Temat interpretacji
Spółka zwróciła się pismem z dnia 3.12.2004 r. do Naczelnika Lubuskiego Urzędu Skarbowego z prośbą o uzupełnienie pisemnej informacji dotyczącej zwolnienia z podatku od towarów i usług czynności wydawania potencjalnym nabywcom egzemplarzy promocyjnych czasopism z dnia 19.11.2004 r.
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Spółka zajmuje się sprzedażą wydawanych przez siebie czasopism specjalistycznych, gazet oraz książek. Sprzedaż gazet oraz książek opodatkowuje podatkiem od towarów i usług wg stawki 22 %, ponieważ z uwagi na nakład, nie spełniają one wymogów określonych w art. 146 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Cała sprzedaż dokonywana przez Spółkę opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług. Spółka w celu uzyskania na 2005 r., nabywców czasopism i gazety, prowadzi różnego rodzaju akcje reklamowe i inne czynności promujące wydawane przez siebie tytuły. W celu zachęcenia czytelników do prenumeraty na 2005 r, zleciła obcej firmie wydrukowanie egzemplarzy promocyjnych dwóch tytułów czasopism, natomiast gazetę wysłaną jako egzemplarz promocyjny, wydrukowała we własnym zakresie. Egzemplarze promocyjne różnią się od sprzedawanych tytułów tych czasopism gdyż:
- 1) są wydrukowane na cieńszym papierze,
2) są rozprowadzane do bazy klientów bez dodatków, 3) zawierają nakładkę z informacją "Egzamplarz promocyjny".
Natomiast gazeta stanowiąca egzemplarz promocyjny, jest wysyłana po dacie jej wydania. Za wykonaną usługę druku czasopism stanowiących tzw. "egzemplarze promocyjne" otrzymuje fakturę VAT. Podatek naliczony z tej faktury, a także z faktur dokumentujących wydatki na wydrukowanie gazety odlicza od należnego, gdyż jest on bezpośrednio związany z czynnościami opodatkowanymi (tj. sprzedażą czasopism i gazety wg stawki VAT 22%). Jednocześnie wysyłane do potencjalnych prenumeratorów egzemplarze promocyjne, traktuje jako próbki wyrobów niebędące odpłatną dostawą towarów.
W świetle powyższego, zdaniem Spółki, przekazywane egzemplarze promocyjne czasopism i gazety jako spełniające wymogi próbki zdefiniowane w art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług nie powinny podlegać opodatkowaniu VAT.
Działając w oparciu o art. 14 a § 1 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze wyjaśnia:
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535) przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W art. 7 ust. 2 ustawodawca rozszerza definicję odpłatnej dostawy towarów o przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Zgodnie z art. 7 ust. 3 cyt. ustawy, powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.
Zgodnie z przedstawionym przez Spółkę stanem faktycznym egzemplarze promocyjne różnią się od sprzedawanych tytułów tych czasopism użytym materiałem (wydrukowane są na cieńszym papierze), uboższą wersją (rozprowadzane są do bazy klientów bez dodatków), posiadają informację o tym, iż stanowią reklamę właściwych produktów (zawierają nakładkę z informacją "Egzamplarz promocyjny"), a ich dystrybucja nie jest odpłatną dostawą. Powyższe jednoznacznie wskazuje na ich niehandlowy charakter.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy uznać, że nieodpłatne przekazanie przez Spółkę na rzecz potencjalnych klientów egzemplarzy promocyjnych czasopism nie będzie podlegało opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów.