, że Wnioskodawca wskazał we wniosku, że w okresie od 1 do 28 stycznia 2011r. wartość sprzedaży opodatkowanej wyniosła zero zł.
Skoro z wniosku nie wynika, żeby Wnioskodawca w okresie od 1 do 28 stycznia 2011r. zachowywał się jak podatnik podatku VAT czynny tj. dokonywał sprzedaży opodatkowanej, dokonywał odliczenia podatku naliczonego za ten okres, prowadził ewidencję przewidzianą dla podatnika VAT czynnego, w takiej sytuacji należy przyjąć, że Wnioskodawca od 1 stycznia 2011r. zachowywał się jak podatnik zwolniony od podatku VAT.
Ponadto Wnioskodawca wskazał we wniosku, że nigdy nie przekroczył limitów do podatku VAT.
Skoro Wnioskodawca w 2010r. nie przekroczył limitu kwoty obrotu sprzedaży opodatkowanej uprawniającej go do zwolnienia podmiotowego, a z opisu stanu faktycznego wynika, że w okresie od 1 do 28 stycznia 2011r. Wnioskodawca nie zachowywał się jak podatnik podatku VAT czynny, od końca roku, w którym Wnioskodawca zrezygnował ze zwolnienia od podatku VAT upłynął rok (licząc od końca roku, w którym zrezygnował z prawa do zwolnienia), oraz Wnioskodawca nie wykonywał czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, należy uznać, że w związku z prowadzoną od 14 listopada 2011r. do 31 grudnia 2011r. działalnością gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do zwolnienia podmiotowego w podatku VAT.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, podejmując od dnia 14 listopada 2011r. prowadzenie działalności gospodarczej w niezmienionej formie prawnej (jako osoba fizyczna), Wnioskodawca występuje jako podmiot kontynuujący działalność gospodarczą, a nie jako podmiot rozpoczynający wykonywanie działalności gospodarczej.
Bez znaczenia w tym przypadku jest fakt, że Wnioskodawca w dniu 28 stycznia 2011r. zlikwidował prowadzoną działalność gospodarczą, złożył zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT-Z. Bez znaczenia jest również fakt wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej, gdyż nie jest to warunkiem niezbędnym do uznania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług za podatnika tego podatku.
Zatem prowadzenie od 14 listopada 2011r. do 31 grudnia 2011r. sprzedaży spełniającej definicję działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT traktowane jest na gruncie ustawy o VAT jako kontynuacja działalności wcześniejszej. Dla celów podatku od towarów i usług nie powstanie bowiem nowy podmiot tego podatku.
Zatem w przedmiotowej sprawie w związku z podjęciem przez Wnioskodawcę od dnia 14 listopada 2011r. działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT nie miał zastosowania art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, który odnosi się do podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, tylko Wnioskodawca był podmiotem kontynuującym prowadzenie działalności, który miał prawo do zwolnienia podmiotowego w 2011r., o ile w 2010r. nie przekroczył limitu uprawniającego go do zwolnienia.
Tak więc do liczenia kwoty obrotu sprzedaży opodatkowanej uprawniającej do zwolnienia podmiotowego Wnioskodawcy zastosowanie miał art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, w którym zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty określonej w art. 113 ust. 1 (kwota ta na 2010r. wynosi 100.000 zł).
Zatem prawo Wnioskodawcy do wyboru zwolnienia od podatku VAT w 2011r. powinno być ustalone na podstawie wartości sprzedaży opodatkowanej w poprzednim roku podatkowym tj. obrotu opodatkowanego w 2010r. (jak Wnioskodawca wskazał we wniosku, nigdy nie przekroczył limitów do podatku VAT, zatem w 2010r. nie przekroczył limitu kwoty obrotu sprzedaży opodatkowanej uprawniającej go do zwolnienia podmiotowego).
W związku z powyższym należy stwierdzić, że Wnioskodawcy w 2011r. przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług przewidzianego w cytowanym art. 113 ust. 1 ustawy. Skorzystanie ze zwolnienia było możliwe do czasu, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z art. 113 ust. 5 ww. ustawy, że jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę ().
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii prawidłowego wyliczenia kwoty limitu do zwolnienia z podatku VAT w 2011r., czy tylko w proporcji od dnia 14 listopada do 31 grudnia 2011r. czy w proporcji uwzględniającej prowadzoną działalność od 1 stycznia 2011r. do 28 stycznia 2011r. i 14 listopada 2011r. do 31 grudnia 2011r. oraz czy do proporcji limitu VAT można włączyć także okres sprzedaży towarów z remanentu likwidacyjnego tj. od 29 lipca 2011r. do 7 listopada 2011r.
W tym miejscu należy zauważyć, że jak już zostało to stwierdzone w niniejszej interpretacji, Wnioskodawca nie jest podatnikiem rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, tylko kontynuującym tą działalność, dlatego do wyliczenia limitu obrotu za 2011r., który korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, Wnioskodawca nie bierze pod uwagę obrotu w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, tylko bierze pod uwagę całą kwotę limitu obowiązującego w 2011r., a więc kwotę 150.000 zł.
Należy zauważyć, że do kwoty limitu 150.000 zł, uprawniającego do zwolnienia nie wlicza się obrotu z tytułu odpłatnej dostawy towarów zwolnionych od podatku, wlicza się natomiast wszelki opodatkowany podatkiem od towarów i usług obrót uzyskiwany przez podatnika.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT opodatkowaniu podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.
W myśl przepisu art. 14 ust. 7 ustawy o VAT dostawa towarów dokonywana () przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 3, której przedmiotem są towary objęte spisem z natury, podlega zwolnieniu od podatku przez okres 12 miesięcy od dnia, o którym mowa w ust. 6, pod warunkiem rozliczenia podatku od towarów objętych spisem z natury.
Zgodnie z art. 14 ust. 6 ustawy o VAT obowiązek podatkowy w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca w dniu 28 stycznia 2011r. zlikwidował prowadzoną działalność gospodarczą, a od remanentu likwidacyjnego zapłacił należny podatek VAT. Od dnia 29 lipca 2011r. do dnia 7 listopada 2011r. Wnioskodawca dokonał sprzedaży towarów objętych likwidacyjnym spisem z natury.
Skoro stosownie do przepisu art. 14 ust. 7 ustawy o VAT, dostawa towarów objętych spisem z natury, podlega zwolnieniu od podatku przez okres 12 miesięcy od dnia zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, pod warunkiem rozliczenia podatku od towarów objętych spisem z natury, co miało miejsce w przedmiotowej sprawie, zatem dokonana przez Wnioskodawcę od dnia 29 lipca 2011r. do dnia 7 listopada 2011r. dostawa towarów objętych spisem z natury nie powinna być wliczona do kwoty limitu uprawniającego do zwolnienia (bowiem do ww. limitu nie wlicza się obrotu z tytułu odpłatnej dostawy towarów zwolnionych od podatku).
Reasumując, do wyliczenia kwoty limitu obrotu sprzedaży opodatkowanej 150.000 zł, uprawniającego Wnioskodawcę w 2011r. do zwolnienia podmiotowego w podatku VAT zastosowanie miał przepis art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, a do podstawy opodatkowania należało wliczyć całą sprzedaż opodatkowaną Wnioskodawcy za 2011r. (z wyłączeniem okresu od 1 stycznia 2011r. do 28 stycznia 2011r., w którym Wnioskodawca nie osiągnął obrotu opodatkowanego VAT oraz dostawy towarów objętych spisem z natury w okresie lipiec - październik 2011r.). Zatem do wyliczenia ww. limitu należało przyjąć jedynie osiągnięty przez Wnioskodawcę obrót ze sprzedaży towarów w okresie od 14 listopada do 29 grudnia 2011r.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że liczenie proporcji według art. 113 ust. 9 ustawy o VAT od dnia 14 listopada do 31 grudnia 2011r. jest nieprawidłowe, a kwotą uprawniającą Wnioskodawcę do zwolnienia z podatku VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 jest kwota 150.000 zł, należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności gdyby Wnioskodawca w okresie od 1 do 28 stycznia 2011r. zachowywał się jak podatnik podatku VAT czynny tj. dokonywał sprzedaży opodatkowanej, dokonywał odliczenia podatku naliczonego za ten okres, prowadził ewidencję przewidzianą dla podatnika VAT czynnego) lub zmiany stanu prawnego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach