Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z... - Interpretacja - IS.II/1-0050/192/04, IS.II/1-0050/211/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 28.10.2004, sygn. IS.II/1-0050/192/04, IS.II/1-0050/211/04, Izba Skarbowa w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), dokonuje zmiany informacji udzielonej przez Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie w piśmie z dnia 31.08.2004 r. (znak: I US-II/443/145/2004/a) na zapytanie z dnia 23.07.2004 r., gdyż jest ona nieprawidłowa. Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie z dnia 23.07.2004 r. wynika, iż jest pan posiadaczem użytkowanych w działalności gospodarczej samochodów ciężarowych:

  1. "Mercedes" 207D o dopuszczalnej ładowności 1.100 kg, liczbie miejsc siedzących 2, rok produkcji 1980,
  2. "FS-Lublin" 330212 o dopuszczalnej ładowności 1.100 kg, liczbie miejsc siedzących 3, rok produkcji 1998 - samochód ten jest użytkowany na podstawie umowy najmu.

Na samochody te nie posiada pan wyciągów ze świadectwa homologacji. Wobec powyższego zwraca się pan z zapytaniem: czy dokonując zakupu paliwa do ww. samochodów będzie posiadał prawo do odliczenia podatku VAT.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż wynikająca ze wzoru określonego w art. 86 ust. 3 ww. ustawy. Jak natomiast stanowi art. 86 ust. 5 cyt. ustawy, dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń) powinna wynikać z wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w ww. dokumentach nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc uznaje się za samochody osobowe. Z przepisów nie wynika, aby sam brak u podatnika ww. dokumentów, wynikający z obiektywnej niemożności ich uzyskania, skutkował uznaniem jego pojazdu za samochód osobowy lub inny określony w art. 86 ust. 3 i 5, co jednocześnie uniemożliwi odliczenie podatku naliczonego, o którym stanowi art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy. Istotne jest bowiem, aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi, tj. że ładowność tego samochodu jest wyższa niż określona wzorem podanym w art. 86 ust. 3 ww. ustawy.

W tym miejscu wskazać należy, iż obowiązek homologacji pojazdów oraz możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wprowadzono dnia 1.01.1984 r. zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 1.02.1983 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35). Zarówno w okresie wcześniejszym, jak i obecnie świadectwa te wydaje minister właściwy ds. transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych. Świadectwa te są przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot (producenta, importera), dla którego zostało ono wydane. Dodatkowo zauważyć należy, iż od 1984 r. producent lub importer nowych pojazdów obowiązany był dołączyć do sprzedawanych pojazdów wyciąg ze świadectwa homologacji, będący dla organu rejestrującego źródłem informacji o jego danych technicznych. W świetle powyższego dla samochodu wyprodukowanego po 1.01.1984 r. uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu przysługuje w sytuacji, gdy z odpisu świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania takiego świadectwa wynika, iż dopuszczalna ładowność tego samochodu jest większa od określonej wskazanym w art. 86 ust. 3 ustawy wzorem lub samochód ten jest pojazdem specjalnym lub pojazdem samochodowym do przewozu co najmniej 10 osób z kierowcą (art. 86 ust. 4 pkt 2 i 3 ustawy).

W związku z powyższym, jeżeli dla ww. samochodu Lublin wyprodukowanego po 1.01.1984 r. (typu, który pan posiada) zostało wydane świadectwo homologacji lub decyzja zwalniająca z obowiązku jego posiadania i z ww. dokumentów wynika ładowność wyższa niż określona ww. wzorem, przysługuje panu prawo odliczenia podatku od towarów i usług w związku z zakupem paliwa do posiadanego samochodu. Natomiast w przypadku samochodów wyprodukowanych przed 1.01.1984 r. mamy do czynienia z pojazdami, dla których nie wydawano wyżej wymienionych dokumentów. W takiej sytuacji dla uznania samochodu za pojazd niepodlegający ograniczeniom wynikającym z przepisu art. 86 ust. 3 ustawy o VAT i związanego z tym wyłączenia w rozliczeniu podatku naliczonego, o których mowa w ust. 3 art. 88, istotne jest, aby dla samochodu (marki i typu wyprodukowanego przed 1.01.1984 r.), dla którego nie zostało wydane świadectwo homologacji lub decyzja zwalniająca z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, podatnik posiadał inną dopuszczalną przepisami prawa ruchu drogowego dokumentację, dopuszczającą pojazd do ruchu, z której będzie wynikało, że ładowność tego pojazdu jest równa lub wyższa niż określona wzorem zawartym w ustawie o podatku od towarów i usług.

Dodatkowo wskazuje się, że na fakturze dokumentującej zakup paliwa powinny znajdować się poprawne dane nabywcy oraz numer rejestracyjny pojazdu.

Izba Skarbowa w Rzeszowie