wniesienie aportem do spółki z o.o. sieci wodno-kanalizacyjnej - Interpretacja - IBPP1/443-973/12/ES

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.12.2012, sygn. IBPP1/443-973/12/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

wniesienie aportem do spółki z o.o. sieci wodno-kanalizacyjnej

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2012r. (data wpływu 13 września 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 grudnia 2012r. (data wpływu 12 grudnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych wniesienia aportem do spółki z o.o. sieci wodno-kanalizacyjnej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2012r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych wniesienia aportem do spółki z o.o. sieci wodno-kanalizacyjnej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 grudnia 2012r. (data wpływu 12 grudnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-973/12/ES z dnia 30 listopada 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 2003r. (w zakresie innym niż zadania własne). W ramach realizacji zadań własnych zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym, Gmina wybudowała w latach 2007/2009 między innymi sieć wodno-kanalizacyjną w miejscowości K. Jest to realizacja zadania publicznego we własnym imieniu i na własny rachunek spełnione są więc przesłanki zawarte w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z tym zwolniona jest od podatku od towarów i usług.

Wybudowana sieć wodnokanalizacyjna została przekazana nieodpłatnie na podstawie protokołu do eksploatacji w nieodpłatne użyczenie () Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji, który następnie przekształcił się w spółkę z o.o. Gmina zamierza przekazać do spółki z o.o. w której posiada 100% udziałów przedmiotową sieć wodno-kanalizacyjną w formie aportu. Wniesienie aportu nastąpi zgodnie z postanowieniami Uchwały Rady Miejskiej o objęciu udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym. Gmina nie świadczy usług dostawy wody i odprowadzania ścieków, nie osiąga żadnych przychodów związanych ze świadczeniem usług w zakresie dostarczania wody mieszkańcom i odprowadzania ścieków, nie przysługiwało jej i nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących budowę sieci wodociągów i kanalizacji wobec braku związku ze sprzedażą opodatkowaną. Sieć wodno-kanalizacyjną wraz z przyłączami po wybudowaniu, a przed wniesieniem w formie aportu pozostaje na stanie majątkowym Gminy, natomiast sp. z o.o. na podstawie protokołu nieodpłatnego użytkowania faktycznie je użytkuje i osiąga z tego tytułu dochody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Podatek z faktur VAT wystawianych na Gminę z tytułu przedmiotowej budowy nie był odliczony przez Gminę.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 30 listopada 2012r. wskazano, że Wnioskodawcą w przedmiotowej sprawie jest osoba prawna Gmina natomiast Urząd Miasta wykonuje zadania własne przypisane do realizacji Gminie. Czynnym podatnikiem podatku VAT zgłoszonym do Urzędu Skarbowego jest Urząd Miasta NIP (). Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2011r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność natomiast zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz), burmistrz wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy. Gmina nie była zgłoszona jako czynny podatnik podatku VAT. Ponadto Wnioskodawca oświadczył, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku, uzupełnione niniejszym pismem nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

W dalszej części uzupełnienia Wnioskodawca wskazuje, że wodociągowa sieć rozdzielcza w miejscowościach K, S, P, Z, przekazana w nieodpłatne użyczenie 13 marca 2009r., natomiast wodociągowa sieć rozdzielcza w miejscowości B. przekazana w nieodpłatne użyczenie 20 maja 2009r.

Obiekty będące przedmiotem aportu są budowlami w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. Nr 243 poz. 1623 ze zmianami) zgodnie z oznaczeniami PKOB sklasyfikowane:

Symbol: 2222. Nazwa: Rurociągi sieci wodociągowej rozdzielczej. Klasa ta obejmuje:

  • Rurociągi sieci rozdzielczej wody,
  • Rurociągi sieci rozdzielczej gorącej wody, pary i sprężonego powietrza,
  • Studnie, fontanny, hydranty, wieże ciśnień.
  1. budowle będące przedmiotem aportu są trwale z gruntem związane,
  2. budowle zostały oddane do użytkowania 13 marca 2009r. i 20 maja 2009r.

Nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie każdego z poszczególnych obiektów w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków.

Obiekty będące przedmiotem aportu nie zostały ulepszone w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Obiekty będące przedmiotem aportu nie były przedmiotem najmu, dzierżawy.

Aport przedmiotowej sieci wodno-kanalizacyjnej nie miał wcześniej miejsca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie wniesienie przez Gminę aportu w postaci sieci wodociągów i kanalizacji do spółki z o.o. ze 100% udziałem będzie korzystało ze zwolnienia w podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie aportem sieci wodociągowej do spółki z o.o. będzie podlegało zwolnieniu wynikającemu z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 22 marca 2004r. ponieważ Gminie, w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie § 38 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT, dokonanie aportu przez Gminę po dniu 31 marca 2009r. nie korzysta ze zwolnienia i podlega opodatkowaniu VAT. Wniesienie aportu rzeczowego do spółki mieści się w zakresie definicji odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Od 1 kwietnia 2009r. wkłady niepieniężne wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych tj. z zastosowaniem stawek właściwych dla towarów wnoszonych aportem lub z zastosowaniem zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa dokonywana jest w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Sieci kanalizacyjne i wodociągowe oraz przyłącza wodociągowe należy uznać za budowle w rozumieniu prawa budowlanego - art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.) oraz zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych.

W myśl art. 2 pkt 14 ustawy VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Tak więc dopiero w momencie dokonania aportu, nastąpi oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy budowli (sieci wodociągowej) po jej wybudowaniu.

Mając na uwadze definicję pierwszego zasiedlenia, będziemy mieli w przedmiotowej sytuacji do czynienia z pierwszym zasiedleniem nieruchomości po jej wybudowaniu.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że aport sieci wodno-kanalizacyjnych jest pierwszym zasiedleniem w rozumieniu ustawy VAT, gdyż jest to pierwsza czynność po jej wybudowaniu oraz nie nastąpił związek w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, a więc nie może korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10 (a więc dostawę w ramach pierwszego zasiedlenia), pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że jednym z warunków skorzystania ze zwolnienia jest to, by w stosunku do danego obiektu nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami. Powyższe oznacza, że warunkiem umożliwiającym dokonanie odliczenia podatku naliczonego jest przeznaczenie nabywanych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gmina nie wykorzystuje wybudowanej sieci wodno-kanalizacyjnej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów, bowiem po wybudowaniu została ona przekazana nieodpłatnie do eksploatacji () Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji, który przekształcił się w spółkę z o.o.

Przekazanie przez Gminę majątku do eksploatacji spółce jest nieodpłatnym świadczeniem usług (czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT) zatem zakupy z założenia nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi i prawo od odliczenia podatku naliczonego Gminie nie przysługiwało. Ponadto, Gmina nie ponosiła żadnych nakładów na ulepszenie ww. majątku. Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków wymienionych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy VAT. Zgodnie z zapisem art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) zadaniami własnymi gminy są sprawy z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, a zatem budowa sieci wodociągowej oraz jej wykorzystanie w celu wykonania tych zadań należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego.

Budowa sieci wodociągowej oraz dalsze jej nieodpłatne przekazanie do użytkowania () Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. było więc niewątpliwie wykonywaniem zadań własnych Gminy zgodnie z wyżej przytoczonym przepisem. Na podstawie art. 15 ust. 1 pkt 6 nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie, w części związanej z budową sieci wodnokanalizacyjnej, nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem nie wystąpił związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Gmina nie wykonywała i nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych związanych z funkcjonowaniem sieci wodnokanalizacyjnej.

Zatem Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania. Gmina z tytułu budowy przedmiotowej sieci wodno-kanalizacyjnej nie dokonywała obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT związanych z poniesionymi wydatkami na budowę, nie ponosiła również wydatków na jej ulepszenie.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że wniesienie aportem przez Gminę własnych składników majątkowych, tj. budowli stanowiących infrastrukturę wodno - kanalizacyjną, dokonane będzie w ramach pierwszego zasiedlenia i tym samym nie będzie korzystało ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednakże z uwagi na fakt, iż Gmina nie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie poniosła żadnych nakładów na jej ulepszenie, planowany aport ww. budowli, będzie korzystał ze zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

W związku z powyższym, zostały spełnione wszystkie przesłanki pozwalające zastosować zwolnienie z podatku wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy VAT z tytułu planowego aportu sieci wodno-kanalizacyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Według art. 2 pkt 22 cyt. ustawy sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W sytuacji zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT).

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 73, poz. 392 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Powołany wyżej przepis jednoznacznie wskazuje, iż zwolnieniem od podatku nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, że wniesienie aportem sieci wodociągowej jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla czynności jej zbycia Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, natomiast powyższa czynność w świetle ustawy o VAT jest traktowana jako odpłatna dostawa towarów.

Wyjaśnić również należy, że z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą) a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy, przy czym nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony.

Przepisy co do zasady nie przewidują zwolnienia od podatku od towarów i usług aportów wnoszonych do spółek prawa handlowego i cywilnego, w związku z powyższym czynność ta jest opodatkowana. Jednakże sposób jej opodatkowania (właściwa stawka podatku VAT, zwolnienie lub wyłączenie) zależy od tego co jest przedmiotem aportu.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy o VAT.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką można rozumieć m. in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała czy użytkowana, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku również dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w 43 ust. 1 pkt 10a lit. b stosownie do art. 43 ust. 7a nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Z powyższych przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości, co do zasady, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres krótszy niż dwa lata.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 2003r. (w zakresie innym niż zadania własne). W ramach realizacji zadań własnych zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym, Gmina wybudowała w latach 2007/2009 sieć wodno-kanalizacyjną w miejscowości K. Jest to realizacja zadania publicznego we własnym imieniu i na własny rachunek, w związku z tym zwolniona jest od podatku od towarów i usług. Budowle zostały oddane do użytkowania 13 marca 2009r. i 20 maja 2009r.

Wybudowana sieć wodnokanalizacyjna została przekazana nieodpłatnie na podstawie protokołu do eksploatacji w nieodpłatne użyczenie () Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji, który następnie przekształcił się w spółkę z o.o.

Wodociągowa sieć rozdzielcza w miejscowościach K, S, P, Z, przekazana w nieodpłatne użyczenie 13 marca 2009r., natomiast wodociągowa sieć rozdzielcza w miejscowości B. przekazana w nieodpłatne użyczenie 20 maja 2009r.

Gmina nie świadczy usług dostawy wody i odprowadzania ścieków, nie osiąga żadnych przychodów związanych ze świadczeniem usług w zakresie dostarczania wody mieszkańcom i odprowadzania ścieków, nie przysługiwało jej i nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących budowę sieci wodociągów i kanalizacji wobec braku związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Sieć wodno-kanalizacyjna wraz z przyłączami po wybudowaniu, a przed wniesieniem w formie aportu pozostaje na stanie majątkowym Gminy, natomiast sp. z o.o. na podstawie protokołu nieodpłatnego użytkowania faktycznie je użytkuje i osiąga z tego tytułu dochody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Podatek z faktur VAT wystawianych na Gminę z tytułu przedmiotowej budowy nie był odliczony przez Gminę.

Obiekty będące przedmiotem aportu są budowlami w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. Nr 243 poz. 1623 ze zmianami) zgodnie z oznaczeniami PKOB sklasyfikowane: Symbol: 2222. Nazwa: Rurociągi sieci wodociągowej rozdzielczej. Budowle będące przedmiotem aportu są trwale z gruntem związane,

Nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie każdego z poszczególnych obiektów w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków.

Obiekty będące przedmiotem aportu nie zostały ulepszone w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Obiekty będące przedmiotem aportu nie były przedmiotem najmu, dzierżawy.

Gmina zamierza przekazać do spółki z o.o. w której posiada 100% udziałów przedmiotową sieć wodno-kanalizacyjną w formie aportu. Wniesienie aportu nastąpi zgodnie z postanowieniami Uchwały Rady Miejskiej o objęciu udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż skoro jak stwierdził Wnioskodawca, nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie każdego z poszczególnych obiektów w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług oraz sieć wodno-kanalizacyjna została wydana w nieodpłatne użytkowanie, zatem planowana czynność wniesienia aportem tej sieci do spółki z o.o. zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia i w związku z tą czynnością Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Przy braku zatem możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dostawy sieci wodno-kanalizacyjnej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT należy dokonać analizy możliwości zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawcy nie przysługiwało i nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących budowę sieci wodno-kanalizacyjnej wobec braku związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie ponosił również wydatków na ulepszenie tych obiektów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Mając powyższe na uwadze, aport przedmiotowej sieci wodno-kanalizacyjnej będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, ponieważ Wnioskodawca spełni łącznie przesłanki wymienione w lit. a i b tego przepisu.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy, że wniesienie aportem sieci wodociągowej do spółki z o.o. będzie podlegało zwolnieniu wynikającemu z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach