Temat interpretacji
opodatkowanie nieodpłatnego przekazania kontrahentom, w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności, drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, których jednostkowa cena nabycia/jednostkowy koszt wytworzenia przekracza 10zł
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2013r. (data wpływu 3 czerwca 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 września 2013r. (data wpływu 5 września 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania kontrahentom, w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności, drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, których jednostkowa cena nabycia/jednostkowy koszt wytworzenia przekracza 10zł - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 czerwca 2013r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek z dnia 29 maja 2013r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania kontrahentom, w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności, drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, których jednostkowa cena nabycia/jednostkowy koszt wytworzenia przekracza 10zł.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 września 2013r. (data wpływu 5 września 2013r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 sierpnia 2013r. znak: IBPP1/443-486/13/MS.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca, zamierza w ramach prowadzonej przez siebie działalności przekazywać nieodpłatnie swoim kontrahentom zarówno w kraju, jak i za granicą, drukowane materiały reklamowe i informacyjne dotyczące produkowanych przez niego towarów, takie jak: flagi, wzorniki kolorów, katalogi produktów, banery reklamowe, tablice reklamowe, stojaki reklamowe, ulotki reklamowe, karty kolorów, teczki tekturowe z wzornikami kolorów, stojaki kartonowe, plansze z wzorcami tynków, kolorbooki zawierające wzorce, naklejki OWV reklamowe na okna itp. Cena nabycia/jednostkowa cena wytworzenia niektórych z przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych będzie przekraczać kwotę 10 zł.
W związku z nowelizacją art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzoną przez ustawę z dnia 7 grudnia 2012r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013, Nr 35) Wnioskodawca ma wątpliwości w zakresie opodatkowania przekazywanych kontrahentom drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.
W uzupełnieniu wniosku z dnia 2 września 2013r. Wnioskodawca wskazał:
1.Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym na podstawie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R przekazanego do Urzędu Skarbowego w Ropczycach w dniu 4 marca 1998r. z uwagi na rozpoczęcie działalności gospodarczej od dnia 20 marca 1998r.
2.Pozostałe materiały reklamowe i informacyjne to: foldery reklamowe, bilbordy reklamowe, woblery reklamowe, naklejki reklamowe, plakaty reklamowe, wzorce reklamowe oraz inne materiały reklamowe, które nie przedstawiają wartości użytkowej dla odbiorcy.
3.Przedmiotem interpretacji podatkowej dotyczącej zdarzenia przyszłego mają być przekazywane materiały reklamowe i informacyjne wymienione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w części G. pkt 68 oraz w uzupełnieniu wniosku zgodnie z pkt 2 niniejszego pisma.
4.W odpowiedzi na pytanie tut. organu Czy wszystkie wskazane przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego (i ewentualnie w uzupełnieniu wniosku) towary stanowią drukowane materiały reklamowe i informacyjne... W szczególności chodzi o banery reklamowe, tablice reklamowe, czy stojaki reklamowe, w jakim zakresie są to drukowane materiały... Wnioskodawca odpowiedział, że wszystkie wskazane we wniosku oraz uzupełnieniu wniosku towary dotyczące zdarzenia przyszłego, które będą przekazywane, są wykonywane przy użyciu technik drukarskich w znaczącej części.
5.Wnioskodawca będzie przekazywał wymienione we wniosku oraz uzupełnieniu wniosku towary podmiotom gospodarczym.
6.Przekazywane towary będą stanowiły zachętę do korzystania z oferty Wnioskodawcy, a celem ich przekazywania będzie informacja o towarach znajdujących się w ofercie Wnioskodawcy w celu zwiększenia obrotów Wnioskodawcy. Podmiot (podmioty) gospodarczy, który otrzyma materiały informacyjne i reklamowe będzie wykorzystywał je do:
- zachęcania klientów/konsumentów do korzystania z oferty Wnioskodawcy, który dostarczył takie materiały.
- informowania
klientów/konsumentów o:
- przeznaczeniu i zastosowaniu towarów z oferty Wnioskodawcy, który dostarczył takie materiały,
- dostępnej gamie kolorystycznej towarów z oferty Wnioskodawcy, który przekazał takie materiały,
- różnicach pomiędzy poszczególnymi towarami z oferty Wnioskodawcy, który przekazał takie materiały,
- korzyściach płynących z korzystania z oferty Wnioskodawcy, który przekazał takie materiały,
- promocjach na towary z oferty Wnioskodawcy, który przekazał takie materiały,
- możliwości nabycia w tym punkcie sprzedaży detalicznej towarów z oferty Wnioskodawcy, który przekazał takie materiały.
- właściwego prezentowania towarów z oferty Wnioskodawcy, który przekazał takie materiały.
- właściwej organizacji punktu sprzedaży detalicznej w którym dostępne są towary z oferty Wnioskodawcy, który dostarczył takie materiały.
- właściwego oznakowania punktu sprzedaży detalicznej w którym dostępne są towaryz oferty Wnioskodawcy, który przekazał takie materiały.
7.Wnioskodawca nie będzie przekazywał towarów ostatecznym konsumentom.
8.Wszystkie towary, które będą przekazywane opatrzone zostaną logotypami, do którego (których) używania Wnioskodawca jest uprawniony.
9.Przekazane towary nie będą miały wartości użytkowej dla podmiotu otrzymującego, a co za tym idzie nie będą miały one waloru konsumpcyjnego.
10.Wnioskodawca nie będzie prowadził ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, którym przekazywane będą towary.
11.Wnioskodawca będzie nabywał towary generalnie w celu ich bezpłatnego przekazania, sporadycznie w celu ich sprzedaży oraz wykorzystywania w ramach działalności gospodarczej.
12.Wnioskodawcy z tytułu nabycia lub wytworzenia towarów wymienionych we wniosku oraz uzupełnieniu wniosku będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w związku z nowelizacją art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzoną przez ustawę z dnia 7 grudnia 2012r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013r. Nr 35), od 1 kwietnia 2013r. nieodpłatne przekazanie kontrahentom, w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności, drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, których jednostkowa cena nabycia/jednostkowy koszt wytworzenia przekracza 10 zł, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, od dnia 1 kwietnia 2013r. przekazywanie nieodpłatnie kontrahentom drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, których jednostkowa cena nabycia/jednostkowy koszt wytworzenia przekracza 10 zł czy też przekazanie takich folderów konkretnym osobom (zgodnie z prowadzoną ewidencją) o łącznej wartości przekraczającej w roku podatkowym kwotę 100 zł nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarowi usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności;
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne darowizny
-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika (ust. 3). W porównaniu do treści powyższej regulacji w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013r. w znowelizowanym przepisie nie ma mowy o przekazywaniu drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. W myśl ust. 4 cyt. artykułu, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
- łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
- których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.
Zdaniem Wnioskodawcy nieodpłatne przekazanie wymienionych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych takich jak flagi, wzorniki kolorów, katalogi produktów, banery reklamowe, tablice reklamowe, stojaki reklamowe, ulotki reklamowe, karty kolorów, teczki tekturowe z wzornikami kolorów, stojaki kartonowe, plansze z wzorcami tynków, kolorbooki zawierające wzorce, naklejki OWV reklamowe na okna itp. nadal nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. Podstawowym argumentem przemawiającym za przyjęciem takiej interpretacji jest to, że przekazanie materiałów reklamowych lub informacyjnych nie ma charakteru dostawy w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, bowiem materiały te nie prezentują wartości materialnej czy użytkowej dla podmiotu otrzymującego (konsumenta), a co za tym idzie nie mają one waloru konsumpcyjnego. Istotą tego rodzaju przekazania jest bowiem przekazanie określonej informacji zawartej w ulotce lub folderze, a nie samo przekazanie towaru.
Stanowisko takie zostało potwierdzone przez Naczelny Sąd Administracyjny w orzeczeniu z dnia 28 lipca 2011r. (sygn. I FSK 1201/10), który uznał, że ulotka reklamowa może być uznana dla potrzeb ustawy o VAT za towar opodatkowany, w sytuacji gdy zostanie ona zbyta przez wytwarzający ulotki podmiot nabywającemu je kontrahentowi, który następnie przekaże je anonimowym potencjalnym klientom. Natomiast Wojewódzki Sąd Administracyjny słusznie odróżnił taką sytuację od sytuacji zaistniałej w rozpatrywanej sprawie, kiedy to nieodpłatne przekazanie było sposobem na poinformowanie potencjalnych klientów o produktach przedstawionych w ulotkach. W takiej zatem sytuacji ulotki reklamowe nie mogą być uznane za towar w rozumieniu ustawy o VAT. Podatek od towarów i usług jest podatkiem od konsumpcji, zaś w stanie faktycznym sprawy ulotki reklamowe nie miały wartości konsumpcyjnej. Flagi, wzorniki kolorów, katalogi produktów, banery reklamowe, tablice reklamowe, stojaki reklamowe, ulotki reklamowe, karty kolorów, teczki tekturowe z wzornikami kolorów, stojaki kartonowe, plansze z wzorcami tynków, kolorbooki zawierające wzorce, naklejki OWV reklamowe na okna itp. nie mają charakteru konsumpcyjnego, skoro u otrzymującego je odbiorcy nie powodują żadnego przysporzenia majątkowego, a jedynie przekazują informacje o danym produkcie. Z powyższego zaś wynika, że ulotki i foldery nie mogą być uznane za towar będący przedmiotem czynności opodatkowanej. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy nieodpłatne przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych np. folderów czy ulotek o cenie nabycia bądź koszcie wytworzenia większym niż 10 zł czy też przekazanie takich folderów konkretnym osobom (zgodnie z prowadzoną ewidencją) o łącznej wartości przekraczającej w roku podatkowym kwotę 100 zł nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stanowisko powyższe potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 12 kwietnia 2013r. (sygn. IPPP1/443-145/13-2/PR), który wskazał: Rozstrzygając kwestię opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania kontrahentom drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych dotyczących dystrybuowanych towarów, w postaci broszur, ulotek, katalogów, standów czy banerów reklamowych stosownym jest także odwołanie się do założeń konstrukcyjnych podatku od towarów i usług. Otóż, u podstaw podatku VAT leży obciążenie tym podatkiem konsumpcji, co jest realizowane poprzez doliczanie go do ceny nabywanych przez konsumentów dóbr. Faktyczny ciężar podatku jest przerzucany na kolejnych nabywców, aby w końcu obciążyć ostatniego nabywcę - konsumenta, który nie uczestniczy już w tym systemie i nie ma możliwości dalszego przerzucenia podatku. Mając powyższe na uwadze, podatek VAT obciąża konsumpcję danego towaru (lub usługi), przez którą należy rozumieć użycie nabytego towaru (lub usługi) ze skutkiem zaspokojenia jakiejkolwiek potrzeby przez konsumenta.
W świetle powyższego należy uznać, że nieodpłatne przekazanie kontrahentom ww. drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych nie stanowi czynności, z którą ustawa o VAT wiązałaby powstanie obowiązku podatkowego. Przyczyną pozostawienia poza zakresem podatku VAT tych przekazań jest brak ich konsumpcyjnego charakteru. Oznacza to, że odbiorca przekazywanych towarów nie konsumuje ich, nie jest też w wyniku dokonanej dostawy zaspokojona jakakolwiek potrzeba, ani też nie pojawia się wskutek tego przysporzenie majątkowe.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013r.) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Przepis art. 2 pkt 6 ustawy, stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
W myśl art. 7 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013r., przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne darowizny
-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika (art. 7 ust. 3 ustawy).
W porównaniu do treści powyższej regulacji w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013r. w znowelizowanym przepisie nie ma mowy o przekazywaniu drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.
Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
- łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
- których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.
Jak wynika z powyższych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza w ramach prowadzonej przez siebie działalności przekazywać nieodpłatnie swoim kontrahentom (podmiotom gospodarczym niebędącym ostatecznymi konsumentami) zarówno w kraju, jak i za granicą, drukowane materiały reklamowe i informacyjne dotyczące produkowanych przez niego towarów, takie jak: flagi, wzorniki kolorów, katalogi produktów, banery reklamowe, tablice reklamowe, stojaki reklamowe, ulotki reklamowe, karty kolorów, teczki tekturowe z wzornikami kolorów, stojaki kartonowe, plansze z wzorcami tynków, kolorbooki zawierające wzorce, naklejki OWV reklamowe na okna, foldery reklamowe, bilbordy reklamowe, woblery reklamowe, naklejki reklamowe, plakaty reklamowe, wzorce reklamowe oraz inne materiały reklamowe, które nie przedstawiają wartości użytkowej dla odbiorcy.
Cena nabycia/jednostkowa cena wytworzenia niektórych z przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych będzie przekraczać kwotę 10 zł.
Wnioskodawca będzie przekazywał wymienione we wniosku oraz uzupełnieniu wniosku towary podmiotom gospodarczym.
Przekazywane towary będą stanowiły zachętę do korzystania z oferty Wnioskodawcy, a celem ich przekazywania będzie informacja o towarach znajdujących się w ofercie Wnioskodawcy w celu zwiększenia obrotów Wnioskodawcy.
Wnioskodawca nie będzie przekazywał towarów ostatecznym konsumentom.
Wszystkie towary, które będą przekazywane opatrzone zostaną logotypami, do którego (których) używania Wnioskodawca jest uprawniony.
Przekazane towary nie będą miały wartości użytkowej dla podmiotu otrzymującego, a co za tym idzie nie będą miały one waloru konsumpcyjnego.
Wnioskodawcy z tytułu nabycia lub wytworzenia towarów wymienionych we wniosku oraz uzupełnieniu wniosku będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.
W świetle powyższego w związku z nowelizacją art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzoną przez ustawę z dnia 7 grudnia 2012r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013, Nr 35) Wnioskodawca ma wątpliwości w zakresie opodatkowania przekazywanych kontrahentom ww. drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.
Rozstrzygając kwestię opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych dotyczących produkowanych przez Wnioskodawcę towarów, takich jak: flagi, wzorniki kolorów, katalogi produktów, banery reklamowe, tablice reklamowe, stojaki reklamowe, ulotki reklamowe, karty kolorów, teczki tekturowe z wzornikami kolorów, stojaki kartonowe, plansze z wzorcami tynków, kolorbooki zawierające wzorce, naklejki OWV reklamowe na okna, foldery reklamowe, bilbordy reklamowe, woblery reklamowe, naklejki reklamowe, plakaty reklamowe, wzorce reklamowe oraz inne materiały reklamowe, które nie przedstawiają wartości użytkowej dla odbiorcy stosownym jest także odwołanie się do założeń konstrukcyjnych podatku od towarów i usług.
Otóż, u podstaw podatku VAT leży obciążenie tym podatkiem konsumpcji, co jest realizowane poprzez doliczanie go do ceny nabywanych przez konsumentów dóbr. Faktyczny ciężar podatku jest przerzucany na kolejnych nabywców, aby w końcu obciążyć ostatniego nabywcę konsumenta, który nie uczestniczy już w tym systemie i nie ma możliwości dalszego przerzucenia podatku. Mając powyższe na uwadze, podatek VAT obciąża konsumpcję danego towaru (lub usługi), przez którą należy rozumieć użycie nabytego towaru (lub usługi) ze skutkiem zaspokojenia jakiejkolwiek potrzeby przez konsumenta. Zatem w pierwszej kolejności należy ustalić czy przekazywane towary mają wartość użytkową z punktu widzenia konsumenta.
Jak Wnioskodawca wskazał we wniosku, przedmiotowe materiały reklamowe i informacyjne będą stanowiły zachętę do korzystania z oferty Wnioskodawcy, a celem ich przekazywania będzie informacja o towarach znajdujących się w ofercie Wnioskodawcy w celu zwiększenia obrotów Wnioskodawcy. Podmiot (podmioty) gospodarczy, który otrzyma materiały informacyjne i reklamowe będzie wykorzystywał je do:
- zachęcania klientów/konsumentów do korzystania z oferty Wnioskodawcy,
- informowania klientów/konsumentów o przeznaczeniu i zastosowaniu towarów, dostępnej gamie kolorystycznej towarów, różnicach pomiędzy poszczególnymi towarami, korzyściach płynących z korzystania z ofert, promocjach na towary, możliwości nabycia w tym punkcie sprzedaży detalicznej towarów z oferty Wnioskodawcy,
- właściwego prezentowania towarów z oferty Wnioskodawcy,
- właściwej organizacji punktu sprzedaży detalicznej w którym dostępne są towary z oferty Wnioskodawcy,
- właściwego oznakowania punktu sprzedaży detalicznej w którym dostępne są towary z oferty Wnioskodawcy.
Jak wskazał Wnioskodawca, przekazane towary nie będą miały wartości użytkowej dla podmiotu otrzymującego, a co za tym idzie nie będą miały one waloru konsumpcyjnego.
W świetle powyższego należy uznać, że udostępnianie kontrahentom Wnioskodawcy ww. drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych nie stanowi czynności, z którą ustawa wiązałaby powstanie obowiązku podatkowego. Przyczyną pozostawienia poza zakresem podatku VAT tego przekazania jest brak ich konsumpcyjnego charakteru. Oznacza to, że odbiorca przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych (kontrahent Wnioskodawcy) nie konsumuje ich, nie jest też w wyniku dokonanej dostawy zaspokojona jakakolwiek potrzeba, ani też nie pojawia się wskutek tego przysporzenie majątkowe. Przedmiotowe materiały spełniają jedynie rolę informacyjną odnośnie produkowanych przez Wnioskodawcę towarów.
Reasumując, przekazanie wskazanych przez Wnioskodawcę drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych dotyczących produkowanych towarów nie będzie podlegało opodatkowaniu z uwagi na fakt, iż nie posiadają one wartości konsumpcyjnej dla kontrahentów. Tym samym przedmiotowe przekazanie nie wypełnia dyspozycji art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że od dnia 1 kwietnia 2013r. przekazywanie nieodpłatnie kontrahentom wskazanych we wniosku drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja nie dotyczy innych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, niewymienionych we wniosku i w uzupełnieniu wniosku.
Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności gdyby przekazywane towary nie stanowiły drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych) lub zmiany stanu prawnego.
Na marginesie należy też zauważyć, że powołana przez Wnioskodawcę interpretacja indywidualna została wydana w indywidualnej sprawie, w której indywidualnie oceniano stan faktyczny i stanowisko wnioskodawcy. Powołana interpretacja nie stanowi źródła prawa i tut. organ nie jest nią związany.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach