Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08. 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie, w odpowiedzi na pismo z dnia 18.10. 2004 r. (znak: SkG-F/26/04) w sprawie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, wyjaśnia, co następuje:
Gmina ww. piśmie pyta, czy możliwe jest odliczenie podatku VAT od realizowanych zadań budowy kanalizacji sanitarnej, rozbudowy (modernizacji) drogi gminnej, przebudowy ścieżki turystycznej dla pieszych wraz z oznakowaniem terenu i wykonaniem materiałów promocyjnych i zaliczeniem go do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych. Gmina jest beneficjentem programu SAPARD, który współfinansuje wyżej wymienione zadania inwestycyjne. Umowy dotyczące tych zadań zostały zawarte z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa po 1.05.2004 r. i przewidywały zaliczenie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych. We wrześniu 2004 r. gmina została poinformowana o potrzebie podpisania aneksu do przedmiotowych umów, zgodnie z którym wyłącza się z kosztów kwalifikowanych podatek VAT. Gmina stoi na stanowisku, że zarówno w przypadku inwestycji drogowych, jak i kanalizacyjnych, nie może ubiegać się o zwrot podatku VAT ze względu na brak związku nabytej usługi ze sprzedażą opodatkowaną. Jednym z zadań własnych Gminy jest utrzymanie dróg gminnych i w tym zakresie gmina nie jest podatnikiem i nie ma prawa do zwrotu podatku VAT z poczynionych zakupów. Podobnie w sytuacji inwestycji sanitarnych. Gmina po wykonaniu zadania przekaże w nieodpłatne użytkowanie inwestycje Gminnemu Zakładowi Komunalnemu i również nie będzie miała prawa do zwrotu podatku VAT. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego zwolniona jest od podatku dochodowego od osób prawnych, nie ma obowiązku prowadzenia dokumentacji księgowej i ustalania kosztów uzyskania przychodów czy wielkości uzyskanego dochodu dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Zatem Gmina nie ma możliwości zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów podatku VAT, a tym samym zmniejszenia zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. Ponadto umowy zostały zwarte po dniu 1.05.2004 r. i gmina nie może skorzystać z uregulowań § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Tutejszy organ podatkowy, po przeanalizowaniu przedmiotowej sprawy podziela stanowisko gminy:
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Gmina, jako jednostka zwolniona od podatku nie ma obowiązku prowadzenia dokumentacji księgowej i ustalać wysokości kosztów uzyskania czy wielkości uzyskanego dochodu dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. W związku z tym prawidłowe jest stwierdzenie gminy, że nie istnieje możliwość zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, a tym samym zmniejszenia zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.
W zakresie podatku od towarów i usług, zgodnie z zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Odnosząc się zatem do sytuacji gminy, należy stwierdzić brak podstaw do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu, ponieważ zgodnie z cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina zatem zajęła prawidłowe stanowisko, że nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z poczynionymi zakupami w zakresie inwestycji wymienionych w piśmie.
Gmina nie ma również prawa ubiegać się o zwrot podatku VAT na wniosek, o którym mowa w § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), ponieważ zawarta umowa nie spełnia podstawowego warunku zawartego w § 27a ust. 1 rozporządzenia, który stanowi, iż zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług przysługuje podmiotom, które przed dniem 1.05.2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i obszarów Wiejskich SAPARD dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Gmina natomiast zawarła taką umowę po dniu 1.05.2004 r.